Då var det dags att uppdatera lite om vad som händer i mitt garage just nu. Detta är en enkelhytt som levt ett hårt liv(som de flesta så klart). Köptes våren 06, men annat har kommit emellan. Till slut stod denna på tur
Planen är att laga all rost som besiktningen har kan ha åsikt om, sänka lite lagom, ca 10-12 cm. Fälgar blir antingen orginal 14tum, orginal 15tum eller grålackade BRM(ligger på hyllan). Det yttre ska behållas. Motor blir en 1600 dp, den sitter redan i. Fyndskicket!
Ramen var det första som lagades upp.
Mera kommer senare...
Härligt, en split pickup
Ser ju ganska frisk ut ändå, men mera bilder vore kul.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld
*gilla*!
Kul med pickisar!
Härligt att se att du kommit igång med denna, men när börjar du med dubbelhytten? :-)
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21
Skaplig i plåten är den. Men har nog varit med om en mindre smäll, då höger framskärm, b-stolpe samt hålet för lastlucka stämmer sisådär. Inte mycket spackel överhuvudtaget på bilen, men tre lager plåt är inte ovanligt. Vilket jag är tacksam för, annars hade nog pickisen varit konservburk för länge sedan
Lite mer bilder på rost...
Kass bild, men här är förarsidans tröskel på plats.
Passagerarsidan, med baytanken synlig. Orginalet var sönderrostat, så jag skar av påfyllningsröret och skarvade det med baytanken. Funkar hur bra som helst.
Ytterligare en kass bild. Jag passar in tröskeln här. Mycket ska lira. Främre bakskärm med lastrumströskel med b-stolpe med framskärm. Allt ska vara i linje och lastluckehålet får inte bli för stort. Att allt orginal var bortrostat och fullagat gjorde inte saken bättre, men det ska nog funka. Ska ta med en riktig kamera till garaget nästa gång och visa resultatet.
Gutt!
Då får du drygt 13 liter till i tanken också va?
Ser trevligt ut!
Härligt att se att du kommit igång med denna, men när börjar du med dubbelhytten? :-)
Hur hopplös dubbelhytten än må vara, så SKA den få ett chassi så den kan rulla för egen maskin nu i vår/sommar. Har samlat på mig alla delar som behövs för detta. En ledig vecka från jobbet ska bli kickoffen för den

Berg skrev:Härligt att se att du kommit igång med denna, men när börjar du med dubbelhytten? :-)
Hur hopplös dubbelhytten än må vara, så SKA den få ett chassi så den kan rulla för egen maskin nu i vår/sommar. Har samlat på mig alla delar som behövs för detta. En ledig vecka från jobbet ska bli kickoffen för den
![]()
Vore jäkligt kul o åka o kika en sväng när.du börjar med dubbelhytten,måste ju se denna skapelse live 
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21
Bra jobbat.
Är det här en av pickuperna på Töcksforsskroten?
Bra jobbat.
Är det här en av pickuperna på Töcksforsskroten?
Nej. Den ena "töcksforspickisen", en enkelhytt-66 har varit min bruksbil i två år nu. Den var nog bättre än denna egentligen. Den andra, domkraftsdubbelhytten, har inte påbörjats än. Är ju ett lite större projekt... Du då, hur gär det med din töcksforspanel? Skulle ha en liten reunion på någon träff i framtiden, vore kul! Borde finnas någon ytterligare som räddat en vw från båstnäs... 
Är det den som skymtar i bakgrunden på första bilden? 
Då var det dax för en uppdatering efter en kväll i garaget. Håller på att trixa dit tröskel och annat närliggande vid "skattkisteluckan". Eftersom pickupen var lagad ca 3 gånger i tröskeln, fanns inte mycket att gå på. Inte helt enkelt, men ganska ok tyckte jag det blev. Lite bilder:
Hemmapulat skärmslut
Provmontering av luckan. Spalten i nederkant blev någon mm för stor, men luckan ska lagas vad det lider, så den kanske får bli någon mm längre. Sen är det väl en för tidig lucka med tanke på lucklåsets "bricka", men det ger sig.
Vad döljer sig på flaket då? Jo, en ram från en enkelhytt som stått på Båstnäs. Detta ska senare monteras på min dubbelhytt.
Lite update. Var i garaget igår och fixade lite. Det blev mest arbete med den hemmagjorda provbänken. Nu kan man starta motorn i stativet med ett tändningslås ist för en lös kabel mot solenoiden. En fin(
)panel som ska innehålla div mätare tillverkades också.
Tröskeln på högersidan börjar bli klar nu. Lite spackel och färg kvar bara. Före/efterbild följer.

Riktigt fint jobb!!
Vw Bay DH 1970. http://www.garaget.org/?car=306139
Vw Bay Westy 1975. https://www.garaget.org/?car=422452
Blir så imponerad att folk hinner med sånna här renoveringar. Blir ju skit bra!
Men det ser ju så lätt ut. för en som aldrig har lagat rost så ser det ju ut att va färdigt på 10 min
Väntar på att du ska börja med töcksfors DH
så den kan komma på besök till skroten igen 
Annars kan jag komma med min andra enkelhytt. Den har jag också hämtat från båstnäs, och är besiktigad nu. 
Jävla skrotsamlare! 
Annars kan jag komma med min andra enkelhytt. Den har jag också hämtat från båstnäs, och är besiktigad nu.
Har du nån tråd/Bild på den?
Var det den röda?
Satt och drack kaffe på altanen när den gled förbi på Fågelviks vägen 
Nej, min är lichtgrau. Stod bredvid en blå eh och en annan blå eh med mosat tak utmed vägen. Kan lägga upp en bild på den sen. Har lite planer på att åka till skroten igen i sommar.
Bild på Töcksforspicken. En på skroten och en som den ser ut i nuläget.

Vilken skrot? 
Typ 2 -72 Dubbelhytt
Typ 2 -64 Enkelhytt
Typ 3 -68 Variant
ok! det var inte dåligt. du har ingen bygg tråd på den?
Du får ta och höra av dig om du åker T-force te sommaren så jag kan komma och kolla på skönheten 
Trodde inte det gick att rädda de bilarna som står där.
imponerande jobb du måste lagt ner 
Jag hade en byggtråd på typ2-klubben, men sen sidan gjordes om har inte jag varit aktiv där. Har en bunt med bilder, så jag kanske ska rekonstruera en tråd här ist.