Ser jätte bra ut, måste ju vara väldigt motiverande att gå ut nästa gång när man kommit så långt
Ja för fasen... Jag vill bara ut och köra på nu men det finns andra som inte tycker det är riktigt lika kul 
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Barndoor 54 - Dahlströms Grävmaskiner.
Ser jätte bra ut, måste ju vara väldigt motiverande att gå ut nästa gång när man kommit så långt
Ja för fasen... Jag vill bara ut och köra på nu men det finns andra som inte tycker det är riktigt lika kul 
Kom ut i garaget idag fast det blev inte riktigt så långt pass som jag hade tänkt. Jag fick hjälpa grannen bogsera hem hans bil först. Nåja, nästa gång kanske det är en annans tur att bli boxerad så det är lika bra att vara snäll.
Idag var det en stor dag i bussens fortsatta uppvaknande. Idag kapade jag bort alla satans stöttor som man slagit huvudet i en sisodär 100ggr.

Efter en del kapande så låg det ett antal kilo stänger och fyrkantsjärn på golvet och i bussen blev det plats till att börja jobba...

Fast det åkte ju upp en till stötta förstås. Den satte jag upp för lite stöd då mellanväggen skall bytas.

Klart skön känsla att slippa stöttorna i bussen

kul!!
Du sätter press på dem andra som ska ha ut sina barndoors till 2013
Ser bra ut det där.
![]()
Ser bra ut det där.
Ja nu är det kul att hålla på... Det kan nog bli ett litet pass i kväll med beroende på när jägarexamenskursen slutar. Funderar på att kapa bort mellanväggen och börja titta på att byta nedre delen av B-stolpen på sidan utan dörröppning.
Fast nu lär jag snart behöva lite hjälp. Det är hög tid att dra i alla rör i chassiet men jag vet bara på ett ungefär hur de skall sitta. Dessutom har jag ingen aning om vilka dimensioner det skall vara på de sömlösa rören. Är det någon som kan sätta ihop en klipplista med längder och dimensioner? Även värmeröret!
Finns det någon som kan beskriva hur de skall sitta i chassiet? Finns det ritningar?
Värmeröret, det långa är snuskigt lika ett vanligt stuprör i både dimension och pressning, fina rostskydd med galv å grundfärg och betning å allt möjligt skit som reklamen lovar.
Håller det i 40 år med sura eklöv så håller det till en VW.
Men bara för att jag satte ett sånt på Marchallen betyder inte att det är rätt.

![]()
Ser bra ut det där.
press o press....
värme röret ska ha en ytterdiameter på ca 70mm, övriga smårör vill jag oxå veta dimention på
Jag ska ut och kolla dimensionerna ikväll. Jag har en set nya rör liggandes.
Ska man vara petig, så är värmeröret koniskt på barndoor. Det konar från 70mm bak till ca 55mm fram.
Det är ju lite överkurs, men det kan ju vara bra att veta. Just om man köper balkarna som värmeröret går igenom. Ska man köra 70mm rör hela vägen måste man köpa den främre balken till kepsbuss.
Ska man vara petig, så är värmeröret koniskt på barndoor. Det konar från 70mm bak till ca 55mm fram.
Det är ju lite överkurs, men det kan ju vara bra att veta. Just om man köper balkarna som värmeröret går igenom. Ska man köra 70mm rör hela vägen måste man köpa den främre balken till kepsbuss.
Titta! Där kom en till nyhet som jag inte hade koll på
Var har du fått det ifrån?
Nu måste jag ut o grotta ner mig i det oxå 
Jag har så fina objekt, så det var bara att gå ut och mäta
Jag såg att dom diskuterade det på the Samba för nått år sedan. Jag kollade på min panel och den var ju så bra under, så det gick det fortfarande att mäta allt på den. Så det verkar stämma.
Och nu har jag fått hem Gersons värmerör och det är också koniskt.
Kuus skrev:Du sätter press på dem andra som ska ha ut sina barndoors till 2013
![]()
Ser bra ut det där.
press o press....
Det är inte press....utan panik!!! 
Tror banne mig att det är konisk även på min 56a, kolla det imorgon
masen skrev:Kuus skrev:Du sätter press på dem andra som ska ha ut sina barndoors till 2013
![]()
Ser bra ut det där.
press o press....
Det är inte press....utan panik!!!
aaaaaaaaarrrrrghhhhhh!
Det blev ett litet pass idag med...
Det börjades med att stå och vela runt mellanväggen. Jag kan inte bestämma mig. Skall jag kapa bort den helt och byta allt eller skall jag byta halva. Tar jag bort hela blir det så mycket lättare att laga "lådan". Andra sidan på myntet är att då försvinner patinan som är så charmig på mellanväggen inkl. karossnummer. Hjälp mig, hur skulle ni göra?
Jag kapade bort det som var kasst i alla fall.

