1

Hej jag e ny här på forumet o tänkte kolla med alla kunniga bubbla fantaster. Vad kan man få ut för motoreffekt ur en bubbla motor, oberonde på storlek. Billigare lösningar samt lite dyrare inget monster bygge nu, Mellan 80-130 hk ungefär ICQ/ab alla tips är välhållna:)

2

Var går din gräns för monsterbygge? Min går strax över 240 hk och 2,4 liter. Med det menar jag att det är ett relativt begrepp.

För att få runt 120-130 hk så behöver du följande:
1 st renoverat alt. nytt block, i 11 fall av 10 brukar de minst behöva en arborrning av lagerlägen och att börja med ett uppslaget block är som att försöka springa ett maratonlopp med hjärtfel.
1 cylindersats med valfritt borr, jag föredrar 90,5 el. 94 mm men det fungerar med andra borr oxå. det är inte volymen som avgör effekten.
044-toppar eller motsvarande. De flödar tillräckligt bra för den effekten och utan toppar som flödar bra så kan du glömma någon effekt.
Engel W110-W120 kam eller motsvarande har lagom lyft och duration för endamålet. W110 är en kanonbra kam men den sliter lyftargalleri pga snabba ramper, W120 är något snällare.
Förgasare skulle jag föredra Weber 40 alt. 44 IDF.
Ett 1½"-ormbo med mergekollektor behöver du oxå.
Vippställ med skruvade axlar är ett måste, original vipparmar fungerar bra.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Tack för tipsen, fattar inte jätte mkt men bra att ha lite att gå efter iaf:) kollar upp endel på dalhems de har det mesta:)

4

Som första tips kan jag säga (å många andra kommer hålla med)
Köp denna boken.
Är iofs på engelska. Men många bilder å läser man hela stycken osv så fattar man ganska snart vad de handlar om.
Sedan kommer du förstå bra mycke mer vad som skriv på forumen.

http://www.classicvw.se/bok-how-to-hot- … ucts_id/32

5

Hack3 skrev:

Hej jag e ny här på forumet o tänkte kolla med alla kunniga bubbla fantaster. Vad kan man få ut för motoreffekt ur en bubbla motor, oberonde på storlek. Billigare lösningar samt lite dyrare inget monster bygge nu, Mellan 80-130 hk ungefär ICQ/ab alla tips är välhållna:)

Om du villha 80-100hk så får du upp plånboken det kan jag garantera  Default/hmm
Du kan byta vippor 1,25 och avgas stystem plus dubbla buss förgasare å få några hästar mera till en vettig kossnad  ICQ/ad  ICQ/ad
Men du bör plana topparna för då brukar det hända saker med effekten på en bubbla motor  ICQ/ab  ICQ/ab
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Att bygga en motor typ Swerkers förslag kostar i delar ca 25-27000. Det gäller att ha klart för sig när man börjar att ett kvalitetsbygge kostar flis. Motorn blir bara så bra som den sämsta detaljen. Många är dom som startat byggen utan att räkna på vad det kommer att kosta. Visst man kan snika ihop en motor med bättre beggade delar men den blir aldrig riktigt bra. Att renovera ett befintligt block och sätta dit renoverade delar så ligger kostnaden runt 18-20000. Mina siffror är nog i underkant men den som har tänkt sig att bygga motor ta fram CSP-prislista och gå igenom vad ni behöver så ser ni snart att pengarna rinner iväg. Har man begränsad budget bör man samla delar under en längre tid istället för att stressa ihop nå man inte blir nöjd med.

7

Bara en nyfiken fråga, om man vänder på det... Hur mycket effekt kan man nå med ett riktigt sniktrim, på nåt sätt, om man har en väldigt begränsad budget var går gränsen när det börjar kosta mycket pengar? Om man fortfarande antar att det inte är så lätt att hitta ett block som är OK så är väl det grundplåten, men toppar borde man ju kunna hitta sådana som duger (även om de väl spricker ibland)... Större cylindrar? Dubbla förgasare? Eller börjar det kosta på då?

Nu ska jag inte bygga nån motor, men är bara nyfiken. Många kör ju omkring med gamla orenoverade motorer av mycket varierande skick... Det måste ju bara finnas en mellanväg mellan en motor för 25.000 och nåt som är lite roligare som den på en tajt budget kan få till hemma i vebon...

Man skulle ju även kunna fundera på, om man tar en motor som inte verkar helslut i lagerlägen och har komp kvar - vad kan man göra för att ha kul en sommar för så lite pengar och tid som möjligt... För förgasare och toppar kan man väl oftast flytta med till en annan motor?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

8

Läste just en artikel i Hot VW,s extrabilaga om motorer där man bromsat en beggad 1500 innan ma gjorde en seriös renovering. 17,5 hk!!!!!!!. Det finns säkert ett hundratal sådana motorer som ryker runt på svenska vägar. Jag vänder mig lite mot uttrycket sniktrim. för mig är det två ord som inte passar ihop. Det är som att ha en tävling i att stå still fortast. Men skaffar man sig en nyrenoverad bottendel med arborrat block så kan man med enkla medel plocka ut 80 hk även ur en enkelport med komphöjning och bättre förgasare.Sen brukar det bli så att mycke vill ha mer så det brukar sluta med en 2332 dubbla ida 48 och 200hk. Hk är drog.

9

vill man ha effekt så kostar det.
Själv har jag inte varit ute efter effekt, men lite extra knuff på uppemot 100 hk (bänkad 96,4 hk) samt att den ska hålla länge... och den 1915 kostade mig ca 38kkr

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

10

johan_l skrev:

Bara en nyfiken fråga, om man vänder på det... Hur mycket effekt kan man nå med ett riktigt sniktrim, på nåt sätt, om man har en väldigt begränsad budget var går gränsen när det börjar kosta mycket pengar? Om man fortfarande antar att det inte är så lätt att hitta ett block som är OK så är väl det grundplåten, men toppar borde man ju kunna hitta sådana som duger (även om de väl spricker ibland)... Större cylindrar? Dubbla förgasare? Eller börjar det kosta på då?

Nu ska jag inte bygga nån motor, men är bara nyfiken. Många kör ju omkring med gamla orenoverade motorer av mycket varierande skick... Det måste ju bara finnas en mellanväg mellan en motor för 25.000 och nåt som är lite roligare som den på en tajt budget kan få till hemma i vebon...

Man skulle ju även kunna fundera på, om man tar en motor som inte verkar helslut i lagerlägen och har komp kvar - vad kan man göra för att ha kul en sommar för så lite pengar och tid som möjligt... För förgasare och toppar kan man väl oftast flytta med till en annan motor?

Du kan göra som man gjorde på 70talet i rally svängen 
Ta en bra botten del (1600)  med hög komp byt förgasare till typ buss modifera standar avgas stystem motera dit vippor 1,5
Så kanse du får 70hk men var bered på att det går några botten delar på sommaren
Motorn skiter i vad det står på ventilkåperna (vw eller saab eller volvo )

/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

Vi har ju ett Moment22 här. När man kan och är van att skruva samt vet vilka prylar man ska leta efter så kommer man billigare undan men är man helt ny så är man mer eller mindre hänvisad till nya prylar. Jag har inte mycket nytt i mina motorer utan samlar under lång tid och köper de prylar som fungerar tillsammans. Så kan man inte jobba om man ska lämna bort jobbet.
Det billigaste är kunskap och har man läst och ställt de rätta frågorna så blir det enklare att köpa rätt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

PPRMicke skrev:
johan_l skrev:

Du kan göra som man gjorde på 70talet i rally svängen 
Ta en bra botten del (1600)  med hög komp byt förgasare till typ buss modifera standar avgas stystem motera dit vippor 1,5
Så kanse du får 70hk men var bered på att det går några botten delar på sommaren
Motorn skiter i vad det står på ventilkåperna (vw eller saab eller volvo )

/// Micke

Men det är väl ett bra svar, det GÅR att bygga ihop en billig motor och landa på 60-70HK, köra och ha kul och med lite tur köra en sommar... Ibland kan det vara kul att prova på och slänga ihop nåt som rasar, blir ett litet äventyr och sen är det bra med det... Ambitionen behöver inte vara en bil för strippen eller en motor som ska hålla i 10 år... ICQ/ad

Det andra alternativet, om man köper delar för mer än 30.000, ja, då kommer man aldrig lära sig skruva själv, för med så dyr materialsats är det vansinne att som nybörjare försöka bygga en motor själv - då ska man ju leja bort jobbet till nån som kan. Med det billigare alternativet kan man ju faktiskt laborera själv och behöver inte gråta om nåt går fel... Och får lite roligare motor än standard... ett tag iallafall... ICQ/ag

Jag tycker litegranna att en del i hobbyn är att lära sig hur man gör nåt själv... Och det är dumt att lära sig svetsa på en lyx-barndoor eller 356A, bättre börja med nåt billigt som får bli fel och kliva upp varteftersom. Sen kan man konstatera att man inte kan / vill bli tillräckligt bra på nåt och leja bort det... men då har man provat och vet vad man kan / inte kan...  jag kan tex svetsa bra nog för chassidelar, men på en fin bil skulle jag lämna bort karossjobb...

Jag skulle gärna (om jag hade tid, vilket jag tyvärr inte har just nu) riva och sätta ihop en motor bara på kul... Just för "övningen" att se hur det ser ut inuti etc. Men jag skulle inte vilja göra det på den motor jag lägger så mkt pengar på... Nåja, det är kul iallafall höra lite från er som hållit på och kan detta...

13

PPRMicke skrev:

Ta en bra botten del (1600)

Är det inte redan här man får problem? Bra bottendelar växer inte på träd längre.

