1 Senaste redigerad av jh (2011-07-25 19:38:27)

Är det någon här som har satt i en "nyare" låda i en 1960 bubbla? Hur gick du till väga? Vad jag har förstått är det ett speciellt fäste för växellådan från 1960 som någon prao har designat.

Har hört och även läst någonstans att man kan bygga om den främre delen av den nya växellådan så att den passar i chassiet. Hur gör man detta? vad behövs?

Kan man göra detta på en 60a iom det "unika" utförandet på fästet?

Tack!
/ Joakim

Typ 1 1960 - Under uppbyggnad

2

Jag har kastat in motor och låda från en -73:a i min.

Du får byta främre kåpan på lådan till den som satt på din bil.
Och köper du en låda med långa drivaxlar så får du byta dom med till dom som satt på din bil.
Lite pill och så, men fullt görbart.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

3 Senaste redigerad av jh (2011-07-25 20:06:34)

Hittade lite info på thesamba. Tydligen går det att genomföra...

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=441083

to install a tunnel trans in a 1960 beetle : use a 1959-1967 bus nose cone,1959 -1967 bus hockey stick and 1960 (nineteen sixty) only front beetle rubber mount.

Är det allt som behövs? Svårt att få tag på?

/ Joakim

4

j:son skrev:

Jag har kastat in motor och låda från en -73:a i min.

Du får byta främre kåpan på lådan till den som satt på din bil.
Och köper du en låda med långa drivaxlar så får du byta dom med till dom som satt på din bil.
Lite pill och så, men fullt görbart.

Okey, tack. Så man ska inte byta till en som kommer ifrån en buss som de säger på thesamba.

Då är det bara och börja leta delar då...

5

Hej, jag snavade på denna tråd när jag sökte efter annat. Jag har en nyare låda i min 1960a.

Rätt recept är en vanlig "tunnellåda" 61 och framåt, en bussnoskon enl årsmodeller ovan (finns nya att köpa), växelförare till dito, gamla fästet fram (finns INTE att köpa nytt och gammalt gummi ruttnar ibland ju). Alternativet är en bergbalk, men fortfarande ska noskonen bytas.

Med detta är det "bolt on". Motorn hamnar så rätt vinkel det går. Många andra mipplar utan att byta noskonen. Då blir det inte bra.

Att byta noskon från en splitcase (53-60 låda) till en tunnellåda tror jag inte passar. Då hade inte alla köpt bussnoskoner, jag har för mig jag kollade detta, men tar inte gift på det...

Att tänka på som sagt, vill du ha en låda som "sväljer" en 12V motor med större svänghjul, ta en senare låda (67-) men då är risken stor du även får långa drivaxlar.

Du KAN enl uppgift "slakta" din splitcaselåda på drivaxlar och rör, men lådan måste isär. Enklare hitta en 61- låda och ta drivaxlarna av. Tänk på att diffarna, dreven och drivaxlarna är "toleransmatchade" - 3 olika färgmärkningar finns - detta verkar dock inte bekymra så många... Men kan säkert i en olycklig kombination ställa till förtret. Jag lät axlar och diffdrev hänga ihop men lämnade diffen kvar...

Undrar om jag ska lägga denna i FAQn?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

6

johan_l skrev:

Undrar om jag ska lägga denna i FAQn?

Det tycker jag ICQ/ab Detta med den speciella 60-lådan verkar som en fråga som hela tiden flyter upp...

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

7

Upplagd!  ICQ/ab  Men bra om nån mer bidrar med hur man byter på oval!

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)