Därefter kom jag ju på att jag nu kunde testa att lägga i golvet. Det blev en riktig överraskning. Det passade ju förtusan som handen i handsken. Det var jag faktiskt inte beredd på. Visst kommer det att bli lite finjusteringar men så här långt ser det ut som den bästa eftermarknadsplåt jag köpt tillsammans med German Metal tröskeln. Kanske skördar man frukterna nu av att man byggde den där ramjiggen. Urtagen i golvet för stolparna satt precis där de skulle och urtagen för låsbyglarna ned i låskistan ser också ut att hamna rätt.
Det behövs lite justering inne vid hjulhuset men det är lätt kirrat.

Även stolpen i dörren som jag flyttade ett par mm verkar ju ha hamnat rätt

Sedan var man ju bara tvungen att testa ställa in mellanväggen också.

Nu känns det ju väldigt bra faktiskt. Dock kommer det bli en del pyssel med att laga upp lådan under framsätet. Där är det nya pressningsrillor som måste tillverkas.
Nå hur gör jag med mellanväggen nu då... Få höra?
Jag röstar för att byta halva väggen , och har du lite tur då så är det lika pressningar som du då kan använda till lådan.
Snyggt jobb du gör iaf ! 
Rören till handbroms och koppling är 12mm och gas och värmevajerrören är 8mm. Alltså 3st 12mm och 3st 8mm.
Jag mätte på Gersons värmerör. Det konar från 80-70mm, så glöm det förra som jag skrev.
Jag tänkte använda en begagnad mellanvägg till lyxen, men efter att jag lagade upp mellanväggen i panelen ändrade jag mig. Mellanväggen är 0.7mm och svetsa så tunn plåt kant i kant är inte roligt. Förutom att det är extra känsligt med spalten, så slår sig 0.7 plåt extremt lätt.
Konstigt att dom snålade in med plåttjockleken på mellanväggen. Det finns nog inget annat på en buss med så tunn plåt.
Det blev ett litet pass idag med...
Det börjades med att stå och vela runt mellanväggen. Jag kan inte bestämma mig. Skall jag kapa bort den helt och byta allt eller skall jag byta halva. Tar jag bort hela blir det så mycket lättare att laga "lådan". Andra sidan på myntet är att då försvinner patinan som är så charmig på mellanväggen inkl. karossnummer. Hjälp mig, hur skulle ni göra?
Jag kapade bort det som var kasst i alla fall.
Därefter kom jag ju på att jag nu kunde testa att lägga i golvet. Det blev en riktig överraskning. Det passade ju förtusan som handen i handsken. Det var jag faktiskt inte beredd på. Visst kommer det att bli lite finjusteringar men så här långt ser det ut som den bästa eftermarknadsplåt jag köpt tillsammans med German Metal tröskeln. Kanske skördar man frukterna nu av att man byggde den där ramjiggen. Urtagen i golvet för stolparna satt precis där de skulle och urtagen för låsbyglarna ned i låskistan ser också ut att hamna rätt.
Det behövs lite justering inne vid hjulhuset men det är lätt kirrat.
Även stolpen i dörren som jag flyttade ett par mm verkar ju ha hamnat rätt
Sedan var man ju bara tvungen att testa ställa in mellanväggen också.
Nu känns det ju väldigt bra faktiskt. Dock kommer det bli en del pyssel med att laga upp lådan under framsätet. Där är det nya pressningsrillor som måste tillverkas.
