Såg en annan tråd där denna fråga ställdes, så jag lägger in svaret som en FAQ.
1960 hade en "one year only" låda (som mycket annat den årsmodellen). Lådan är en splitcase (dvs delad på längden) och med osynkad etta, den lådan som kom med ovalen 1953. 1961 kom den helsynkade "tunnellådan". Främre infästningen är unik för 1960. Kuriosa är att en original motor från 1960 har rödmålad oljesticka med en annan nivåmarkering pga drivlinans ändrade vinkel.
Eftersom VW ingenjörer i Hannover tydligen inte var lika ivriga att införa förändringar som sina kollegor i Wolfsburg (eller kanske för att växelförarstången i en splittbuss inte var lika lätt att "flytta") så bytte man till tunnellåda på bussarna men behöll höjden på växelföraren. Detta är räddningen för er som vill ha nyare låda i er 1960a. Nåväl, till saken;
Jag har bytt till en nyare låda i min 1960a. Rätt recept är;
- en vanlig "tunnellåda" 61 och framåt
- en bussnoskon enl årsmodeller ovan (finns nya att köpa)
- växelförare till dito
- gamla fästet fram (finns INTE att köpa nytt och gammalt gummi ruttnar ibland ju). Alternativet är en bergbalk, men fortfarande ska noskonen bytas - växelföraren sitter på en annan höjd!
Med detta är det "bolt on". Motorn hamnar så rätt vinkel det går. Många andra mipplar utan att byta noskonen med diverse adapters. Då blir det inte bra. Motor och låda hamnar i fel vinkel, kylplåtar passar inte och säkert fler problem. Trust me, jag har provat detta och DET FUNKAR INTE!
Att tänka på;
- vill du ha en låda som "sväljer" en 12V motor med större svänghjul kan du
a) slipa ur lådan - men ta det försiktigt, magnesium brinner bra och ska absolut inte släckas med vatten!
b) ta en senare låda (67-) men då är risken stor du även får långa drivaxlar. Se nedan.
Tänk på att vid byte av drivaxlar/rör;
- Du KAN enl uppgift "slakta" din splitcaselåda på drivaxlar och rör (JAG har inte provat), men lådan måste isär. Enklare hitta en 61- låda och ta drivaxlarna av. 60 lådor växer inte på trän så om din låda funkar - sälj den och köp en "dussinlåda" och ta drivaxlar av. Tunnellådor behöver inte tas isär för att byta drivaxlar!
- Tänk på att diffarna, dreven och drivaxlarna är "toleransmatchade" - 3 olika färgmärkningar finns - detta verkar dock inte bekymra så många... Men kan säkert i en olycklig kombination ställa till förtret. Jag lät axlar och diffdrev hänga ihop men lämnade diffen kvar...
Det finns olika sorters urtrampningslager, detta har jag dålig koll på, så någon annan får fylla i. Det viktiga är att man kollar att motor, låda och urtrampningslager är lika på det man byter mellan! Eller att man anpassar så att delarna matchar!
Processen att byta till en tunnellåda i en oval är vad jag förstår snarlik, men då jag inte gjort denna operation så väljer jag att låta någon annan lägga in info om detta.
Splitbubblor har ett främre fäste som helt skiljer från senare lådor. Jag hittade en bra beskrivning här om hur man kan byta låda i en split; http://user.tninet.se/~xnf969f/htmlfiler/min50.html
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

Du följer mina rörelser märker jag
...