Mitt hjärta klappar lite extra även för SAAB, detta var i allt elände ändå en riktigt trevlig nyhet och jag kommer givetvis att planera in ett besök i sommar! Har aldrig varit där...
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=4926170
Saabmuseet blir kvar i Trollhättan
Trollhättans Stad, Saab AB och Wallenbergstiftelsen - där har du gänget som gör att Saabmuseet blir kvar i Trollhättan. Tillsammans betalar de 28 miljoner kronor för hela bilsamlingen.
– Det är naturligtvis jätteroligt att vi lyckades vinna den här budgivningen, säger kommunstyrelsens ordförande Paul Åkerlund, till P4 Väst.
Vad betyder det här?
– Jag tror det betyder mycket, det är en del av Trollhättans själ. Det är också en stor turistattraktion, säger Åkerlund.
– Jag kan konstatera att Trollhätteborna har velat ha kvar museet.
Har det varit svårt att hitta lösningen?
– Alla har strävat mot att behålla museet där det är i dag, i Trollhättan, säger säger kommunstyrelsens ordförande Paul Åkerlund.
Innan allt är helt klart ska Trollhättan godkänna affären - vilket enligt Åkerlund inte blir ett problem.
Det har hänt mycket sedan Saab i slutet av december gick i konkurs. Två konkursförvaltare tillträdde, och senare även en tredje medförvaltare.
De kom snabbt fram till att pengar behövs för att hålla Saabs konkursbo vid liv. Och snabbt stod det klart att det Saabmuseet som kunde bringa in de första miljonerna.
Och nu är det klart - museet blir kvar i Trollhättan. När det gäller driften så kommer Trollhättans Stad och Västra Götalandsregionen att ansvara för den.
– Vi anser det vara av stor vikt att bevara svensk industrihistoria. Att samlingen nu stannar i Sverige och Trollhättan är viktigt för oss, bilarna är också en del av vårt företagsarv, konstaterar Carina Brorman, kommunikationsdirektör på Saab AB i ett pressmeddelande.
P4 Väst har tidigare rapporterat om att regionen, Trollhättan och en samling med Saab-veteraner ville ta över driften av museet.
10 JANUARI | Veteraner vill rädda Saabmuseet
Sista dagen för att lägga en anbud på Saabmuseet och alla åtråvärda klenoder inuti var den 20 januari. Dagen efter, lördagen den 21 januari, höll Saabs konkursförvaltare Hans L Bergqvist och Anne-Marie Pouteaux sin första officiella pressträff.
”Lite talar för Trollhättan”
Då avslöjade förvaltarna att det hade kommit in över 500 bud på Saabmuseet. Buden har kommit från alla hörn av världen - mer avslöjades inte.
Men till slut blev det så att partnerskapet - Trollhättans Stad, Saab AB och Wallenbergstiftelsen - betalar 28 miljoner kronor för hela bilsamlingen.
Ett bud som P4 Väst tidigare har berättar om kommer från Nationalmusem i Trollhättan. Det är ett museum inriktat mot design och de ville ha en särskild bil - den svarta Ur-Saaben.
Ur-Saaben var på väg till Stockholm
– Den platsar helt säkert på Nationalmuseum, den hade haft sin plats där, säger Per Liljekvist är designer och lärare i industridesign på Lund Universitet till P4 Väst och fortsätter.
– Den representerar sin tid när den kom och den är tydlig i sin form och identitet. Den har följt med Saabs historia hela vägen fram, säger Per Liljekvist.
Ur-Saaben presenterades för första gången 1947 på en mässa i Linköping.
Men ur-Saaben är inte ensam. Sammanlagt handlar det om 120 bilar, bland annat Saab-99 från 1977, klassiska modellen Saab 900 och 900 Cabriolet som sålde bra i USA, särskilt längs soliga Kalifornia-kusten.
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)


