1

Funderade på en sak när jag svarade på en annan tråd...

På länkpinneframvagnar shimsar man spindeln för att den ska sitta rätt på bärarmarna (INTE för att justera camber) - när man kortar en framvagn är det var man borrar styrningen för låsskruven för bärarmen som framförallt avgör hur man behöver shimsa. (se FAQ/HowTo http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=885)

Om man vill ändra till mera camber (borde kunna vara önskvärt om man kör mkt kuror med sin VW? )  så borde man kunna korta ena röret och svetsa ihop stommen såsom nedan;

Ideer? Synpunkter? Har jag tänkt fel?

Post's attachments

frontendcamber.JPG, 4.9 kb, 415 x 174
frontendcamber.JPG 4.9 kb, 152 downloads since 2012-02-03 

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

2

tilläggas skall, att om man mäter upp hur man borrar styrhålen i torsionsbladen så kommer man kunna "nollshimsa" länkpinnarna även med modifieringen ovan - inbördes vinkeln mellan övre och nedre bärarm ändras ju inte!

3

johan_l skrev:

Funderade på en sak när jag svarade på en annan tråd...

På länkpinneframvagnar shimsar man spindeln för att den ska sitta rätt på bärarmarna (INTE för att justera camber) - när man kortar en framvagn är det var man borrar styrningen för låsskruven för bärarmen som framförallt avgör hur man behöver shimsa. (se FAQ/HowTo http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=885)

Om man vill ändra till mera camber (borde kunna vara önskvärt om man kör mkt kuror med sin VW? )  så borde man kunna korta ena röret och svetsa ihop stommen såsom nedan;

Ideer? Synpunkter? Har jag tänkt fel?

Helt rätt!

4

är detta ett vedertaget sätt att justera camber då?

5

Blir det inte nåt konstigt med bladen i fläderpaketet, när dom ska vrida sig i en "båge", kanske är väldigt lite men???? Default/hmm  jag vet ej men känns mysko...

6 Senaste redigerad av Johan W (2012-02-03 22:42:10)

Då får du väl kapa tortions fjädringen på mitten med och ha dubbla fastsättningar, annars kommer den väl gå av lättare

Född sen  ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

7

ja, de kanske inte tål detta, men vinkeln är ju förmodligen väldigt liten... och eftersom de har rörelsemån inne i röret så böjer de sig sannolikt över "hela" längden?!?

Men som sagt, jag vet ej, bara funderingar... men nån måste ju velat ändra camber på länkpinne förut så?!?

8

Bytte man inte till kulled då Default/hmm
Det gjorde nog ingen större skilnad när man hadde diggisar ICQ/ae

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

9

Torsion fjädring bygger på att staven (fjäderblad ) är så rak som möjligt för att den skall funka
om den är böjd så är det olika radier och ingen fjädring
Men om du delar på fjäderbladen på mitten och monterat dit två sänknings sattser på mitten kan du ändra vinkelen på framvagnen
sen har du nästa lilla nackdel är att den är 4gånger så hård som std  och får minska fjäderblad för att en skall fjädra (länden gånger diameten på fjäden )
Inte för att jävlas är det lättare att byta ramhuvud och montera dit en kulbults framvagn så kan du vlnkla hjulen som du vill

/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Det finns snedborrade ledbultsbussningar att köpa i USA.Dom används för att få mera camber på Formel Vee-bilar med den gamla framvagnen.

11

PPRMicke skrev:

Torsion fjädring bygger på att staven (fjäderblad ) är så rak som möjligt för att den skall funka

Det var det här som kändes mysko för mig...

12

stickan skrev:

Det finns snedborrade ledbultsbussningar att köpa i USA.Dom används för att få mera camber på Formel Vee-bilar med den gamla framvagnen.

nåja, nu vet man hur man får mer camber på rätt sätt... ICQ/ab

13

Bengt H skrev:
PPRMicke skrev:

Det var det här som kändes mysko för mig...

Men Bengt
Vinkelrätt som jag menar
Det är vridning som gör att det fjädrar  ( samma sak med en drivaxel ) börjar den vobbla så brukar dom gå av
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke