Då var det dags att återposta sitt projekt, men först lite bakgrund.
Efter att ha ägt en hel del Bay 70:or av varierande kvalisort var det så dags för min första split.
Köpte den som rullande projekt med karossen nersänkt över chassit. De hade kapat alla tvärgående balkar och svetsat de längsgående ca tio cm högre än brukligt. Inte en plåt fanns till golv, hjulhus, bagagehylla eller tankhållare.
"Enkelt projekt" tänkte JP.
Jo pyttsan.
Hur bilen såg ut innan det börjades härjas med den.
Fast allra först såg den ut så här!
Det första jag fick göra var att kapa bort de tvärgående balkarna och höja ramen igen.
Här kan man se hur mkt ramen varit höjd
Laga småsaker när man ändå håller på.
Men hur lösa plåtproblemet med den tomma bussen?
Ta min gamla skrotbuss. Fruktansvärt rostig och okomplett.
Bay tankhylla.
Fanns inget fungerande växellänkage. Så jag byggde en hybrid mellan bay och split.
Fler bilder på växellänkaget. Här skymtar även innerskärmarna byggda i prima etanolfat.
Etanolfat ja, polisen undrade vad jag gjorde med 1500 liter etanol. När de insåg att de var tomma blev de lugnare
Nu går det att handbromsa och växla igen.
tänkte ha bayhjulhus som hjulhus till bussen, men de var för rostiga så...
...jag byggde tubbade hjulhus med bagageplåt från bayen istället.
50mm tubbning. Undrar om SBP blir arga?
Meanwhile in the bat cave, IRS!
Och nu iväg till Oskarshamngaraget!
Detaljstudie av Dr. Matte. Han är orsaken till att något överhuvudtaget händer och är den som kommit på och verkställt 95% av all svetsning och 99% av all plåttillverkning. Faktum är att endast hundbenen är det som är köpt från handeln. Tack!
Tankhylla och hjulhus på plats.
Motorrumsplåtar kommer.
Styrsnäckehöjning.
Modifiering av bromsarm till följd av ovanstående post.
Åsså dit med plåt!
Matte byggde lådda som luftfjädringstanken ska få husera i. Skönt att ha lite plåt mellan arslet och ett trycksatt kärl
"Det är bara att slänga dit lite plåtar och besiktiga vetja!" Visst JP, men verkligheten ser annorlunda ut än i din datorspelshjärna.
Med lite grundfärg så blir det roligare att jobba, jajjamen!
ibid.
ibid.
ibid.
Rubbadub-tub!
OT: Men jag var tvungen att visa den asfräcka hoj som KalleCage gjorde av min gamla cruiser!
Något som är väldigt viktigt att påpeka är att jag inte kommit en meter utan Matte (han med Askungen på Typ2-klubben).
Eftersom det här är mitt första egentligen riktiga projekt så är det skönt med råd och hjälp från en kille som verkligen vet vad han gör. Samtliga plåtjobb är konstruerade och svetsade av honom och när jag hållit på att misströsta för att jag inte klarat av något med de ringa kunskaper jag har har han dykt upp (enkel resa tio mil) och fixat det.
Följande saker behövs för att få komplett:
Trumma bak till early bay.
Lyxbusslister.
Tips på förnsterlister jag kan ha till sido- och bakruta på löpmeter som inte kostar skjortan. (Popupper ska in sedan)
Och så letar jag efter en riktigt schysst motor, renoverad och garanterad runt 65hp?
Fortsättning följer...