1

Jag har hittat en tråd av nlorntson, (Split case transmission rebuild DIY, skapad 2012-02-03), som jag översatt och tänkte att någon (inklusive undertecknad) kunde ha användning för:

Jag letade över hela theSamba efter en gör-det-självrenovering men hittade bara tips på bra professionella växellådsbyggare. Så eftersom jag beslutat mig för att min 55:a ska vara ett budgetbygge och jag har en 52-57 Bentley manual (som är VW of America’s auktoriserade verkstadshandbok), bestämde jag mig för att prova på det själv. Jag tänkte även att jag skulle dela med mig av de erfarenheter jag gjort så att andra kan ha glädje och nytta av det.

Split Case-växellådan, som ju är delvis synkroniserad, har en otroligt enkel design och verkar faktiskt ganska svår att misslyckas med. The Bentley Manual har mycket bra anvisningar och massor av bilder så jag tror att den största utmaningen är nog att få allt rengjort.

Jag började med att lossa bakaxelrören och monterade den vänstra halvan av växellådan på mitt motorstöd. Jag tog bort båda avtappningspluggarna och alla de tre justeringsluckorna och lät alltihop stå och dränera ur sig över natten. Det fanns två packningar per sida på täckplåtarna (lageröverfall/lagerskålar).

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/891951.jpg

Sedan tog jag loss noskonen (växelförarhuset) försiktigt så att jag kunde se packningarna var installerade (det är noga med dessa eftersom deras tjocklek bestämmer axlarnas förspänning, och bör återmonteras med exakt tjocklek). Allting var såpass väl infettat att det var ganska enkelt att ta isär. Jag använde en helt ny blad till en mattkniv för att skrapa under packningen och lyfta bort den.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/891901.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/891902.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/891899.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/891898.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/891900.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/891903.jpg

Sedan tog jag bort alla bultarna och vände på lådan med den vänstra sidan nedåt.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/891985.jpg

Jag använde en gummiklubba på de klackarna längs delningen, och inuti kopplingshuset för att få det hela att börja dela sig. När väl en spricka börjat öppna sig, jag använde ett par plastkilar för att underlätta klyvningen. Växellådshuset är tillverkat av mjuk aluminium så använd därför absolut inte kilar eller verktyg av metall eftersom du då kommer att skada anliggningsytorna.

Den högra halvan lossade tillsammans med lagret, vilket var bra. Sedan lyfte jag ur ingående axeln och utgående axeln med pinjong. Till sist roterade jag växellådshuset ett halv varv och skruvade på en muttern på vänster axel för att förhindra att gängorna skulle skadas. Med mycket liten ansträngning, endast ett par slag med en hammare med huvud av mässing på muttern och hela slutväxeln med båda axlarna kom ut den andra halvan.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/891950.jpg

Trots att lådan dräneras ett par dagar fanns det fortfarande en hel del olja kvar inuti så jag ställde en stor plastbalja under för att fånga upp dropparna. Den fångade även upp säkringsstiftet till backdrevsaxeln och shimsen (mellanläggsbrickorna) som föll ur när jag vände över lådan för att slå ut differentialen (slutväxel/kronhjul). Aja baja! Jag var tvungen att skärpa mig och vara mer noggrann.

Det är i den vänstra halvan som växelgafflarna sitter. Jag använde en 11mm hylsa för att lossa de tre skruvarna till växlingsgaffeln. Dessa måste bort för att få ut gafflarna.

Jag visste att det fanns en spärrkula med fjäder gömd någonstans under varje axel till gafflarna så jag lade en trasa över stången som jag drog var ut. Smart eftersom kulan flög rakt upp när axeln drogs ut. När axlar och gafflar till 1:an/2:an och 3:an/4:an var ute, drev jag ut stiftet för backväxel och kugghjul och gaffel kom ut. En annan del att se upp med är de två låsen på växelstången, vilka är lätta att förlora.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/891948.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/891947.jpg

Jag använde en stor balja med thinner/lacknafta för att dränka alla smådelar. Jag använde en annan stor plastbalja och skurade in- och utsidan med thinner för att få bort centimetertjocka avlagringar av klägg från växellådshalvorna. Ännu mer rengöring med lacknafta och jag kunde sedan glasblästra båda halvorna. Det förekom en del aluminiumkorrosion på botten intill dräneringshålen så just där blästrade jag särkilt noggrant för att få bort all smuts.

