1

Funderar på om man skulle testa att köra brytarlöst typ petronix... nån som har erfarenheter? bra? dåligt? värt?

2

Jag gillar Pertronix för dess enkelhet att montera samt att de inte behöver någon extern box. Skulle den falera är det bara att ta bort och ersätta med en brytare.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Svwerker skrev:

Jag gillar Pertronix för dess enkelhet att montera samt att de inte behöver någon extern box. Skulle den falera är det bara att ta bort och ersätta med en brytare.

Hur har kitet funkat då? Går bilen bättre, lägre förbrukning och allt vad det är de lovar?

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

4

Brytarlöst ger bättre tomgångsvarv, jämnare, och snabbare pådrag, sliter mindre och oftast bättre soppaförbrukning, även om just den biten kanske blir marginell.
Jag körde brytarlöst redan på 70-talet, och då gjorde det åtskilligt i alla fall! Dagens system är säkerligen bättre.

Undrar just om någon har ett gammal "Lumenition" liggande?

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

5

Akta dig att sätta fast sladdarna som går igenom fördelarhuset. En kund till mig hakade med sin ärm bakom sladdarna (medan motorn var på gång) och drog på den. Sladdarna hamnade under rotorn, fördelaren slog fast och koppardrevet på vevaxeln var total förstört!

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

6

Köpte pertronix förra sommaren till pickupen, har funkat finfint och jag är nöjd iaf!

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

7

Kalle skrev:
Svwerker skrev:

Hur har kitet funkat då? Går bilen bättre, lägre förbrukning och allt vad det är de lovar?

Om du har ett friskt tändsystem så blir skillnaden marginell men en brytare blir alltid sämre över tid och det är där största vinsten ligger.

Hur ekonomin blir ska jag låta vara osagt du jag endast kört det på min IDA-motor och då är inte förbrukningen så högt prioriterad, om man uttrycker sig diplomatiskt.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Alla verkar nöjda så man kanske ska testa då... ni som kört det har ni endast använt det kittet eller uppgraderat tändspole etc.?

9

När vi ändå pratar brytare. Gapet på brytaren nån som har de måttet i huve?

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

10

0.40 ICQ/ab

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

11

Tack o tack. Gäller alla brytare?

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

12 Senaste redigerad av Carlberg (2012-01-29 14:06:15)

Som jag ser det är det inga större fördelar på en bruksmotor. Ska du varva över 5500rpm, KÖP! eller köra VÄLDIGT många mil per år och inte orkar ställa brytaren då och då, KÖP!
Men märker du skillnader som det talats om tidigare i tråden beror det nog på felställd brytare.

13

Jag köpte för enkelhetens skull, och då blev det med en rekomenderad tändspole också..

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

14

Jag har kört med Powerspark i 2 månader och har bara gott att säga om den. Det står 12v men den fungerar bevisligen på 6v oxå eftersom det är det jag har i bilen.. Kostade ca370:- så den är billig med ICQ/ab
Rekommenderas!

http://global.ebay.com/VW-Karmann-Fastb … 73338/item

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se