1

Jag letar efter en kabelstam för en Buggy. Eftersom det gäller en plast kaross, måste alla kablar vara dubbla. Om jag googlar "buggy wiring loom" då får jag bara firmor som säljer universala kabelstammar med enkla kablar. Då får man nästan göra en kabelstam till själv, för all jord.
Det måste finnas en kabelstam med dubbla kablar nånstans.. Default/hmm
Nån som kan hjälpa mig med det här?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

Fast det är väl i stort sett bara belysning och instrument som jordar i kaross, resten jordar väl i chassie? Är det inte bara att dra ett separat "jordnät" till alla jordpunkter?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

3

Exakt, ett separat jordnät. Jag vill gärna att allt sitter i samma kabelhärva. Alla med Buggies och kitcars har väl samma problem. Nån firma måste väl ha spelat in på det?

4

Det lär ju vara lite kortare också... Borde det inte säljas färdiga nät för detta...

Alt är väl att ta ett std nät och sen klippa upp plasthöljet, i med nya kablar och sen på med nytt plasthölje...

Sen kan man ju även överväga att skippa "hela" nätet och bara köra det nödvändigaste, utgå tex från splittens nät, det är ju jättesimpelt (tor jag) jag ska försöka bygga sådant ganska snart... ICQ/ab

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

5

pip.o.se fixar det, kostar dock.

6

Eftersom kablaget troligen behöver byggas om lite här och var ändå, och ev kortas, varför inte då samtidigt lägga i dessa bruna kablar till det som behöver jord och ifrån önskad jordpunkt. Det är ju faktiskt inte så värst mycket kabel som behövs, dessutom behöver inte ALLA kablar ha sin egen jordkabel.
Gör man det själv får man samtidigt allt kablage i den längd man önskar och på den platsen man önskar, snyggt och prydligt.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

7

Om jag bestämmer att tillverka min egen kabelstam, var kan jag hitta elkablar med dubbla färgar, som std på bilar? Om jag bara använder enkla färger (röd, blå, grön, gul och grå) då blir det roligt när man ska felsöka nån gång i framtiden....

8

Elfa?

9

Swedol

10 Senaste redigerad av Handy (2012-01-26 21:52:22)

Tja Elfa och Swedol kanske har, m.fl.  En annan variant är att använda ett gammalt elsystem från en bubbla och ta de färger du behöver (det har jag gjort på de delarna jag ändrat och byggt om på min).
En nyfiken fråga kommer nu upp, jag undrar bara varför du behöver flera kablar än de befintliga i kabelstammen, vad vill du ändra?
Är det inte bättre att använda sig av en existerande kabelstam ändå, ta bort det som du inte vill ha och bara lägga till de bruna jordkablarna, ganska enkelt att också korta av här och var efter behov och sedan kontaktera om.
Att använda den befintliga stammen är oftast enklare just för att alla de rätta färgerna finns, samt att det då finns ett färdigt schema om man nu inte vill "ha roligt" vid ett eventuellt framtida felsökande.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

11 Senaste redigerad av michaelth (2012-01-26 22:28:16)

När jag byggde min buggy använde jag en kabelhärva från en 1303s.. den fick iofs kortas. och jg bytte ut rull säkringarna mot flatstift.. rull pressade kabelskorna överallt som original och kontaktfett i alla skarvar. och använde skarvar under instrument brädan  och vid alla kaross genomföringar vilket gör att karossen går att lyfta på nolltid vid tex motor mek.... hela stammen ligger i tunneln och kommer ut vid "torpedväggen" och vid växellådan.la kabelstammen i ett systoflex rör som extra nöt skydd.... sen e det en jord kabel till lysena fram och bak som e inlindad i stammen. jordad i plattan... tejpade stammen där det behövdes med Tesa vävtejp.
fungerar perfekt efter flertalet år. använde rattstång från 1303 an..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(