Efter glasblästringen skurade jag halvorna både in- och utvändigt med varm tvålvattenlösning och sköljde med skållhett vatten. Jag gjorde detta ett par omgångar för att vara helt säker på att allt verkligen var helt rengjort.

För övriga delar av innandömet så dränkte och skrubbade jag med en mängd olika tandborstar, diskborstar, mässingspenslar m.m i thinner ända tills vätskan var ren/klar.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/891949.jpg

Jag synade noggrant pinjongaxeln, växlar, synkringar, brickor, lager, etc. och förutom måttligt slitage på kuggarna till 1:ans växel var resten i vad som framstod som utmärkt form så jag valde att inte plocka isär vare sig pinjongaxeln eller växellådans huvudaxel. Men jag tog bort 1:ans drev för att inspektera den och omgivande rullager och synkroniseringsblock.

Att montera tillbaka första växeln igen kräver långa fingrar för att hålla alla delar på plats tills sista biten sitter fast. Var noga med att vrida synkring/-block rätt så att växeln kan gå på hela vägen.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/891916.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/891917.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/891919.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/891920.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/891922.jpg

Huvudaxeln var också i bra skick så jag skyddade alla känsliga ytor och delar och gav den ingående axeln en omgång i blästerskåpet. Sedan dränktes allt in i thinner och skurades och varmsköljdes för att avlägsna all rost och klägg.

Med växellådshus och alla delar rena och snygga kunde jag nu påbörja arbetet med att montera ihop växellådan igen. Först installerade jag lagren i halvorna. Försiktigt knackade jag in lagret med hjälp av en hammare med huvud av mässing. När det var halvvägs använde jag en cirkulär metallplatta med hål i (”a pair of 40 sump covers”) och en bult och mutter för att pressa den på plats. Jag gjorde likadant på den andra sidan också.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/891945.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/891946.jpg

Därefter var det dags för gaffel, drev och axeln till backväxeln. Jag använde lite växellådsolja som glidmedel på tappen. Det finns skillnader på backväxelaxel och drev under åren 1952-57 så se till att få oljekanalerna på de tidigare modellerna kommer omsorgsfullt på plats. Jag gjorde misstaget att sätta hela axeln på plats först, men det betydde att växelföraren inte hamnade i rätt läge mellan de båda dreven. Jag fick därför senare ta bort låspinnen och justera om delarna korrekt.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/891905.jpg

Växeförare, axel och kugghjul måste monteras samtidigt. Glöm inte att montera den lilla pinnen som håller axeln på plats. När axeln väl har fåtts i rätt position, ”dimper” den bara på plats. Jag knackade försiktigt på axeln för att låsa den på plats, och jag satte en bit tejp för att tillfälligt fixera den. Justera den gaffeln på axeln så at växlarna är inte glider alltför långt i endera riktningen när den har fullt utslag både in och ut. Du kan kontrollera detta genom att tillfälligt placera huvudaxeln på plats och sedan lägga i och yr backväxeln. Dra åt bulten till 24,4 Nm (18 ft-lbs).

Därefter kom axeln för 1:an/2:an. Glöm inte att installera det avlånga spärrstiftet som sitter mellan back- och 1:an/2:an-axlarna innan du skjuter axeln på plats. Detta är till för att endast tillåta den ena av de båda axlarna att röra sig in eller ut vid en given tidpunkt

Sätt sedan axeln i hålet och skruva fast växlingsgaffeln. Var uppmärksam på placeringen av justeringshålet för att veta vilken riktning gaffeln ska glida längs stången. Dra åt bulten ordentligt (”finder tight”).

Du måste trycka ner kulan när du pressar in staven i öppningen. Jag använde en tunn skruvmejsel från motsatt sida. Du hör ett ’klick’ om kulan hamnar rätt. Sätt in det andra spärrstiftet innan du skjuter axeln för 3:an/4:an på samma sätt. Kontrollera att alla axlar rör sig in och ut med en tillfredsställande klickljud.

