Eller en stingerpipe 
Då blir det problem med dragkroken... Om den ska sitta centrerat förstås 
hihi jo tänkte in på det
Tyckte det passade ganska bra att ha gallret vitt men 
Tanken är ju att bygga bilen så nära som från fabrik som möjligt, så när som på några modifikationer. En av dem ska vara att den ska ha ventilationsrutor som de bättre utrustade bussarna hade. VW sålde faktiskt kit där man kunde bygga om snikrutor till ventilation.
Jag har faktiskt en NOS gummilist som ingick i det liggande.
180 2012-01-31 17:44:59 Senaste redigerad av Michos Miche (2012-01-31 22:13:41)
Känslan som infinner sig när man hittar en NOS VW Original vindruta hel i kartong gratis för att strax efter få ett sms från bussgods att mina grejer har kommit!
Fortsättning följer...
*EDIT*

181 2012-02-01 17:24:41 Senaste redigerad av Michos Miche (2012-02-01 17:25:57)

Klåperholm! Det här vill jag inte montera på min bil. Det blir bättre resultat om jag lappar det jag redan har
Det får bli att returnera dem, de är ju inte ens i närheten att passa ju.
Om någon har begagnat i fint skick köper jag gärna! Om ni undrar ska det föreställa var det främre delen av framskärmen. Eller om någon kan ta fram nytt av bättre kvalitet, för det här var inte bra.

Jag gissar att "nedre bakre del hjulhus" ska sitta så här?
Och inga utriggareeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee fick jag heller. DAMN!
En tröst var iallafall att lastgolvet var av god kvalitet, trots att Klåperholm har tillverkat dem.

Nu har jag fått främre inre plåten. Som naturligtvis såg ut som en påse skit eftersom den var märkt Klåperholm. Så nu blir det att utmed den som facit (förutom allt som är krokigt och dåligt svetsat)bygga upp en ny front på egen hand. Fortsättning följer imorgon 
Jag köpte den främre balken på up north och den passade bra är ju inte så lätt att få till en sådan själv är ju ganska tjock plåt i den också....
vad det gäller klockerholm får man ju vad man betalar för...men å andra sidan finns det ju ingen ekonomiplåt som inte kräver massage....gerson trillar inte på plats den heller .... kanske lite mindre jobb på den än på klockkerholm men är det inte lättare att arbeta på plåten du har köpt än att göra den själv?....bara en liten undran....
Jag håller med masen.. klokkerholm har inte varken bäst kvalla eller passform. Men de plåtar jag hade från dem gick att få bra bara man jobbade lite med den. Jag tyckte att det var betydligt smidigare än att göra egna. Grymt jobb än så länge! Kämpa på, det kommer att bli så bra i slutändan!
186 2012-02-07 23:30:18 Senaste redigerad av Michos Miche (2012-02-07 23:44:17)
Med visa mäns ord vilande i bakhuvudet har en plan lagts upp! Halva nedre nya klokkerholmfronten ska användas, det övre är i bra skick på bilen(nåja, inte vänster) och vore krångligt att byta ut.
Angående att man får vad man betalar för, det är sant! Jag har av någon anledning fått för mig att Gerson bara gör plåt till split och barndoor. Men så var det tydligen inte, de hade ju grejer jag behöver nu när jag hittade deras site. Nåväl, till splitpanelen får det bli att ta en fetbeställning av det gröna guldet..
Det här är ju ändå bara en bay! 
Anton, jag har följt ditt bussprojekt och smygkikat en del och blivit inspirerad!
Det visar att en riktigt tråkig buss kan bli riktigt rolig när man fått jobba med den! 

Gjorde kaozz med den. Insteget är i skapligt skick och går att rädda! Kommer dit sen när fronten är färdig.

Ny bit monterad. Det tog lite tid eftersom den första biten jag gjorde blev misslyckad och fick kapas bort. Så jag fick göra en ny med lite andra dimensioner för att svetsningen skulle fungera.
Men nu har jag en färdig mall som också ska användas till andra sidan där det är mycket mer jobb. Det här är förresten en bit som inte är med i klokkerholmgrejer, så hemcustat får det bli.
Jag är inte världens supersvetsare, men det här ska sitta bakom bakom så att det kommer inte synas att det inte är helt 100%. Men rätt bra blir det ändå, och jag lär mig hela tiden vad som funkar och vad som inte funkar. 
Här om dagen kom jag på att jag har en till örly bay stående som jag kan kika på som facit när något inte är helt solklart. 
More to come! 

Ramens främre del på höger sida är väl inte direkt purfärsk... Blir lite knepigt att få ihop men det ska nog gå! Som tur är ingen del som kommer att synas.

