1

Utöver mitt VW intresse som ligger i lite träda för stunden så pysslas det lite gjutjärn också. Har haft intresse för Hot Rods och Kustoms länge så när suget efter något amerikanskt blev för stort så riktades blicken åt Hgv hållet. Ligger lite i linje för Surfstuket som jag diggar.
Nåväl, den bil jag importerade hittades på Craigslist efter lite slösurfande för 4 år sedan. Bilen fanns i trakten av Sacramento, CA, men är ursprungligen såld i Butler, Indiana hos Maxton Motors.
Henrik Forss, aka Hollywood Hank såg till att den skeppades hem till mig. Sommaren 2009 åkte jag med bilen i det skick den kom hit, höjden var förvisso justerad medelst kapade fjädrar och Bellflower krompiporna hade hittat dit, men i övrig en väl fungerande originalare med lite rostblemmor och bulor här och där.

http://i37.tinypic.com/3307pm0.jpg
Såhär såg Wagonen ut sommaren 2009, det hann bli närmare 500 mil under säsongen innan den ställdes in för lite karossjobb

I USA hade den varit utsatt för en olycka, enligt säljaren hade ett träd (?!) ramlat över höger bakskärm och bakre delen av taket så skärmen var bytt på amerikanskt vis, bort med den gamla och sedan lappa på den nya. Det var gjort på ett godtagbart sätt om man bortser från bakre hörnet, där var överlappet ca 5 cm och skärmen var hårdlödd på plats och sedan spacklad.

http://i41.tinypic.com/2z4wenn.jpg
När jag slipat bort färg och spackel såg det ut enligt bilden... Inte så kul. Så jag kapade resolut bort det dåliga.

http://i44.tinypic.com/2a8q06q.jpg

http://i39.tinypic.com/244xgr5.jpg
En donorpanel skaffades fram, shysst med originalplåt!

http://i43.tinypic.com/284m7c.jpg
Panelen inpassad och punktad på plats, denna kom senare att bli helsvetsad kant i kant.

Även bakluckan var i behov av lite kärlek, Svwerktech sheetmetal engineering har bistått med plåtjobbet. För att minska risken för att det skall slå sig har ett vinkeljärn fixerat ytterskinnet.

http://i40.tinypic.com/nyikn7.jpg
Luckan är konkav i botten, under pressningen, så det var lite pyssel med att få till rätt radie. 

För att inte tråka ut Er med massa detaljbilder på rostiga amerikanare så visar jag här hur det högra hörnet blev med hörnet bytt, luckan lagad och området tennat och klart.

http://i44.tinypic.com/1zg3uhh.jpg

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

2 Senaste redigerad av rs68 (2012-04-11 19:49:43)

Blev man nostalgisk ICQ/ab  En kompis till mej hade tidigare en grön parkwood.

3

härligt projekt ICQ/ab nu vill vi se mer bilder

www.Bugmeet.se

the lower to the ground the closer to hell, thats where were all goin anyway.

4

Den är ju så go!!  ICQ/ab

5

ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6 Senaste redigerad av Mats W (2012-02-04 12:34:41)

ICQ/ab  ICQ/ab

Edit: Du hade fått tre glada gubbar om du haft en Impala eftersom dessa har tre baklampor på varje sida - nu fick det räcka med två smileys eftersom du kör Parkwood ICQ/ad

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

7

Like ICQ/ab

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

8

Den är riktigt skön... Gillas här med!

Alte Liebe rostet nicht!

9

Helt rätt! ICQ/ag  ICQ/ag

Varför Stockholm? Ligger ju så ocentralt!

10 Senaste redigerad av Lars Häsä (2014-02-04 23:04:36)

Mats W, det är riktigt att Impala hade tre bakljus men på herrgårdsvagnarna var det bara 2 bakljus per sida oavsett modell. Impala hette Nomad 1961 och det var sista året den beteckningen användes. 1962 o framåt användes samma beteckningar (Biscayne, Bel Air, Impala) oavsett det var coupe, HT, sedan eller hgv.

