26 Senaste redigerad av rogga (2011-02-21 19:46:30)

Rejkfantasten skrev:
Andreas skrev:

Klart ja ska göra de ICQ/ab Men bilen står lite dumt till nu så de blir nog inte förrän alla husvagnar är borta så ja kommer ut med den.

Betyder det att du redan fått hem fälgarna? Berätta gärna vad du tycker om dom i sånt fall.

Här är en bil som ser ut att ha samma bredd & offset på sina fälgar som jag har. Blir nog samma däck kombo på min också. Firestone f-560 135R-15 och Firestone Wide Oval F70-15.
http://i55.tinypic.com/syxj10.jpg

Snyggaste däck combot jag vet...... lite lätt sänkning fram och den ser perfekt ut  ICQ/ag

Här är en till med Wide-o-oval F70-15 fast med Michelin 135 fram
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/772426.jpg

27

rogga skrev:
Rejkfantasten skrev:
Andreas skrev:

Klart ja ska göra de ICQ/ab Men bilen står lite dumt till nu så de blir nog inte förrän alla husvagnar är borta så ja kommer ut med den.

Betyder det att du redan fått hem fälgarna? Berätta gärna vad du tycker om dom i sånt fall.

Här är en bil som ser ut att ha samma bredd & offset på sina fälgar som jag har. Blir nog samma däck kombo på min också. Firestone f-560 135R-15 och Firestone Wide Oval F70-15.
http://i55.tinypic.com/syxj10.jpg

Snyggaste däck combot jag vet...... lite lätt sänkning fram och den ser perfekt ut  ICQ/ag

Här är en till med Wide-o-oval F70-15 fast med Michelin 135 fram
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/772426.jpg

Ser lite skumt ut med Wide Oval på Fuchs... but that´s just me ICQ/ad .

28

Svara på min fråga istället för att lägga in porriga bilder på Typ1or !!  ICQ/ag haha

ICQ/ad

29

Andreas skrev:

Svara på min fråga istället för att lägga in porriga bilder på Typ1or !!  ICQ/ag haha

ICQ/ad

Vill jättegärna hjälpa men jag kan inte mycket om Typ-3:or  Default/hmm . Fast nu har du ju fälgarna hemma. går det inte att mäta sig till vilka som passar bäst?

30

Jo, funderade lite snabbt förut:

1: Originalfälgarna hade ET 46. Sätter ja in korta drivaxlar borde de flyttas in ca 30 mm (vet inte exakt).

2: Sätter ja dit fälgar med ET 10 och korta drivaxlar borde de i praktiken innebära lika som ET 40 och långa drivaxlar, alltså borde de funka? De hamnar alltså ca 6mm längre ut än originalfälgen.

Tänker jag rätt?

31

om dom har samma brädd och du skulle ha et46, men skulle du inte ha et34 och kortar du 30mm och har et10 flyttar du in fälgen 6mm lr Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

32

Om ja jämför med en ET 40 och ET 46 så hamnar ET 40 6mm längre ut. Centrumet flyttas in 6mm ICQ/ab

Men samtidigt har ja 5,5" nu så de blir egentligen 6mm + ½" längre ut än original...

lr?  ICQ/ag

33

Jag lyckades få plats med ett par gamla äkta 5,5 sprintisar med lågt ET på den gråa notchen som GustaF har nu. Det var trångt! Jag tror GustaF tycker det också. Han får berätta själv varför om han ser detta. Det satt 155:or på de hjulen jag hade på den.

Var det föresten inte nån som skrev att alla swingaxeltyp3:or har lika långa drivaxlar bak. Jag kan kolla et't på mina kpz 5,5x15. De gick då fritt med 195/65 bak på min 66:a.
http://forumbilder.se/images/891201194754P925c.jpg

Ducati Monster 1200S

34

Gött svar Jerry!!

Tänkte mig att byta drivaxlar och rör med korta från Typ1. Borde gå! Men du menade alltså att du ev hade långa på din? Jag hade ju ALU sprintstarsen på nyss och de hade väl ET 14 tror ja eller nåt åt de hållet. Där var de tajt.

Annrs är ju de lätta att bara beställa ET34 men ja tyckte ET10 fälgen såg så mkt bättre ut! ICQ/ac

Vore kanon om du kan kolla ETmåttet när du hinner.

35

Så här ser föresten mina nya sprintstarfälgar ut. Jag är helnöjd med dom! 5,5 ET10 och 4,5 ET15. Vi får se om de hamnar på ghian.
http://forumbilder.se/images/ce1201195416P80b9.jpg

Ducati Monster 1200S

36

Ja, visst var dom snygga! ICQ/ab

Ångrar inte att ja köpte dom!

37

ojojoj vad du krånglar till det Default/lol

hmm i det här läget skulle jag mäta bakspace på alla 3 för det är lätt att göra en tankevurpa och sen räknar du ut -30mm
mät även till utsidan så den inte tar i skärmen

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

38

Andreas skrev:

Gött svar Jerry!!

