Har problem med att rattstången är för lång. Har bytt rätt mycket delar så undrar om det finns olika styrboxar för olika årmodeller? Finns det olika tjocka hardyskivor? När jag har flyttar blinkersspaken så högt upp den kan sitta, vridigt styrboxen så mycket jag kan utan att rattstången tar i ovankanten på röret och tryckt upp rattstångsröret så högt upp som möjligt handar det om ca 4-5mm glipa mellan ratt och blinkersspak.
Har problem med att rattstången är för lång. Har bytt rätt mycket delar så undrar om det finns olika styrboxar för olika årmodeller? Finns det olika tjocka hardyskivor? När jag har flyttar blinkersspaken så högt upp den kan sitta, vridigt styrboxen så mycket jag kan utan att rattstången tar i ovankanten på röret och tryckt upp rattstångsröret så högt upp som möjligt handar det om ca 4-5mm glipa mellan ratt och blinkersspak.
Det brukar vara en springa där men kanske inte 4-5 mm...Sitter styrsnäckan i rätt läge?
Vet inte, men rattstången är i mitten av röret. styrboxen är ny men NOS VW del..
Vet inte, men rattstången är i mitten av röret. styrboxen är ny men NOS VW del..
Rattstången behöver nog inte sitta i mitten av röret....Så testa om du kan vrida snäckan lite.
stången sitter i mitten av röret sett till höger-vänster men sitter vriden så mycket uppåt som det går utan att stången ligger an mot röret.
stången sitter i mitten av röret sett till höger-vänster men sitter vriden så mycket uppåt som det går utan att stången ligger an mot röret.
Jag tror inte att det skiljer nåt på snäckorna,men det finns ju olika rattstänger.Kanske även längden på medbringaren för hardy-skivan skiljer...Vad har du för typ av rattstång? Med eller utan deformationsdel?
7 2012-01-04 11:42:05 Senaste redigerad av michaelth (2012-01-04 11:44:26)
Bilen är en Volkswagen Typ 1 1200 från 1963
Plattan från 1957.
om du ursäktar lite surfande.. men kan det kanske ha betydelse om hur karossen hamnat på plattan dvs om den sitter för långt fram/bak??
bilarna e ju inte super exakt byggda..
har du kanske caster schims i underkant av framvagnen?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Jösses i min mössa vad gammal bild! men ja det är en 1963-bastard på en 1957 platta. Finns ingen deformations del på stången utan en solid järnrör (riktat på hakan så skulle nog kännas sådär att krocka)
Kanske inte är den bästa bilden men om det finns olika infästningar i hardyskivan så kansk de är dessa som spökar?

Jag bytte till en 60-tals styrsnäcka i min 1957 och fick motsatt problem, dvs. att rattstången var för kort. Det visade sig att den äldre styrsnäckan har en längre ingående axel än den nyare. Du kanske har samma problem, fast tvärt om?
Jag bytte till en 60-tals styrsnäcka i min 1957 och fick motsatt problem, dvs. att rattstången var för kort. Det visade sig att den äldre styrsnäckan har en längre ingående axel än den nyare. Du kanske har samma problem, fast tvärt om?
Det är precis som Henrik skriver, det skiljer på styrsnäckorna. Jag fick problem när jag bytte i min 59:a
Ifall du vill testa med en rattstång från en 60a så har jag en över. har även någon extra styrsnäcka ifall du vill och kanske någon rackig hardyskiva. Är bara höra av dig ifall du är intresserad.
/Joakim
Löste det genom att kapa och svetsa om hålet för rattlåset 8mm bakåt. visst ratten hamnar lite närmare stolen men det får vara så. ville inte byta min splitter nya VW-orginal styrsnäcka. nu är det löst.