Fast forward, här är dörrarna provmonterade och dörrhandtagshålen igensvetsade. Även här, när det gäller nederdelen på dörrarna, har Svwerker bistått med plåtbitarna. Dörrarna skall öppnas med ett solenoidkit, doorpoppers, som puffar ut dörren, sitter monterat bakom det nedre dörrgångjärnet på var sida.
http://i58.tinypic.com/15eznn8.jpg

Ytterligare några steg framåt i arbetet, kompisen Luvan har hjälpt till med riktningen av karossen för att få saker och ting att "liva" med varandra. De var inte så noga precis därborta på fabriken i Flint, Michigan... Nu är det väl lite bättre. Karossen är förhållandevis orörd förutom rakade dörrhandtag och borttagna emblem. Dock behålls karosslisten då den förstärker det låga utseendet på bilen. Underarbetet gjordes för ett år sedan i mitt garage, jäklar vad det skitar ner!
http://i43.tinypic.com/nearr5.jpg

http://i44.tinypic.com/16hua9j.jpg
Som sagt, när underarbetet, läs spacklingen, gjorts färdigt epoxigrundades alla delar innan jag lade 2 stadiga vändor slipgrund på allt. De lösa delarna grundades på jobbet (tack SBP) och de fick sedan ligga i 2-3 veckor innan jag gav mig på att...

...klossa alla ytor. Köpte ett pulver från 3M som var suvve, bra mycket bättre än att dimma sprayfärg som märkfärg då det kleggar igen pappret mer. När allt var slipat så körde jag på 2 vändor till med slipgrund och sedan var det bara att repetera proceduren. Tålamod? Ja en smula... Karossen och huven grundades i garaget då de tar lite mer utrymme i anspråk... Samma förfarande som på de lösa delarna.
http://i44.tinypic.com/nyrxqp.jpg

http://i40.tinypic.com/25frec8.jpg
Lindroth & Lindqvist i Norrköping åtog sig att lacka Wagonen i en originalkulör, Arbor green. Detta gjordes i Mars förra året.

http://i42.tinypic.com/ix9j85.jpg
Dörrarna och bakluckan har en mörkare nyans på insidan av dörrkarmarna vilket återskapades, syns inte på bilden dock.

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

11

rs68 skrev:

Blev man nostalgisk ICQ/ab  En kompis till mej hade tidigare en grön parkwood. Han hade t o m
Parkwood ägare som titel i telefonkatalogen.

Bor han i Hjo? Köpte nämligen en grön 61:a därifrån som påbörjades innan jag köpte denna.

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

12

Lars Häsä skrev:
rs68 skrev:

Blev man nostalgisk ICQ/ab  En kompis till mej hade tidigare en grön parkwood. Han hade t o m
Parkwood ägare som titel i telefonkatalogen.

Bor han i Hjo? Köpte nämligen en grön 61:a därifrån som påbörjades innan jag köpte denna.

Ja, stämmer bra ICQ/ab  Uppväxt i Hjo och vi hade garage ihop. Och var hamnade grönsakshandlar chevan?

13

På min tidsaxel kallar jag den för nr 1, den kom att ersättas av denna, nr 2, då den var rejält dålig i den bakre regionen. Precis som C-H, din kompis och tidigare ägare, så var jag inne på att ta hem ett bakparti från USA. Olika omständigheter gjorde dock att jag tog denna "genväg" till att få åka dumpad Hgv. Nr 1 finns kvar i Nyköpingstrakten hos en kille som även har en -61 Bubbletop, en Bel Air. Han håller på lite sporadiskt när andan faller på.

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

14

Blir det airride också eller?  Blir en riktigt frän soft kustom ICQ/ab  Hoppas du dyker upp på jokers träffen här i Tidaholm, en kanonträff som tyvärr är samma helg som bug run.

15

Riktigt fin projekt! Default/yikes

16

rs68 skrev:

Blir det airride också eller?  Blir en riktigt frän soft kustom ICQ/ab  Hoppas du dyker upp på jokers träffen här i Tidaholm, en kanonträff som tyvärr är samma helg som bug run.

Nej inte airride i detta stadie, har bälgar och behöver isf bygga tornen/fästen för dom samt skaffa resten, kompressor etc. Möjligen att jag sätter det bak, tiden får utvisa.
Jokersträffen skulle va skoj att åka på, att det är samma helg som Bug Run på Mantorp stör mig inte alls då det är Bug Run Classic som gäller för min egen del. Har inte sett om det blir något på Mantorp ens, i kalendern är bara BR Classic med...

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

17 Senaste redigerad av rs68 (2012-02-05 21:16:00)

Jokersträffen är kanon, om du vill se bilder från förra året så har jag en tråd under bilder som heter: då jag inte kom iväg till bug run. Finns t.o.m en 61 hgv på bilderna ICQ/ab

18

rs68, Hgv:n på bilden tillhör Tjubbe, en lokal förmåga från mina trakter...

