Nån som har några bra tips på hur man skall få hjulvinklarna någolunda ställda hemma i garaget?? När man haft allting löst och kortat styrstag och sånt så pekar hjulen lite hit och dit! 
Mät med tumstock i framhjulens fram- respektive bakkant centralt i höjd med navet. Hjulen ska "ploga" några millimeter.
Mycket skruvande och kontrollmätande, men det går. Glöm inte passa upp så att även ratten hamnar rakt 
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Från en annan tråd här inne:
2,5mm toe in +-1mm om jag inte missminner mig...
Den som söker skall finna 
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Finns mkt "metoder" på detta om man googlar.
Jag var väldigt skeptisk innan jag gjorde detta första gången. Man tror det ska vara så vetenskapligt... Men när man mätt upp det så bra det går upptäcker man att om man rullar bilen fram och tillbaka, vrider ratten, sätter sig osv så ändras allt litegranna. Det är viktigare att snabbt ställa det ungefär rätt än att fundera i ett år hur man gör och åka runt och nöta däck... 
Jag satte upp snören runt bilen i 4st pallbockar i höjd med hjulcentrum, såg till de var parallella, sen kan man mäta från snöret, inte alltid lätt komma åt med tumstock "under" bilen. Testa att göra detta en gång grovt först. Viktiga är som sagt att måttet fram på hjulen är några mm mindre än bak. Bra mäta även bakhjul. Fram och bakvagn kan diffa i sidled mot varandra och styra mot varandra. Det ser man med snörena. Och man kan lätt mäta på hjulcentrum. Karossen sitter ofta snett på plattan. På det stora hela är det rätt oexakt...
Att snörena är parallella ser man lätt med vinkelhake och mäta längst fram och längst bak på bilen.
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Du kan använda en gardinstång modellen i plåt som har vinkel i var ända och är ihopskjutbar, lättare att komma åt med en sån än tumstock. Också mäter du som Matsw beskriver.
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(
Jag kör med en träregel med spik i ena ändan som mått. Sätter spiken mitt i däcket i fram och gör sedan ett sträck i andra änden (den ända man håller i) vänder sedan och kollar hur det ser ut på "baksidan". Skall ju som sagt var skilja ca. 2.5mm. Metoden fumgerar bra att göra om man är själv.
Tänk på att göra detta när bilen är normal belastad du hjulvinklarna ändras av belastning.....
Gardinstången var bra... riktigt bra... men regel... Även jag som kör osänkt (eller iallafall bara lite sänkt beroende på bil) tycker det är problem att få plats med tumstock... eller borde va ännu trängre med regel...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Gardinstången var bra... riktigt bra... men regel... Även jag som kör osänkt (eller iallafall bara lite sänkt beroende på bil) tycker det är problem att få plats med tumstock... eller borde va ännu trängre med regel...
Jag kör inte så sänkt
så en 45:a fick plats. Alternativet är ju en läckt av något slag, vitsen är ju att få in en spik i den.
//Björn
Många bra tips här! Kanske man måst riv ner gardinstången från köket å fara ut i garaget! 
Många bra tips här! Kanske man måst riv ner gardinstången från köket å fara ut i garaget!
Ja, gardinstången var verkligen en smart lösning 
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
hur mäter man så inte tex. vänster ligger på 0 och höger -2.5mm. Totalen med tumstocken/gardinstången är ju rätt men kan endå inte vara bra att rulla omkring så?
hur mäter man så inte tex. vänster ligger på 0 och höger -2.5mm. Totalen med tumstocken/gardinstången är ju rätt men kan endå inte vara bra att rulla omkring så?
Ingen fara alls med det - du får alltid rätt toe in, MEN ratten kommer att hamna fel! Det är därför man måste ha lite uppsikt på ratten och skruva ungefär lika mycket på båda sidor 
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Lurv skrev:hur mäter man så inte tex. vänster ligger på 0 och höger -2.5mm. Totalen med tumstocken/gardinstången är ju rätt men kan endå inte vara bra att rulla omkring så?
Ingen fara alls med det - du får alltid rätt toe in, MEN ratten kommer att hamna fel! Det är därför man måste ha lite uppsikt på ratten och skruva ungefär lika mycket på båda sidor
Men relevant när det gäller bakhjulen... Och då funkar "trådmetoden" jag beskrev ganska bra. För då kan man mäta på alla hjulcentrum också. Sen är ju risken att tex hela lådan sitter snett... Men så länge det inte är mycket och vi pratar om en bil att köra "vanligt" med så spelar det nog ingen större roll...