(På bilden har jag installerat backdrevsaxeln FEL. Gaffeln ska sitta mellan de två dreven. Jag rättade till mitt misstag genom att dra i axeltappen och föra den tillbaka ut)

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/891924.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/891925.jpg

Nu kan du släppa ner pinjongaxeln och justera gafflarna. Knackar på muttern i den änden så att låsringen hamnar på plats i växellådshuset. Börja med 1:an/2:an. Justera den så den första växeln är helt ilagd när stången går hela vägen in och så att den andra växeln är helt ilagd när stången är helt ute. När du har gaffeln rätt placerad, dra åt 11mm bulten till 24,4 Nm (18 ft-lbs). Justera sedan 3:an/4:an på samma sätt. Kontrollera så att pinjongaxeln hela tiden sitter ordentligt i läge. Sätt nu in huvudaxeln och vrid på den samtidigt som du växlar genom alla växlarna. Se till att alla växlar fungerar smidigt.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/891921.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/891906.jpg

När båda gafflarna är justerade och åtdragna, så sätt lite tätningsmedel (jag använde Permatex Aviation) på täckplåtarna till monteringshålen och använd en 19 mm hylsnyckel för att dra åt dem.

Plocka därefter ut pinjongen och huvudaxeln för att kunna montera slutväxeln igen. Jag tog inte heller isär detta eftersom den verkade vara i bra skick. Jag satte mellanlägget över axeln och på enheten. Jag höll det på plats när jag sänkte axeln axeln genom fallet. Återigen använde jag en mässingshammaren och knackade på framsidan av kronhjulet för att börja sätta den på plats. Jag roterade den och knackade samtidigt för att få jämnt spel. Jag avslutade genom att skruva på en mutter och slå ner genom axeln. Du kan höra och känna när det är helt på plats.

Jag återmonterade pinjongen och huvudaxeln och kontrollerade igen för att se att allt rörde sig smidig. Beträffande axeltätningen så oljade jag axeln och tätningen gled på.

Jag rengjorde grundligt anliggningsytorna med alkohol och strök båda ytorna med Permatex Aviation tätningsmedel. Jag pressade ner den andra halvan över axeln och använde en gummiklubba för få ihop halvorna. Jag knackade jämnt runt hela området tills halvorna var tillsammans. Kontrollera så att styrtapparna hamnar rätt.

Slutligen monterades bultarna som håller ihop växellådshalvorna. Glöm inte fästet till kopplingsarmen. Dra åt alla bultar till 19,7 Nm (14.5 ft-lbs).

Nästa avsnitt kommer att handla om att ställa in förspänningen och installera noskonen.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

2

snyggt dokumentations arbete som uppskattas :=)
alltid kul att läsa sånt här !

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

3

Imponerande arbete,mer av denna kalibern,har vi alla nytta av! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

4

Tack Mats för översättning o redigering, kanon ICQ/ag

En reflektion dock, varför byter han inte lagerna när lådan är isär??  lådan blir inte helt tyst men mycke av vinandet försvinner då ICQ/ab

5 Senaste redigerad av johan_l (2012-02-06 16:16:37)

Jag snabbläste bara detta, men undrade också VAD han renoverade... lite som "penselrenovering" - det ser snyggare ut men inget egentligt ändras... Men det är väl gott nog att få bort all smuts och metallspån i botten... fast knappast värt allt jobb?

Rör inte det som funkar... ?

Men bilderna var fina och beskrivningen... Allt detta lär man ju göra om man ska byta lager (eller nåt annat)... Så tack som sagt för en fin översättning!!!

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

6

Tack, killar och bra reflektioner från både Bengt och Johan ICQ/ab ! Han ("Nancy" ICQ/ae ??) klargjorde ju i och för sig redan i trådens början att det gällde en verklig lågbudget-renovering, men fick också en del kommentarer om detta i tråden:

Zwitterkafer kommenterade:
Kommentar: När man sätter tillbaka slutväxeln, är det viktigt att sätta tillbaka alla shims på exakt samma ställe, annars kommer pinjong och kronhjul att ha en felaktig förspänning och kontaktytan mellan respektive tänder kan bli förskjuten. Det skulle kunna leda till oljud och mer snabbt slitage.