Min vagn har kvar originalmotorn, en 170 hästars 283:a med en 2-ports Rockorkester. Den behövde snyggas till lite innan den hittade tillbaka i pannrummet så efter att jag bytt diverse packningar så lackades motorn i en Cadillac guldmetallic. Bockhornsgrenrören blästrades av och blev svarta, liksom övriga detaljer såsom fläkthjul, luftrenare etc. Polaren Palle och Lill-Karlsson hjälpte mig att stuva i paketet. Lådan är bytt till en TH350 automat då min bil var manuell från början. Det hör lite till tycker jag. Här ser man mina fuskpenselrenoverade bärarmar också...
http://i44.tinypic.com/16baivl.jpg

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

19

Blir riktigt snyggt ICQ/ab

20

Har även skaffat en ny inredning då originalet var sprött, sönderbränt och söndersuttet. Råttsoffa. Har på Ghian använt Dynamat som ljudisolering på golv, i dörrar etc och det ville jag ha även till Chevan. Hittade efter lite sökande på nätet ett prisvärt alternativ i form av StP silver bulk dämpmatta. Påminner mycket om Dynamat, samma uppbyggnad, men till ett lägre pris. Golvet har klätts in med denna matta

http://i44.tinypic.com/30jr0xv.jpg

Golvmattan beställdes från Americano enterprises i Lintjööpeng, är av fabrikat ACC och är en formpressad historia som faktiskt passade riktigt fint. Den är limmad, trots att vissa hävdar att den skall ligga still i golvbrunnarna av sig självt... Här är bakre delen limmad och den främre står på tur.

http://i42.tinypic.com/vol8a1.jpg

Även innertaket har blivit bytt då originalet var sprucket i sömmarna samt hade ett antal revor baktill. Vitt med 5-uddiga stjärnor pressat i materialet. Kompisen Arnold har varit behjälplig här med monteringen, han är även delvis skyldig till suffletten på Ghian. Klammerstiften täcks senare av profilerade plåtar. Området vid dörrhålen visade sig vara ett litet h-te att få rynkfritt då det sitter en hajlist som skall greppa tag i materialet men det löste sig till slut efter lite pyssel av vår vän.

http://i41.tinypic.com/2qv84zl.jpg

En vagn av denna dignitet måste ju ha E-Z-eye typ av rutor så efter ett samtal till BuggyJanne här på forat så kontaktades en leverantör av rutor i Finland. Det blev nytt runtom bortsett bakrutan då den är härdad och kostade lika mycket som övriga rutor tillsammans... Är inget problem dock då den oftast är nersänkt i luckan...
Här ligger sidobakrutorna i väntan på montering.

http://i42.tinypic.com/16h109g.jpg

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

21

Stiligt, blir bra som vanligt när du renoverar

22

Jag tackar! ICQ/ag

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

23

Vackert, Lars ICQ/ab ! Får man fråga var du beställde innertaket? Jag har själv en Ford hågis från 62 som skulle behöva snyggas till lite i just den regionen nämligen...

Och du - lyckost att du har Cheva när du byter glas, min Ford har välvda/svängda sidorutor bak ICQ/ad .

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

24

Inredningen var ju, som nämnts tidigare, minst sagt dålig, åtminsone sätena. OK, hade jag åkt med bilen som den var hade jag nöjt mig med att klä om sätena men nu blev det nya grejer invändigt.
Innertak, dörrvulstlister, dörrsidor och sätesklädlsar i originalutförande/stil köpte jag från Cars 1nc. Bra passform och jag hade grejerna hemma 3 veckor efter att jag beställt dom. Då får man ta hänsyn till att mina inredningsdetaljer gjordes på min beställning, exempelvis måste man skicka plåtprofilerna som sitter på dörrsidornas ovandel innan de börjar tillverka dörrsidan. Jag tyckte det var bra service iaf.

http://i40.tinypic.com/rrqols.jpg
Högerbak klart med ruta, dörrsida och innerhandtag. Blanklisterna är originalen som återanvänts. Armstöd/dörrhandtag hoppas över i ett första skede.

http://i39.tinypic.com/5xr41z.jpg
Framsoffan omklädd och klar att montera tillbaka i bilen.

http://i41.tinypic.com/16kzxg0.jpg
På plats i bilen. Har inte brytt mig om att lacka om panelen i bilen, lite patina vill jag ha... Ratten från en Impala/Nomad, är lite mer Kustom än originalet.

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

25

Ser bra ut, ska komma ut å kika nästa vecka.