1

hej!
Ska fixa lister till min bubbla och kollar på classic vw up north. Vet någon vad det är för skillnad på dessa två produkter?

den ena som kostar 249
http://www.classicvw.se/kromlistsats-ka … ts_id/1322

och så denna som kostar 549
http://www.classicvw.se/kromlistsats-ka … ts_id/1326

båda är kromlistsats och båda ska vara till en -66 typ 1 (som min bubbla är då)

tänker på den fösta där det står "brasil"? betyder det ngt?

eller ni kanske har andra hemsidor som säljer dessa satser billigare?:)

en annan fundering. Hur fäster man dessa lister på bilen? på min bubbla finns hålen där. Så är listerna med en liten utstickande del eller finns det "clips"?

tack på förhand!  ICQ/ag

2

Clips o gummin köper man löst.

Den ena satsen är från Brasilien o den andra är tysk.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Du får köpa klipsen vid sidan av.
Man trär i dom i spår i listen.
Köp även "gummipluttar" till klipsen.
Hittar du klipsen hittar du pluttarna.

Brasil kvalite brukar inte vara någon höjdare.
Kromet släpper å de börjar rosta.
Men vissa grejjer är okej iofs vet inte hur de är med listerna.

Men ring å kolla med Classic, Mauri brukar vara jätte trevlig å brukar berätta sånt om man frågar.

4

alriiiiiight fan tack för svaret! ganska drygt att det inte verkar finnas några clips på den hemsidan dock!  ICQ/ac

får nog ta och kontakta dom när det börjar närma sig:)

Det kan alltså vara så illa me "brasil" alltså?

5

Inte lär väl "Kromet släpper å de börjar rosta" på en aluminiumlist?  Eller du menar att de brasilianska är i kromat stål?  Default/hmm  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

6

Tipset är att när det gäller solsemester - välj Brasilien och när det gäller bildelar - välj Tyskland.

7

Köp Bästa möjliga. du kommer ångra dig annars. det har jag gjort flera gånger.

8

Classic säljer klips å gummitutor.
Bara kolla på bilen å räkna innan hur många du behöver

http://www.classicvw.se/clips-kromlist- … ts_id/1438

http://www.classicvw.se/gummiplugg-for- … ts_id/3551

Okej jag vet inte om de släpper å rostar.
Men vet att de brukar göra så väldigt snabbt på stötfångare osv när de e brazilansk kvalite.
Men sedan beror de ju lite på hur bilen kommer stå å användas,

Parkerad i garage å används soliga dagar då är de inga problem.

9

25hpman skrev:

Inte lär väl "Kromet släpper å de börjar rosta" på en aluminiumlist?  Eller du menar att de brasilianska är i kromat stål?  Default/hmm  ICQ/ad

så brasil är aluminium? och de tyska är kromade?

10

Båda är nog kromade.
Men de är skillnad på kromet.
Finns en anledning till skillnaden i priset.

Tysk kvalite är vad jag sett alltid bättre (å alltid dyrare)
Men Brasse kvalite kan mycke väl funka för många.

Jag har en del brasse grejjer på min bil.
Vissa verkar bra andra måste modifieras lite.

Nu ska jag inte uttala mig så mycke .
Min bil har rullat 100 mil sedan jag köpte de.
Å varje år har de genoförts stora förändringar.
Förra säsongen stod den dock i garaget nerslipad.
Står tyvärr kvar där än med den ända skillnaden att själva bilen fått på slipgrund.
Men dörrar å skärmar osv är plåtrena än idag ICQ/ac

11

Nja, utan att egentligen ha något på fötterna så skulle jag tro att båda de satserna är tillverkade på samma sätt som originallisterna, dvs i någon form av ytskyddad polerad aluminium. Tror mig även ha sett liststser tillverkade av rostfritt, men aldrig av kromat stål!?

Vad gäller kvalitén så skulle jag tänka mig ungefär såhär:

På en orörd originalbil skulle jag leta upp begagnade originallister i skick motsvarande bilen.

På en omlackad bruksbil utan större ambitioner där det mest "ser tomt ut utan lister" skulle jag nöja mig med de billigare brasilienlisterna.

Till en renoverad bil med ambitioner att det ska se bra ut på en normal nivå så skulle jag välja tyska reprolister, de hundralappar det skiljer låter billigt i jämförelse med den förmodade kvalitétshöjningen.

Och vill Du att det ska bli bra på riktigt, så finns det inga genvägar..... Bit ihop och leta tills Du hittar NOS lister, det lär bli mycket pengar men ändå billigt om man har ambitioner!  ICQ/ab

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)