Hej, jag snavade på denna tråd när jag sökte efter annat. Jag har en nyare låda i min 1960a.
Rätt recept är en vanlig "tunnellåda" 61 och framåt, en bussnoskon enl årsmodeller ovan (finns nya att köpa), växelförare till dito, gamla fästet fram (finns INTE att köpa nytt och gammalt gummi ruttnar ibland ju). Alternativet är en bergbalk, men fortfarande ska noskonen bytas.
Med detta är det "bolt on". Motorn hamnar så rätt vinkel det går. Många andra mipplar utan att byta noskonen. Då blir det inte bra.
Att byta noskon från en splitcase (53-60 låda) till en tunnellåda tror jag inte passar. Då hade inte alla köpt bussnoskoner, jag har för mig jag kollade detta, men tar inte gift på det...
Att tänka på som sagt, vill du ha en låda som "sväljer" en 12V motor med större svänghjul, ta en senare låda (67-) men då är risken stor du även får långa drivaxlar.
Du KAN enl uppgift "slakta" din splitcaselåda på drivaxlar och rör, men lådan måste isär. Enklare hitta en 61- låda och ta drivaxlarna av. Tänk på att diffarna, dreven och drivaxlarna är "toleransmatchade" - 3 olika färgmärkningar finns - detta verkar dock inte bekymra så många... Men kan säkert i en olycklig kombination ställa till förtret. Jag lät axlar och diffdrev hänga ihop men lämnade diffen kvar...
Undrar om jag ska lägga denna i FAQn?
* * * * * * * * * * * * *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)