1

Lika bra att slänga ut en fråga här, brukar finnas mycket kunnigt folk!  ICQ/ab  Problemet är att jag behöver byta ventiler och ventilstyrningar i min båtmotor som är en Gray Marine Phantom Four 75HP från 1946.. Nä precis, inget man hittar var som helst tyvärr. De är galet glappa och någon ventil inte heller helt rak. Förra sommaren chansade jag och monterade ihop åbäket för att kunna ta en kort provtur, men mer än så blev det inte. För att kunna lita på maskinen i år behövs nya grejer!

Så frågan är, vart hittar jag ventiler + styrningar till denna gamla sidventilare? Jobbet kan jag nog ordna själv men behöver nya ventiler (eller iallafall ämnen om kan kapas på längden) i lämpliga dimensioner. Ventilstyrningar är förhoppningsvis bara att borra ur de gamla samt blocket till rätt diameter och sen brotcha hålen.

Men själva ventilerna? Hilfe!

Och förresten, vart kan jag skicka den gamla 6V generatorn på omlindning till 12V? Den driver även impellern på sin utgående axel så den är inte så lätt att ersätta. Det är en AutoLite har jag för mig..

http://www.eomanis.com/carlsbilar/IMG_0490.JPG

http://www.eomanis.com/carlsbilar/IMG_0491.JPG

Citroën C5 2011

2

http://marinshopen.se/

vet inte om dom har men ring och fråga, bra och kunnig personal! ICQ/ab

3

kanske lite enklare att få tips om du tar ur en ventil å ger måtten? fins säkert nåt som liknar men kan kapas å ventilstyrningar kan man tillverka lätt.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

4

ang generatorn så finns det ett ställe i Täby och ett i solna/sumpan. ska försöka gräva fram namnen till dig.

5

Vilket fabrikat det är på ventilerna kan ju inte spela så stor roll bara storleken är rätt.

Kör med Volvo ventiler i min Typ 4 då de hade bra mått och gick att få tag på.

Om du kan visa upp dimensioner på ventilerna för en motorrenoveringsfirma så ha de kataloger och kan hitta bra ersättare.

Ventilstyrningar finns ju i alla möjliga dimensioner. Samma firma fixar nog lätt fram nya sådana också.

Lycka till ICQ/ab   ( Släng gärna upp lite bilder på isärplockning och ventiler m.m. Intressant projekt som skulle vara kul att se lite mera av )

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

6

Det kan inte vara så svårt för en firma att hitta prylar till dig.

Jag vill se bilder på båten.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Lägg upp en tråd under: Projekt - icke VW

Skulle vara trevligt med lite annat än bara bilar där....

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

8

Kolla med den här firman, de har ett bra rykte om sig.

http://www.fredsmotor.se/

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

9

http://www.albybilel.se/ (kolla priset innan, de ville ha 1500kr för felsökning av en generator)

annars: http://www.cbuautoservice.com/ de lagade min startmotor men de klarar att fixa till en generator.

10

Tack för alla tips so far, kanon! Ska ta mått på grejerna så snart det är isärskruvat. Tyckte inte heller det borde spela roll ang. ventilerna bara de har rätt mått som sagt, men att hitta en så pass bra motor-renoverare verkar knepigt..

Båten genomgick en för mig vansinnigt omfattande renovering (aldrig hållit på med träbåtar förr) men fixade det trots att det var nära att man gick in i väggen mot slutet när man slet till midnatt varenda kväll innan sjösättnings-deadline och nattvakterna undrade om man var riktigt frisk, hehe   ICQ/ag

Snabb-versionen av Miserlou (sept 2010 - sept 2011) för den som är nyfiken: http://www.eomanis.com/carlsbilar/MISERLOUx2.wmv

Citroën C5 2011

11 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-01-26 08:15:08)

