1

Hej, ny användare här som behöver hjälp.

För ett 4-5 år sen fick jag hjälp att bygga en 1914cc motor med dubbla IDF40'r.
Allt nytt utom blocket och vev+svänghjul.

Dubbla ventilfjädrar, portade originaltoppar som var volymjusterade. Alla lager bytta + ny kam (vet ej vad).
Lättat svänghjul balanserat ihop med veven. Fullflödes oljesystem etc etc..

När jag fick frågan om jag inte skulle ha en 8stiftad vev så snikade jag.. ICQ/ac Visste inte bättre då, för jag hade precis
haft en likadan motor som bara var 4 stiftad men med annan kam och enkla ventilfjädrar (så den varvade aldrig mer än 5500 eller nåt.

Nu varvade ju då nya motorn helt plötsligt minst 8000rpm märkte jag.... alldeles för sent..suck!!
Det verkas som svänghjulet lossnat pga stiften pallade inte med. Så nu är där en 2-3mm axialt glapp i veven.. 

Jag hann köra motorn i typ 15min, sen dess har den stått. Jag har inte brytt mig om att ens kolla om stiften är av eller hela (jag vågar inte ICQ/ad
Då tröttnade jag på vw och köpte en mazda rx7 fd med 350hk istället ICQ/ab

Nu har jag tagit upp en renovering av bilen och tänkte titta på motorn också så småningom.

Vad har gått sönder tror ni och vilka lager? Vad kommer jag troligtvis att behöva göra (motorblock mässigt sett)?

Ny 8 stiftad vev o svänghjul vet jag.

2

AndersE skrev:

Hej, ny användare här som behöver hjälp.

För ett 4-5 år sen fick jag hjälp att bygga en 1914cc motor med dubbla IDF40'r.
Allt nytt utom blocket och vev+svänghjul.

Dubbla ventilfjädrar, portade originaltoppar som var volymjusterade. Alla lager bytta + ny kam (vet ej vad).
Lättat svänghjul balanserat ihop med veven. Fullflödes oljesystem etc etc..

När jag fick frågan om jag inte skulle ha en 8stiftad vev så snikade jag.. ICQ/ac Visste inte bättre då, för jag hade precis
haft en likadan motor som bara var 4 stiftad men med annan kam och enkla ventilfjädrar (så den varvade aldrig mer än 5500 eller nåt.

Nu varvade ju då nya motorn helt plötsligt minst 8000rpm märkte jag.... alldeles för sent..suck!!
Det verkas som svänghjulet lossnat pga stiften pallade inte med. Så nu är där en 2-3mm axialt glapp i veven.. 

Jag hann köra motorn i typ 15min, sen dess har den stått. Jag har inte brytt mig om att ens kolla om stiften är av eller hela (jag vågar inte ICQ/ad
Då tröttnade jag på vw och köpte en mazda rx7 fd med 350hk istället ICQ/ab

Nu har jag tagit upp en renovering av bilen och tänkte titta på motorn också så småningom.

Vad har gått sönder tror ni och vilka lager? Vad kommer jag troligtvis att behöva göra (motorblock mässigt sett)?

Ny 8 stiftad vev o svänghjul vet jag.

Om du har tur kan allt klarat sig men det är mycket svårt att säja utan att du har öppnat motorn
Lycka till att den har klarat sig
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Om du har tur har både vev och svänghjul klarat sig men det ser man rätt fort om man tar bort svänghjulet. Att något mer skulle vara trasigt är osannolikt med måste kollas upp.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

ok, hur ser man om det klarat sig då? om stiften är raka typ och inget glapp i veven?

5

Ytan brukar bli uppruggad. Börja med att ta isär. Mäta hålen i svänghjulet är inte heller fel. Stiften ska sitta fast.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G