Tänkte mig att byta drivaxlar och rör med korta från Typ1. Borde gå! Men du menade alltså att du ev hade långa på din? Jag hade ju ALU sprintstarsen på nyss och de hade väl ET 14 tror ja eller nåt åt de hållet. Där var de tajt.

Annrs är ju de lätta att bara beställa ET34 men ja tyckte ET10 fälgen såg så mkt bättre ut! ICQ/ac

Det är alltså väldigt trångt. Man måste t.om bända lite i skärmarna för att det ska gå att sänka ner den på backen. Kanske inte nåt att rekommendera på en bil i det skick som din är i.

Ducati Monster 1200S

39

Hella skrev:

Om Du byter till korta drivaxlar/rör från en typ 1 så kan Du åka med ganska djupa fälgar bak även på Typ 3!

(Alla Typ 3 svingaxel har långa drivaxlar/rör från början, samma längd som nyare Typ 1 med sving!)

MVH: Hella

Kanske ska göra en chansning och hoppas att de funkar med 5,5" och ET 10 med kortare drivaxlar plus rör. Borde ju bli samma som om ja hade långa drivaxlar och et 40. Haha...

40

Fick mina igår 4,5" Et 34 och 5,5" Et10 i svart och silver. Ser mycket bra ut och är helt nöjd!!!

41

Andreas skrev:

Gött svar Jerry!!

Jag kollade på KPZ-fälgarna. De har ET27. Och på en 66:a med såna skodda med 195/65 var det inga problem alls. Skulle man sedan ha korta axlar "borde" ET10 också funka.

Ducati Monster 1200S

42

Hmm... Såg något underligt på mina fälgar igår. Dom har fått något slags utfällningar eller vad man nu ska kalla det som ser ut som sot där jag satt fingeravtryck. Kan dom månne vara ovanligt känsliga för fukt (hemska tanke)? Jag kommer då definitivt att vaxa mina fälgar VÄLDIGT noga för att avleda fukten. Någon annan som sett något liknande på sina fälgar?

43

Bra tips! inget ja märkt hittils iaf. Får väl vaxa på mina å!

Håller på och letar vilka däck ja ska ha nu bara! ICQ/ab

44

Du Jerry, vad hade du för dimension fram på fastyn ovan?

45

Andreas skrev:

Du Jerry, vad hade du för dimension fram på fastyn ovan?

175/55 tror jag det var.

Ducati Monster 1200S

46

Sitter och laborerar med däckstorlek och kollar samtidigt länken på The Samba där de visar bilder på bilarna och skriver vilken dimension de har! Dock bara Typ1or vad ja sett hittils.

Vad tror ni om denna kombinationen?
Bak: 175/55/15 (5,5" fälg)
Fram: 145/65/15 (4,5" fälg)

Eller blir de för lite gummi? kanske blir för låga? Vill inte ha nå lågprofildäck utan lite mer gummi ICQ/ab

http://2.bp.blogspot.com/-_cIlaYOOVI0/TWfuAxHtpZI/AAAAAAAAAc8/OvJSJxfcC0k/s1600/D%25C3%25A4ck.jpg

47

Jag tycker lågprofilsdäck hör hemma på moderna bilar. Jag kör 155/80 fram och 165/80 bak på Notchen (bild i min signatur). Bra komfort och fyller upp hjulhusen utan att man måste toksänka.

48

HenrikL skrev:

Jag tycker lågprofilsdäck hör hemma på moderna bilar. Jag kör 155/80 fram och 165/80 bak på Notchen (bild i min signatur). Bra komfort och fyller upp hjulhusen utan att man måste toksänka.

Precis, därav min fråga om de däcken ja kikat på blir för mkt "lågprofil"...vill inte heller ha för lågt. Såg helt OK ut på din bil måste ja säga. Ska kolla på Däckonline för att se om de finns inne...

49

Ringde idag ett antal däckfirmor i karlstad och de hade inte 80 profil längre. Frågade då spec på 155 och 165. De hade slutat gjort såna sa de?

Däckonline har inte dom däcken heller.

Han på däckfirman rekomenderade 185/65/15 på 5,5" fälgen. Kanske var dumt av mig att köpa 4,5" fram. Kanske kan köra 175/65/15 fram, eller är de för brett för en 4,5" fälg?

50

Andreas skrev:

Ringde idag ett antal däckfirmor i karlstad och de hade inte 80 profil längre. Frågade då spec på 155 och 165. De hade slutat gjort såna sa de?

Däckonline har inte dom däcken heller.

Han på däckfirman rekomenderade 185/65/15 på 5,5" fälgen. Kanske var dumt av mig att köpa 4,5" fram. Kanske kan köra 175/65/15 fram, eller är de för brett för en 4,5" fälg?

Kör med orginal 5.60 eller 155 på framdäcken. Jag håller med på att leta nya däck till mina nya fälgar. Var jäkligt sugen på Wide-o-oval 70E-15 bak men tyvärr så hittar jag inga diagonaldäck till framfälgarna och blanda radial och diagonal var förenat med livsfara.