På jobbet har jag sett en apparat där man kör upp varje hjul på en snurrplatta, sätter en grunka på hjulen och sen är de nå laser och grejjor så säger en dator alla hjulvinklar... smidigt... Är ju för lastbilar så är för 6 eller 8 axlar tror jag... Gissar att lite bättre verkstäder har liknande system. Men svårigheten är väl att få bilar (utom rena sportbilar) har rimligt lätt sätt att justera alla vinklar... så är säkert svindyrt att få linjering, camber, caster och toein justerat till 100%... Och på vanliga bilar är det nog inte nödvändigt heller... Sliter det inte däck och bilen går hyfsat bra så räcker det ju...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Mats W skrev:Lurv skrev:hur mäter man så inte tex. vänster ligger på 0 och höger -2.5mm. Totalen med tumstocken/gardinstången är ju rätt men kan endå inte vara bra att rulla omkring så?
Ingen fara alls med det - du får alltid rätt toe in, MEN ratten kommer att hamna fel! Det är därför man måste ha lite uppsikt på ratten och skruva ungefär lika mycket på båda sidor
Men relevant när det gäller bakhjulen... Och då funkar "trådmetoden" jag beskrev ganska bra. För då kan man mäta på alla hjulcentrum också. Sen är ju risken att tex hela lådan sitter snett... Men så länge det inte är mycket och vi pratar om en bil att köra "vanligt" med så spelar det nog ingen större roll...
På jobbet har jag sett en apparat där man kör upp varje hjul på en snurrplatta, sätter en grunka på hjulen och sen är de nå laser och grejjor så säger en dator alla hjulvinklar... smidigt... Är ju för lastbilar så är för 6 eller 8 axlar tror jag... Gissar att lite bättre verkstäder har liknande system. Men svårigheten är väl att få bilar (utom rena sportbilar) har rimligt lätt sätt att justera alla vinklar... så är säkert svindyrt att få linjering, camber, caster och toein justerat till 100%... Och på vanliga bilar är det nog inte nödvändigt heller... Sliter det inte däck och bilen går hyfsat bra så räcker det ju...
har för mig att det gick på runt en 500:- att låta däckia justera alla framvagnsvinklar....med lasergrunkor på hjulen..
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad
johan_l skrev:Mats W skrev:Ingen fara alls med det - du får alltid rätt toe in, MEN ratten kommer att hamna fel! Det är därför man måste ha lite uppsikt på ratten och skruva ungefär lika mycket på båda sidor
Men relevant när det gäller bakhjulen... Och då funkar "trådmetoden" jag beskrev ganska bra. För då kan man mäta på alla hjulcentrum också. Sen är ju risken att tex hela lådan sitter snett... Men så länge det inte är mycket och vi pratar om en bil att köra "vanligt" med så spelar det nog ingen större roll...
På jobbet har jag sett en apparat där man kör upp varje hjul på en snurrplatta, sätter en grunka på hjulen och sen är de nå laser och grejjor så säger en dator alla hjulvinklar... smidigt... Är ju för lastbilar så är för 6 eller 8 axlar tror jag... Gissar att lite bättre verkstäder har liknande system. Men svårigheten är väl att få bilar (utom rena sportbilar) har rimligt lätt sätt att justera alla vinklar... så är säkert svindyrt att få linjering, camber, caster och toein justerat till 100%... Och på vanliga bilar är det nog inte nödvändigt heller... Sliter det inte däck och bilen går hyfsat bra så räcker det ju...
har för mig att det gick på runt en 500:- att låta däckia justera alla framvagnsvinklar....med lasergrunkor på hjulen..
Rätt - men Johan har en poäng med toe-in på bakhjulen, och det är garanterat något som du inte fixar på en däckverkstad. Där är det betydligt mer grovmek och ombyggnad som gäller för att hamna rätt 
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
För 500 justerar dom nog toe-in och ev det mer som går att göra genom att bara skruva på en skruv. Att montera bord, shimsa osv kostar inte 500... Verkstan tar ju ungefär 450kr för att köra in i hallen och öppna huven så så mycket verkligt jobb hinner de ju inte med...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
