Seriös nivå på detta, gillas skarpt.
............................................................................................
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Barndoor 54 - Dahlströms Grävmaskiner.
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 … 30 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Seriös nivå på detta, gillas skarpt.
Ok... idiotförklara mig inte nu men eftersom man är ingenjör så måste man ju fundera och skapa teorier. Idag räknade jag lite på vad som skall hända i garaget nästa gång 
kan inte vara lätt att vara så intelllent..
rena grekiskan för en annan då jag slutade med matte ..
för alldeles för länge sen.. slutet 70 tal.. eller nått. 
är det gångjärns infästnings nivåer sidodörr ??
kan inte vara lätt att vara så intelllent..
rena grekiskan för en annan då jag slutade med matte ..
för alldeles för länge sen.. slutet 70 tal.. eller nått.
är det gångjärns infästnings nivåer sidodörr ??
Ha ha... Ja lite galen är man allt men jag hade lite tråkigt på lunchen och hittade en lapp med mått i fickan så jag grävde fram lite gymnasiematte för att kolla så att inte alla hjärnceller försvann på VWhiteOut 2012 och räknade fram ett teoretiskt riktigt kryssmått och jämförde med mina faktiska kryssmått. 2 mm för kort på det ena och 5 mm för långt på det andra. Det ger att C-stolpen skall flyttas bakåt i nederkant ca. 1.6 mm och B-stolpen skall bak ca 4mm.
Sedan får vi se om osthjärnan räknat rätt 
Nu gäller det bara att ta reda på vilken som ska flyttas. Alltid kul att läsa din tråd.
Du får nog tänka om, för de tyska ingenjörerna hade nog bara räknesticka och rikthammare

Tobias... Vad menar du? Jag vet ju redan vilken som skall flyttas och hur mycket.
Mogge... Min räknesticka fungerar inte längre. Jag tror batterina är slut och jag hittar inte var de nya skall in 
Många sätt har man sett folk ta sig an sina renoveringsobjekt men matterenovering var en ny variant
anade att du skulle lösa det på nåt sätt 
Tobias... Vad menar du? Jag vet ju redan vilken som skall flyttas och hur mycket.
Mogge... Min räknesticka fungerar inte längre. Jag tror batterina är slut och jag hittar inte var de nya skall in
Likadan lucka som på rikthammaren, dvs själva manluckan.
Å dom går inte på batterier utan finöl.
Många sätt har man sett folk ta sig an sina renoveringsobjekt men matterenovering var en ny variant
anade att du skulle lösa det på nåt sätt
Löst är det ju inte. Måste "göra om göra rätt" först. Den helsvetsade B-stolpen måste skäras loss och dras bak 4 mm. C-stolpen skall bak ca 1.6mm. Den hänger löst än så länge men det som oroar mig är vad som kommer hända med karossplåten bakom C-stolpen. Kanske måste jag kapa upp längs med hela hjulhuset. Fast detta är ju bara teorier om vad som är fel. Man får ju inte glömma att det egentligen är själva gångjärnets position på sprinten som är det som verkligen betyder något. Kanske var det där som VW:s montörer justerade ev. fel.
Läste fel. Tyckte det stod 1,6 mm på C-stolpen eller 4mm på b-stolpen.
Idag skulle så teori bli praktik. Det visade sig inte vara så lätt. B-stolpen var inget problem men C-stolpen blev klurig. Det fanns inte mycket att dra i liksom.
Försök 1 att flytta C-stolpen slutade inget vidare. Dragöglan släppte i svetsen... Försök 2 gick bättre. Då fick jag sätta en stötta i övre bakhörnet för att ha något ordentligt att dra i. Här skulle ju hela jäkla karossidan flyttas bakåt. Jag fick såga upp längs med hjulhuset lite granna för att släppa på spänningar.

C-solpen var inga problem att flytta. Den kunde jag flytta med handkraft förutom sista biten när svetspunkterna väl var borta. När jag mätt in kryssmåttet så gott jag kunde så uppstod ett problem med främre lastdörren. Den gick inte att få att låsa i nederkant i låskistan i tröskeln. En snabb konsultation med GustaF visade på att någon i ett tidigare liv flyttat låsbygeln i nederkant på dörrarna för att matcha tröskeln... Ha ha! Dörröppningen har alltså vart sned redan då den rullade och tillslut blev stående. Fronten är ju bytt så detta hände säkert när den blev smälld. När jag såg detta så var det glädje och lätt att jobba.

