1

Håller på med bromsarna till -59 bubblan just nu.

ska bygga om till tvåkrets. vilken huvudbromscylinder skall jag ha??

Tänkte köra varianten med en behållare från en volvo 240 direkt på huvudbromscylindern.

Vart förbi och hämtade huvudbromscylinder idag för 68-70 tvåkrets men denna har ju två anslutningar till slangar uppåt så då kan man ju inte bara trycka dit 240 behållaren. sen har den ju två anslutningar för bromsljus skulle ju räcka med en egentligen. Är detta den man brukar ta eller finns det någon bättre lämpad huvudbromscylinder?

Är det någon speciell årsmodell på volvon man skall ha när jag går till skroten eller är den lik på alla?

Tacksam för hjälp från er som redan gjort detta och vet!

2

Har för mig att golf 1:ans cylinder passar direkt i bulthålen.
Bromskontakten kan du koppla in på ett av rören med ett T-kors.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

För det första så måste du köpa en billig Brasilientillverkad tvåkretscylinder då den har större anslutningar för inkommande olja än originalcylindern.

http://www.classicvw.se/huvudbromscylin … cts_id/145

Sedan vet jag inte vad du fått tag i för 240-behållare då de jag monterat alltid haft två "utgångar" för oljan.

4

Alex's skrev:

Håller på med bromsarna till -59 bubblan just nu.

ska bygga om till tvåkrets. vilken huvudbromscylinder skall jag ha??

Tänkte köra varianten med en behållare från en volvo 240 direkt på huvudbromscylindern.

Vart förbi och hämtade huvudbromscylinder idag för 68-70 tvåkrets men denna har ju två anslutningar till slangar uppåt så då kan man ju inte bara trycka dit 240 behållaren. sen har den ju två anslutningar för bromsljus skulle ju räcka med en egentligen. Är detta den man brukar ta eller finns det någon bättre lämpad huvudbromscylinder?

Är det någon speciell årsmodell på volvon man skall ha när jag går till skroten eller är den lik på alla?

Tacksam för hjälp från er som redan gjort detta och vet!

Jag har gjort detta några gånger. Du får rycka/peta ur slanganslutningarna o gummipropparna sen tar du Volvo behållaren med Volvos gummiproppar o trycker ner på plats, färdigt ICQ/ab  Har för mig att jag skruvat i bromsljuskontakter i båda uttagen men använder bara den ena. Sen får du plugga en av dom bakre utgångarna, har tagit en gammal nippel o svetsat igen änden o sen skruvat dit. 
Enligt Volvos reservdelskatalog finns det 2 typer av behållare men jag vet ej vad som skiljer, har fått rätt burk när jag varit på skroten.

5

Boxerville » How-to's (guider) » Bygga om från 1-krets till 2-krets mha volvobehållare, typ 1

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=560

ICQ/ag

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

6

C.Frisk skrev:

Sedan vet jag inte vad du fått tag i för 240-behållare då de jag monterat alltid haft två "utgångar" för oljan.

Alla 80-tals Volvo 240 jag kollat på skroten hade behållare som passade. Den sitter föredömligt lättåtkomlig i motorrummet, så du kan lätt se om det är rätt typ. Brukar dock kunna sitta ganska hårt så man får ta i, så var försiktig. Man får lätt en ofrivillig bromsoljedusch när de sedan lossnar  ICQ/ab

Annars såg jag att CSP säljer behållarna nya...

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

7

Obs att det är inte ATE utan "indian brass" (vafan de nu betyder) som passar! ATE har en annan delning på anslutningen... tror jag...

Och, ja, jag pluggade också hålet med en extra bromsljuskontakt. Kändes som enklaste lösningen...

Tydligen kan behållarna vara spruckna också... så kolla det innan "duschen"... ICQ/ad

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

8

fasen då är jag på rätt spår. huvudbromscylindern jag köpt är precis en sån som länken är till, dock vart den 200 kronor dyrare hos dalhems Default/hmm  men det är så sjukt gött att kunna åka förbi en fysisk affär och bara köpa grejer direkt, slippa frakt och joks.

Och bengt har ju lösningen på det jag funderade på med de där slang anslutningarna som sticker upp.

Och bromsljuskontakterna blir ju klockrent med en gammal trasig som bara får sitta där och en ny som man använder då ICQ/ab 

I morgon får det bli en sväng till skroten tror jag ICQ/ab

9

Vart på skroten idag och hämtade en bromsvätskebehållare på en 240 från -84. passar perfekt i huvudbromscylindern man behövde bara rycka upp de där slang anslutningarna. gummina funkade fint med de som satt i. Såg att de va nyare 240 från 90-talet som hade den nyare trekantiga behållaren som ser lite skum ut. stod även nån tidig 740 som hade den fyrkantiga behållaren man skall ha.

så nu är allt monterat, luftat och klart. tack för hjälpen!