1

När man sätter tillbaka spindeln på "spindelhållaren" så skall det vara en bricka med ett litet hål i för att passa pinnen i spindeln.
Sedan en sorts bakelit bricka o sedan en sorts koppformad bricka med två uppbukningar. När detta sätts ihop tycker jag nästan att det går lite trögt att "svänga". Går det att justera på nåt vis eller skall det vara lite trögt till att börja med?

Varför Stockholm? Ligger ju så ocentralt!

2

Bakelitbrickan brukar vara lite tjockare än orginalet, mina fick inte plats alls. Men det går att smärgla den till lagom tjocklek.

3

http://www.thesamba.com/vw/archives/man … ng1200.pdf

bra manual!  Finns det du letar där!

vad jag förstått SKA det gå trögt, annars är det för glappt...

tilläggas skall att jag INTE gjort detta själv nån gång utan lämnat bort... jag tror inte på satserna som är "brotchade från början"...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4

Det ska gå lite trögt.  Som Johan säjer, färdigbrotchade ska man inte ha.

5

läser man namualen så står det 5-7kg, om man "drar" med fiskevåg där styrstaget sitter... om jag förstår bilden rätt...

Och det ska inte vara för att man inte brotchat som det går trögt... trögheten ska vara brickan i fråga...

eller?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

6

johan_l skrev:

läser man namualen så står det 5-7kg, om man "drar" med fiskevåg där styrstaget sitter... om jag förstår bilden rätt...

Och det ska inte vara för att man inte brotchat som det går trögt... trögheten ska vara brickan i fråga...

eller?

Ja, när man brotchat så ska pinnen gå lätt igenom, det måste finnas plats för smörjfettet, dock utan att glappa ICQ/ab

7

Hade isär mina säkert 10 ggr för att det gick väldigt trögt  i ytterlägena fast jag hade fått brotschningen perfekt. Upptäckte sedan att det var för mycket gjutgods i dom nya sänkningsspindlarna som gjorde att det fastnade. Svårt att förklara men jag kanske ta en bild en dag för att visa.

8

Satt ihop en spindel igår kväll. Har en brotsch av fast modell 18. Följde med ghian och han hade köpt den för att renovera den framvagnen. Brotschade o satte ihop det sedan. Det som händer är att spindeln snurrar på "pinnen". Pinnen själv sitter i bussningarna och själva spindeln snurrar ganska trögt på den?

9

Tog isär och körde en gång till med brotschen, kanon bra blev det ICQ/ag . Tyvärr den lycka som varar länge. Den andra spindeln blev en flopp ICQ/ac . Hålet i själva spindeln är för stort så att man kan trycka igenom pinnen med handkraft. När man sedan sätter ihop allt så är det hålet i spindeln som blir bussning. Tråkigt på splitternya grejer ICQ/an

10 Senaste redigerad av Bengt H (2012-02-04 18:45:27)

lappstockholmarn skrev:

Tog isär och körde en gång till med brotschen, kanon bra blev det ICQ/ag . Tyvärr den lycka som varar länge. Den andra spindeln blev en flopp ICQ/ac . Hålet i själva spindeln är för stort så att man kan trycka igenom pinnen med handkraft. När man sedan sätter ihop allt så är det hålet i spindeln som blir bussning. Tråkigt på splitternya grejer ICQ/an

Varit på sånt skit också ICQ/ac pinnen är i fel mått, bara att bita ihop i skaffa rätt pinne Default/hmm

Edit: är det sänkspindlar du har så kanske felet ligger i dom??

11

Dessutom något olika dimension för länkpinne/kulbult, väl Default/hmm Ser ju annars likadana ut, man får se upp så att man inte tar fel när man rotar i skrotbacken menar jag...

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

12

är det sänkspindlar du har så kanske felet ligger i dom??

Det är sänkspindlar. Det var nya pinnar som monterades. Tog en gammal spindel och provade på och där gick både den gammla och nya pinnen ordentligt trögt. Funderar om man skulle kunna "misshandla" spindelns hål inuti så att pinnen nyper ordentligt?
Annars är det väl en reklamation som gäller. Tyvärr brukar sådant ta tid och det är ju som vanligt NU som man har tid att skruva ICQ/ac

13

lappstockholmarn skrev:

Det är sänkspindlar. Det var nya pinnar som monterades. Tog en gammal spindel och provade på och där gick både den gammla och nya pinnen ordentligt trögt. Funderar om man skulle kunna "misshandla" spindelns hål inuti så att pinnen nyper ordentligt?
Annars är det väl en reklamation som gäller. Tyvärr brukar sådant ta tid och det är ju som vanligt NU som man har tid att skruva ICQ/ac

Dare to bee different, åk originalhöjd ICQ/ag ... sorry kunde inte låta bli... även om det är tungt så reklamera så du får rätt grejer, det är viktigt att styrning o sånt är helt korrekt.

14

Bengt H skrev:
lappstockholmarn skrev:

Dare to bee different, åk originalhöjd ICQ/ag ... sorry kunde inte låta bli... även om det är tungt så reklamera så du får rätt grejer, det är viktigt att styrning o sånt är helt korrekt.

Just på detta objekt är det ej okey med orginalhöjd ICQ/ad
Blir att ringa och kolla om reklmation på Måndag.