Den bakre dörren är inte helt hundra ännu men så här blev det i alla fall. Mycket mycket bättre än hur det var innan men nu skall den bakre dörren riktas lite.

Så jäkla skönt! Nu känns det som att mycket av det värsta är gjort. Kvar att justera in är A-stolparna men det skall nog gå bra!
Bra jobbat! Blir ju skitbra det där
Har inte riktigt lagt märke till det när jag tittat på bilderna på din buss förut, men det verkar ju inte omöjligt att ha kvar patina/lack som den är... Vad är funderingen? Om patinan ska vara kvar, vad gör du med "kulhålen"? 
Min splittbubbla hade ju farit illa 10 resor värre fast de väl stått på ungefär samma ställe hela livet, men det var väl säkert att de tryckt hål i taket på bubblan och sen skottat upp skrot över hela bilen... Undrar om dessa bilar hade stått på en grusplan istället för i skogen, de måste varit hyfsat fräscha när de ställdes av, nu är ju min kaross nedkapad helt, men de saker som normalt är rostigt på en bubbla kunde vara helt fräscht medan annat var totalslut...
Kul att det går framåt. Ska denna bussen till Hessich 2013 altså? Inte omöjligt om du inte gör uppehåll på nytt... 
den kommer till hessich för nicko kommer inte stå ut med att vi står utanför å tutar när det är dags att åka..(finns en risk att jag får äta upp det där.... iofs så orkar inte nicko åka över hedemora för att tuta....) btw ..bra jobbat...
Vilken skillnad när dörrarna kom på plats, blev mer buss på nåt sätt. Bra jobbat 
Johan_l: Självklart kommer jag inte att röra den gamla lacken. Alla reparationer skall bara smälta in med skicket den har idag. Det är för mycket gamla loggor och historia som skulle försvinna om den fick en ny lack.
Masen... 2013 känns ju fortfarande rimligt men det blir alldeles för få garagetimmar just nu för att det skall kännas helt lugnt. Fast nu kan man ju gå ut en timme då och då och få lite gjort.
Mackan, rs68. Tack!
Kämpa på, Nicko. Dörrarna blir jättebra.
Fyller på som föregående. Fullfart mot 2013 och Hessisch.
Sorry att "störa tråden" men hur planeras resan till Hessich? Åker ni med gammelbil för egen maskin hela sträckan över danmark, eller via göteborg och färja? Vi åkte förra gången ett gäng i en "vanlig personbil". Jag är lite sugen på att ta med familjen och semestra samtidigt, men det blir för mycket bilåka, så funderar om man kunde minimera milen på nåt sätt alt att de får ta ett "billighetsflyg" till tyskland...
Vad göra om bilen rasar på vägen? Är det så många svenskar och sådan "sammanhållning" att man försöker hjälpa varandra så gott det går? Åker man från sthlm så har man väl 50 mil i sverige, 50 till till hamburg (och ev flygplats) och sen 15 till Hessich? På 240 mil kan mycket hända...
Jag tar nog Grenå-Varberg färjan och sedan A7:an ned. Det är 90 mil medräknat färjedistansen och 75 utan så det är ju rätt så ok. Annars är det nog inte många av oss som direkt börjat planera ännu. Fast man kanske skulle boka biljetter så att man verkligen får press på sig. Flera av oss funderar på att ta familjen med på långsemester till rivieran. Själv vet jag inte riktigt. Kanske åker jag till farsan i Munchen istället.
När det gäller haverier så är ju det alltid en risk. Man får väl ta med sig en extra maskin 
För er med buss är det ju ett möjligt alternativ... med typ1 är det svårare...
man får skruva ihop grejorna ordentligt... varför ska det gå sönder? ja upplever inte att vw är opålitliga...... men visst, allt kan hända......
Vi gjorde resan 2009 som semester med familjen. Bussade genom Danmark ut. Hem över Sassnitz - Trelleborg. Hade en "Breakdownlist" med några telefonnummer till kontakter i Tyskland etc. Det finns alltid hjälp att få. Det är fördelen med alla vw-fans. Man kan även nyttja det moderna VW kontaktnätet. Det är alltid nån som känner nån. Sen är det som Masen skriver. Har du gjort det bra så blir det bra. Vi är på för HO13. Sorry for the OT.
Ser jätte bra ut, måste ju vara väldigt motiverande att gå ut nästa gång när man kommit så långt
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 … 30 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Barndoor 54 - Dahlströms Grävmaskiner.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.