Hej Carl-Erik
Om du skulle få problem med delar så vänd dig Custom racing i örebro
Dom brukar få ta över motorrenoverinar som andra firmor inte klarar av
(dom kalarar av  att gjuta babbis lager )
http://www.customracing.se/
Om du ringer dit snacka med Kenneth Stål och hälsa från mig (i den världen kallas jag bubbla micke )
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

GILLAR!En träbåt som din är en gammal dröm man haft..Fantastiskt jobb du lagt ner,förstår att du är stolt över den.Ventiler
verkar som ett "minor problem" i sammanhanget,men keep on..lösningen ligger "om hörnet" ska du se.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

13

bara instämma. har följt renoveringen av den och du har verkligen fått till en sjukt läcker båt. rätt objekt dyker upp så blir det en träbåt för mig med. har renoverat min nyligen och det gav mersmak. har en gammal sidventilsexa ligger å väntar på rätt skrov.  ICQ/ab

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

14

Lägg ut nån bild på båten också.
Det finns alldeles för få träbåtar kvar i Sverige.
Mycket jobb me dom men de är ju så läckra.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

15

Torpa skrev:

Lägg ut nån bild på båten också.
Det finns alldeles för få träbåtar kvar i Sverige.
Mycket jobb me dom men de är ju så läckra.

han har ju lagt ut en länk?

16

Ja där fanns det visst en länk, tack tack.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

17 Senaste redigerad av Redwee220 (2012-01-26 12:40:39)

Angående generator.
Walters bilelektriska kan du kolla med, bra och har varit billiga förut. 0531-109 84

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

18

Sjukt vackra linjer på den båten. Gillar det långa svepande akterpartiet!

Hatten av för det jobb du lagt ner och jag gillar att du ska behålla den gamla motorn. Många slänger ner något modernt själslöst för att åka problemfritt. Ocharmigt tycker jag!  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

19

Det står tre Gray-motorer på snickeriet där jag hyr in mej, där vi alla för övrigt är träbåtsnördar. du kan nog få köpa en och ta delar ifrån....
Snickeriet ligger i Vallentuna, det var jag som var och kollade på din campingbåt om du minns?...

20

I ventilstyrningene kan du sette inn K-liner (brosje opp og sett inn i de gamle styrningene).
Gjorde det på min Guzzi. Du må levere toppen til et firma som har rett utstyr, men billigere enn å kjøpe nye.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

21

K-line går bra att använda i de befintliga gamla styrningarna. De finns i många dimensioner. Jag har använt K-line i över tio års tid. Det är något besvärligare att montera i en sidventilmotor eftersom ventillyftare och kamaxel måste demonteras för att kuldornarna skall kunna hamras igenom hylsan.
Den första sidventilmotorn jag monterade K-line i var en Willys motor som hörde till en FC. Sidventilmotorer behöver något större spel mellan ventilspindel och styrning eftersom sot som faller ner gör att avgasventilerna lätt kärvar.
Senast jag använde K-line var till min 30Ps motor från 1956.
Är det inte så att GREY motorer är baserade på någon bilmotor som utrustats för marina ändamål?

22

peterpeter skrev:

Det står tre Gray-motorer på snickeriet där jag hyr in mej, där vi alla för övrigt är träbåtsnördar. du kan nog få köpa en och ta delar ifrån....
Snickeriet ligger i Vallentuna, det var jag som var och kollade på din campingbåt om du minns?...

Visst minns jag! Detta låter hög-intressant. Problemen med min motor är ju också att det inte är så lätt att lämna bort då det är rätt jobbigt att montera ur och åka iväg med. Skulle vara toppen (haha!) om man kunde köpa en annan och låta renovera blocket och sen byta så snart den är i plurret.

Tel.nr. till dessa grabbar? PM pleeease!  ICQ/ab

Tack allihop för era svar, lovar en projekt-tråd när tid finns. Har ju fortfarande inte startat någon om min -62 dubbelhytt  Default/yikes

Citroën C5 2011