1

Hej alla trevliga vw tokar.

Fråga, går det montera vacummätare i samband med en judson kompressor så den rör sig?

Mätaren ser ut såhär:
http://50split.files.wordpress.com/2012/02/dsc_0004-1.jpg

Tack.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

2

just grejen med kompressor är ju att överladda och då behöver du kunna mäta "laddtryck"  vilket den mätaren inte ser ut att klara ICQ/ao då den bara klarar att mäta de som ligger under atmosfärstryck aka vacuum ICQ/ad

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

3

en "suget" in i förgasaren/luftburken bör väl kunna mätas "i vacum", eller?

Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett

4

så sant det kan du säkert mäta så länge du sinte trycker genom förgasaren men jag tror att laddtrycket är betydligt mer intressant?
men det är en snygg mätare och ur den synpunkten kan de vara lite kul :=)

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

5

Nu sitter förgasaren först i den kedjan med kompressorn under sig. Om jag fattat det hela rätt så är det inget vacuum i det systemet. Utan övertryck (laddning)
Om vi nu pratar normal Judson setup ICQ/ab

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

6

Montera den! Då ser du precis innan du får laddtryck. ICQ/ab

7

Jag ropade in den på tradera för att den är jävligt snygg....

Hade hoppats kunna använda den som mätare till denna upset, men då får den väl fungera som hyllvärmare ett tag till...
Jonas n... Jag vet inte riktigt om jag behöver se innan jag får laddtryck.... ICQ/ad

Eller så kanske Svwerker kommer med några kullvältande fakta som vänder upp och ner på all tidigare fakta i denna tråd, och hävdar att jag visst ska kunna montera mätaren om jag fimpar vacumklockan på fördelaren och ansluter mätaren där...
Eller så inte...

ICQ/ag

Tel 07noll357185ett

8

Fördelaren, brilliant  ICQ/ag
Montera, ju mer mätare ju coolare bil ICQ/ab
Sen får du svara på lite kluriga frågor om mätaren.

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

9

Det går ju alltid mäta vacuumet på en norrlänning när man säger ja (hur stavas ja på norrlännska???) ICQ/ag  ICQ/ag

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

10

Området upp mot noll är också laddtryck, en judson laddar väl inte mer än max 0,2 bar ungefär, så du kan ju utgå från att är den på noll så har du laddtryck.

11

hjoggböle skrev:

Det går ju alltid mäta vacuumet på en norrlänning när man säger ja (hur stavas ja på norrlännska???) ICQ/ag  ICQ/ag

Redan provat... jag har 0,55 i sug å Rebecka har 0,62 i sug....

Annars får jag väl bara ha med mätaren på träffar å kolla "hur mycke norrlänning är du?"

Default/lol

Tel 07noll357185ett

12

Vi undanber oss information om hur bra olika individer är på att suga, det får tas på andra forum som är barnförbjudna... ICQ/ad  ICQ/ag

som skrevs är väl vacuummätare tänkta att monteras mellan förgasare och insug, dvs vacuum blir högre när spjället är stängt. Om du sätter det innan förgasaren så mäter du ju bara atmosfärtrycket och blir det vacuum där är väl om du skickar ut kärran i yttre rymden eller nåt?

På gamla turbokärror (ex saabturbo) är det ju lite trix med vacuum för tändning för att få det att lira... hur detta är löst på judson har jag ingen aning om...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

13 Senaste redigerad av hjoggböle (2012-02-04 19:50:04)

50 split skrev:
hjoggböle skrev:

Redan provat... jag har 0,55 i sug å Rebecka har 0,62 i sug....

Annars får jag väl bara ha med mätaren på träffar å kolla "hur mycke norrlänning är du?"

Default/lol

Det här bevisar bara vad vi redan visste......... vistas man ofta söder om Ö-vik så tappar man lite av norrlänningen i sig Default/lol  Default/lol
(Alltså Rebecka är mer norrlänning än du...)

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

14

Hon bor ju dessutom i norrbotten, så hon har väl mera sug än jag tillattbörjamed....   ICQ/ab

Tel 07noll357185ett