1 Senaste redigerad av johan_l (2012-02-03 22:10:28)

Lägger detta som en egen tråd.

Brickornas placering på en länkpinneframvagn beror på armarnas inbördes placering.

Det finns ett speciellt mätverktyg för detta, men lägg tex ett vattenpass mot den nedre länkarmen och mät avståndet mellan vattenpasset och den övre länkarmen.

Nominellt värde är 7mm (+-1.5 mm) där avvikelsen kan korrigeras med brickorna på ledbultarna. Med en större avvikelse än 1.5mm kan detta inte korrigeras med shimsen.

http://farm3.static.flickr.com/2263/2342935971_56e5da8279_m.jpg

Följ tabellerna nedan för att sätta rätt antan brickor på varje sida.

En gammal framvagn har 10 st shims medan en nyare har 8 shims plus en tätbricka.

http://www.meanbugs.com/mb/wp-content/uploads/2011/02/drop12b-624x468.jpg


http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/61guesswork/page4243.jpg

1) http://www.thesamba.com/vw/archives/man … /page6.jpg (http://www.thesamba.com/vw/archives/man … sten_5.php)
2) http://www.thesamba.com/vw/archives/man … ge4243.jpg  (http://www.thesamba.com/vw/archives/man … sswork.php)

Post's attachments

drop12b-624x468.jpg, 38.07 kb, 624 x 468
drop12b-624x468.jpg 38.07 kb, 492 downloads since 2012-02-03 

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

2

Hela manualen finns på nedan adress för all framvagns justering!

http://www.thesamba.com/vw/archives/man … ng1200.pdf

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

3

Hur påverkar man värdet om det är större än de 1.5mm?
På alla de framvagnar jag kortat och sänkt så stämmer aldrig det där värdet så shimsning har skett på måfå. Har dock aldrig märkt av nån skillnad i väghållning trots laborerande med shims. Kanske bara märks på däckslitage?

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

4 Senaste redigerad av johan_l (2012-02-03 22:29:55)

Anledningen att det inte stämmer är troligen att du även borrat styrningen på måfå. Om du mäter på armarna innan du borrar styrhålen kommer armarna hamna rätt och du kan "nollshimsa" enligt ovan.

Denna how to beskriver egentligen en osmalnad framvagn - där gäller att om måttet avviker så kasseras bärarmarna!

Se även how-ton smalna framvagn ( http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=561)  Där har jag även noterat detta om att mäta innan man borrar för låsskruvarna!  ICQ/ad

Jag la in en ny tråd i vanliga forumet med mina funderingar om camber, man justerar nämligen INTE camber med dessa shims! Cambern är "inbyggd" i stommen. Shimsen är för att få de två axlarna på länkpinnarna parallella. Troligen sliter du helt enkelt ut länkpinnarna i förtid om dessa inte är parallella. Enligt VW så byter du helt enkelt ut bärarmarna om måttet inte stämmer - sannolikt för att de inte tänkt att någon ska ändra måttet på torsionsfjädrarnas styrhål (de är säkert borrade med ganska snäv tolerans) så för att detta mått ska skilja sig skulle nog framvagnen fått sig en dagsedel så armarna krökts...

För att hålla detta till en hyfsat kort och faktabaserad howto och jag inte vet hur detta med camber hanteras så är min tanke att diskussionen sker i den tråden så infogar jag "fakta" här sen...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

5

Nog brukar jag försöka mäta så gott det går men borra i fjäderstål är ingen lek då det samtidigt är precis mellan två blad man borrar. Framvagnen jag har på nu är så gott som bra men då var mina gamla täckbrickor helt slut och dessa gick inte att få tag i så det blev ändå en chansning.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

6

Diskussionen om borrningen var uppe, och den samlade erfarenheten var att det inte ska vara nå problem att få till vettiga hål om man har en vettig borr, går att slipa om en vanlig borr till rätt vinkel, och använda en gammal mittdel (som man får över om man sätter sänksatser) som styrning...  Men ska man bara justera en befintlig framvagn och detta mått är fel så är ju bärarmarna sannolikt krökta av nån gasglad tonåring som brakat in i en trottorarkant eller liknande...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)