Vänster sida.
Det är faktiskt riktigt grissvårt den här fronten, känns som jag gärna skulle haft lite mer erfarenhet för detta. Men äh, nu kör jag!
BRA jobbat!!!
Det är faktiskt riktigt grissvårt den här fronten, känns som jag gärna skulle haft lite mer erfarenhet för detta. Men äh, nu kör jag!
Kör hårt - du kommer att få mycket värdefulla erfarenheter på vägen 
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
du jobbar på bra! se det som en lärobil! 
det svåra är att få tummarna ur.. sa den dumme jävelen som tok glor framför datorn
Detta blir säkert bra, när du väl börjar knyta ihop grejerna med nytt.. e ju en sådan tillfredsställelse när det sitter ihop igen..
och man kan börja på nästa rost/pest/härd
nä nu får jag gå ut i garaget... gillar att läsa dina uppdates.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
192 2012-02-10 19:58:57 Senaste redigerad av kent p (2012-02-10 20:00:05)
Hej micke blir nog bra det där
har fler rostiga objekt till salu med soltak
Fredrik hälsar
Mats: Ohja, massvis!
jn: Jo det är klart, det blir ju inte precis min sista. Nästa vinter hoppas jag på att fixa splitpanelen 
michaelth: Jo det är najs att få peta ihop hela plåtbitar igen.
Man tackar! 
50Kent: Det låter bra, en äkta soltakare måste ju liksom finnas med i samlingen
Jag ringer dig någon dag så kan vi prata mer. Hälsa tillbaks! 
---------------------------------------------

Höger sida är nästan färdig, iallafall det som är bakom. Sedan ska den nedre delen formas efter Klåperholmbiten och svetsas ihop. Visst, det blir inte 100% supersnyggt, men det blir klart bättre än hur det var innan iallafall. 

Min oförskämt fina lastlucka blev hel idag! Så här såg det ut när vi började, eftersom jag kapat upp den förut.

Och så här bra blev det efter en kompis som är riktigt duktig på att svetsa var färdig. Tack för hjälpen! Nu krävs lite riktjobb av bulor och en blästring, sen är den i kanonskick
Känns extra skönt eftersom lastluckorna alltid brukar vara superdåliga.
More to come, god natt! 
194 2012-02-13 00:49:13 Senaste redigerad av Michos Miche (2012-02-13 00:51:24)
Nu är vänster sida på god väg:

En lagom stor bit rostig och pulad bit...

Borta

Som mest bortkapat. Fotsteget var ihoppulat i nedre kanten också. Här har jag kapat upp den och böjt ner en flärp, precis som det är gjort på höger sida vilket ser ut att vara original. Inte så lätt när inget är helt orört från början.

Mock-up. Den högra grå biten lär göras om för att den blev fel. Sen blir det lite spännande att fixa den övre delen med böj och grejer. Skam den som ger sig! Och för de som undrar blir det på detta vis för att Klåperholmbiten inte på långa vägar täckte så mycket som var dåligt i fronten. Så det får bli lite Micheson-plåt istället...
More to come! 
Så det får bli lite Micheson-plåt istället...
![]()
More to come!
Undrans som flundrans vilken färg du ska ha på plåten när den går ut till kund, Miche? "Funky Blue", kanske
?!
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Jag hittade motorluckan till din 63:a panel i garaget, du får den när du hämtar bay pickisen 
Mats: Gaygrey såklart!
Fidde: Yeeeey, det blir skitbra!
Jag har fortfarande inte pratat med Franke om framvagn, men det kanske är dags att göra det snart 
------------------------------------------------

Det blir att bygga upp ett nytt insteg. Det som är kvar är i ganska bra skick faktiskt. 

Blä

Bättre
Imorgon blir det att göra den där böjda innerfjösen och få ihop plåtbitarna. 

Drog på lite gubbsnor över fogarna där inne. Som sagt, inte helt 100 men jag lär mig hela tiden hur man gör bättre plåtjobb 

Nu även med sidofjös 

Det hanns inte med att göra den här biten idag. Men imorgon inleder jag försök nummer ett. 

På höger sida är det också ett rosthål. Jag är dock inte överdrivet sugen att kapa upp hela den sidan, så jag väntar och ser tills jag kommit på en lösning.

Plåten i mitten slog sig tyvärr, och det var svårt att svetsa den. Fast det gör inte så mycket för att den ska svetsas ihop med den starka biten som ska på framför. Med den som mall ska de fyrkantiga hörnen som sticker ner kapas av efter.
Det blir en lång dag i verkstan imorgon med 
199 2012-02-19 22:59:01 Senaste redigerad av Michos Miche (2012-02-19 23:12:36)
Vad har hänt här då? Ingenting enligt min garagegranne, men ett stort steg enligt mig 

En slags ritning i 3D av maskeringstejp byggdes, som överfördes till ett plåtark.

Efter en massa arbete med plåtbiten blev det mock up

Ditsvetsat, och fogarna nerslipade så långt det var möjligt. Lite jobbigt att hålla på "bakom bakom" Sen har jag inte obegränsat med tid heller, bilen lär ju bli klar någon gång i framtiden. (Bilden upp och ner, omöjligt att flippa)

Nya hörnet vs det gamla

Und mit Altmansgeschnur
Detta tog ca tre kvällar att få till. Det tar tid när man är novis.
En NOS innertröskel/balk till vänster sida under lastutrymmet hämtades hos Bengt Barndoor51 också.
Imorgon är det dags för klåperholmbiten att avsluta detta grovarbete med fronten, förutom att ytterskinnet är kvar. När det inte finns delar tillgängligt får man bygga egna.
Keep on rockin' volks! 
haha usch vad tråkigt det ser ut, gäller att ha tålamod