Nå hur gör jag med mellanväggen nu då... Få höra?
Oj, kom just in från Ockelbo garaget och får se dina bilder och framsteg, det där blir kanon och det sporrar, har ju liknande framför mig.
Grymt bra sa grisen 
Fantastiskt trevligt att se Nicko! Bra jobbat!!!!
Nu har senilsirapen runnit lite ikväll...
Det var ju när Mark höll på med Kempebussen som det diskuterades huruvida röret konade eller ej vill jag minnas.
Och det var ju som Demian skrev att det konade lite.
Men det kan inte ha varit till så liten diameter som 55mm??
Jag hittar inte på länken där det diskuterades. Men fortsättning kommer
Och forsättningen kom fortare än väntat!
Kom ju på att jag hade facit ute i Garaget ju!
Rätt är 80mm som konar till 70mm! Inget annat
Och hur kan jag veta det?
Jo det är ju så att på vårt NOS Barndoor chassie så har vi inte behövt byta den bakre tvärbalken och hålet i denna är 80mm.
Fram så har jag kvar min original flexslang från 51an som ansluter fram på värmeröret och detta har 70mm invändigt. Samt att den NOS främre tvärbalken (dock omgjort till 50a specat från en 55-balk) har 70mm.
Ja så då så! då var den gåtan också avklarad 
Rören till handbroms och koppling är 12mm och gas och värmevajerrören är 8mm. Alltså 3st 12mm och 3st 8mm.
Jag mätte på Gersons värmerör. Det konar från 80-70mm, så glöm det förra som jag skrev.
Jag tänkte använda en begagnad mellanvägg till lyxen, men efter att jag lagade upp mellanväggen i panelen ändrade jag mig. Mellanväggen är 0.7mm och svetsa så tunn plåt kant i kant är inte roligt. Förutom att det är extra känsligt med spalten, så slår sig 0.7 plåt extremt lätt.
Konstigt att dom snålade in med plåttjockleken på mellanväggen. Det finns nog inget annat på en buss med så tunn plåt.
Tack för det Demian! Vilken materialtjocklek är det i rören?
Tror dom är 1 mm i gods
Tack... Då återstår att fundera ut hur de skall sitta. Man skulle ha en barndoor till att mäta på 
Fast letar man bara lite så finner man... Här var det bra bilder:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … mp;start=0
http://statusvw1952van.blogspot.com/
Byt hela mellanväggen men stansa in karossnumret innan du sätter dit den så att du kan ha ett rejält mothåll i stål
annars fjädrar det och blir inte bra,när du sedan lackar mellanväggen i rätt kulör kommer allt att kännas bra igen.
//Macke
Byt hela mellanväggen men stansa in karossnumret innan du sätter dit den så att du kan ha ett rejält mothåll i stål
annars fjädrar det och blir inte bra,när du sedan lackar mellanväggen i rätt kulör kommer allt att kännas bra igen.![]()
//Macke
På något sätt undrar jag om det inte skulle kännas bättre innerst inne när man ligger där i bussen och precis skall somna på Hessich-området om man lagt in originalkarossnumret från den gamla mellanväggen i den nya plåten. Då kan man drömma sig tillbaka till när den stod på produktionslinan och någon arbetare i keps och hängslen bankade in nummret... då somnar man nog gott

Ser ju mycket bra ut!
Boxerville » Projekt » Barndoor 54 - Dahlströms Grävmaskiner.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.