Jag har alltid undrat hur viktigt det är att kontrollera förspänningen / kuggkontaktmönstret mellan kronhjul och pinjong.... eller om det räcker att bara göra en noggrann återmontering, om man bedömer att växellådan kommer att slitas minimalt.

Kommer du att ersätta bussning(arna) till växelföraren i noskonen? Det skulle reducera glapp i växelspakeh, men jag har för mig att det behövs en brotsch för att pressa i bussningen på axeln.

Och Kjell Roar svarade/kommenterade Zwitterkafers inlägg ovan:
Jag har hört att på 1950-talet förde växellådorna ofta oljud på grund av fel förspänning i pinjong / kronhjul (vanligen efter 8-12 tusen mil) och man var tvungen att sätta i nya shims.

Min bil har en bullrig växellåda, så detta är en trevlig tråd! Saknar bara hur man monterar rätt shims ...
ICQ/ag

hazetguy kommenterade:
-Har du kontrollerat muttrarnas vridmoment på pinjongaxeln och huvudaxeln? Låsbrickan på pinjongaxeln ser inte ut att vara böjd på rätt sätt och det verkar som om muttern har varit lös för ett tag och flyttat låsbrickan utåt (tredje bilden ovanifrån). Dessa muttrar brukar lossna något med tiden, och som ett minimumkrav vid en renovering, bör nya låsbrickar installeras och muttrarna vara ordentligt åtdragna.
-Har du justera växlingsgafflarna med förspänd pinjongaxel?
-Har du kontrollera eventuella spel på synkringar och/eller växlar?
-Jag ser flera delar som jag personligen inte skulle ha återanvänt, men jag är kanske lite väl kräsen.
-Det är svårt att uttala sig från suddiga bilder, men det verkar som om det är stor slitage på sidorna av första växeln också.

Har du kört med denna växellåda innan, eller är det en okänd? Jag kommer att vara nyfiken på hur illa/högt back- och förstaväxeln kommer att väsnas när växellådan är tillbaka i bilen.

nlorntson svarade:
-Jon, jag märkte att muttern var lös så jag ersatte låsbrickan lås och efterdrog till (87 ft-lbs).
-Nej, jag justerade inte växlingsgafflarna med förspänd pinjongaxel. Grundjustering gjordesmed noskonen omonterad, så ingen förspänning. Jag kan justera detta senare om det behövs.
-Om du menar om jag kontrollerat spelen mellan dreven och synkringarna, ja efter att jag efterdragit pinjongmuttern.
-Slitage? Vad ser slitet ut förutom back och 1:a? Nu när jag har haft isär denna känner jag att ”förtrollningen” är bortblåst, och jag kan ju faktiskt leta upp några nya första- och backväxeldrev och ersätta dem senare.

Jag antar att detta att riva i växellådan också gjordes av ren nyfikenhet. Jag har aldrig kört med denna växellåda så jag har ingen aning om dess skick innan. Jag tror inte att jag gjort den sämre ICQ/ad .

johnshenry kommenterade:
Wow, bra beskrivning och fina bilder Nancy. Jag rev ner en osynkad låda en gång. Den var från en skrotad bil, förmodligen oanvändbar i alla fall så jag satte aldrig ihop den igen.

Fråga: Har du glasblästrat anliggningsytorna också?

nlorntson svarade:
John, jag rengjorde med en poleringsdyna på anliggningsytan. Jag tror att det hade varit OK att gå över den lätt med försiktig glasblästring trots allt.

-------------------------------------------------------

Det kommer kanske en fortsättning... Finns det kanske bättre guider till detta någon annanstans?

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

7

Den här sidan verkar bra... http://www.longenterprises.com/

8

Det viktigaste när man sätter ihop en renoverad låda är att ha rätt tjocklek på papperspackningarna som förspänner pinjong och ingående axel.Sen bör man kolla spelet mellan växelföraren och slidern. För stort spel orsakar urhoppade växlar. För att ställa spelet mellan kronhjul och pinjong krävs specialverktyg och mätklockor. Oväsen i splittcaselådor orsakas oftast av drev som har fått grader av iläggning av osynkade växlar vid hög fart. Sen ska man ha klart för sig att det krävs ett tränat öga för att se vad som bör bytas i en låda oavsett om det är en splittcase eller senare modell.