14

De flesta 1600 AD, AS osv har mer effekt än de 50 hk som den är specad till. Janne Anderssons 1303 "Apelsinen" bromsades till 58,3 hos JPM och nog lite av ett rekord så 70 hk ligger då inte så långt bort och 60 ännu närmare.

I boken How to Hot Rod VW engine som Bajen rekommenderar ovan så visas lite olika steg och effektsiffror och bara det gör den läsvärd sen att det står mycket om hur man ska gå tillväga för att få det att hålla längre än runt kvarterat oxå gör den inte sämre.

Ali G

15

johan_l skrev:

Men det är väl ett bra svar, det GÅR att bygga ihop en billig motor och landa på 60-70HK, köra och ha kul och med lite tur köra en sommar... Ibland kan det vara kul att prova på och slänga ihop nåt som rasar, blir ett litet äventyr och sen är det bra med det... Ambitionen behöver inte vara en bil för strippen eller en motor som ska hålla i 10 år... ICQ/ad

Det andra alternativet, om man köper delar för mer än 30.000, ja, då kommer man aldrig lära sig skruva själv, för med så dyr materialsats är det vansinne att som nybörjare försöka bygga en motor själv - då ska man ju leja bort jobbet till nån som kan. Med det billigare alternativet kan man ju faktiskt laborera själv och behöver inte gråta om nåt går fel... Och får lite roligare motor än standard... ett tag iallafall... ICQ/ag

Jag tycker litegranna att en del i hobbyn är att lära sig hur man gör nåt själv... Och det är dumt att lära sig svetsa på en lyx-barndoor eller 356A, bättre börja med nåt billigt som får bli fel och kliva upp varteftersom. Sen kan man konstatera att man inte kan / vill bli tillräckligt bra på nåt och leja bort det... men då har man provat och vet vad man kan / inte kan...  jag kan tex svetsa bra nog för chassidelar, men på en fin bil skulle jag lämna bort karossjobb...

Jag skulle gärna (om jag hade tid, vilket jag tyvärr inte har just nu) riva och sätta ihop en motor bara på kul... Just för "övningen" att se hur det ser ut inuti etc. Men jag skulle inte vilja göra det på den motor jag lägger så mkt pengar på... Nåja, det är kul iallafall höra lite från er som hållit på och kan detta...

Största problemet med detta är att vissa saker inte går att göra utan stora och/eller dyra maskiner och specialverktyg och då måste man således leja bort jobbet.......

//Björn

16

Men om man låter renovera en bottendel och sen går på resten billigt och enkelt......  Hur blir resultat och kostnad då?
Har boken som nämns nånstans, får bli kvällslektyr... ICQ/ab

17

Om du har ett renoverbart block och lämnar in det till arborning kollar att veven är okej köper renoverade stakar och till detta köper en ny kam hamnar du runt i bästa fall runt 10000 med ett hopsatt shortblock som du kan trimma efter bästa förmåga till runt 90hk beroende på hur mycket du vill satsa på resten av motorn. det är vad det kostar. Man kan ju inte åka till thailand om man inte har pengar till flygresan. Man hör sällan om folk som skall snikflyga till thailand. Allt kostar pengar det är bara en fråga om prioriteringar. Hur många på det här forumet har inte en jättetv och då var det väl aldrig ens på tal att få tag i en snik52tummare. Det man vill ha skaffar man så enkelt är det.

18

Hans Landelius skrev:

Om du har ett renoverbart block och lämnar in det till arborning kollar att veven är okej köper renoverade stakar och till detta köper en ny kam hamnar du runt i bästa fall runt 10000 med ett hopsatt shortblock som du kan trimma efter bästa förmåga till runt 90hk beroende på hur mycket du vill satsa på resten av motorn. det är vad det kostar. Man kan ju inte åka till thailand om man inte har pengar till flygresan. Man hör sällan om folk som skall snikflyga till thailand. Allt kostar pengar det är bara en fråga om prioriteringar. Hur många på det här forumet har inte en jättetv och då var det väl aldrig ens på tal att få tag i en snik52tummare. Det man vill ha skaffar man så enkelt är det.

Fast det är ju inte fy skam med 90 hästar och 10.000 kan nog ganska många skaka fram... Sen antar jag att tex förgasare tillkommer, men går man på "sniktipsen" ovan kanske det inte behöver kosta så mkt...

Men 40 loppor för en motor tror jag det är färre som hostar upp bara sådär... både 70, 80 och 90 hästar mot 30 eller 34 trötta originalhästar lär ju vara en väldig skillnad...  Som sagt, jag var mest nyfiken var man hamnar med det billigaste alternativet... För mig är det långt bort att få i en trimmad motor, jag fixar vidare med mitt splitprojekt...

Det som vore kul att veta mera kunde ju vara vad man ska samla på sig för att kunna bygga en  något vassare motor än original... sånt som man kan snubbla på billigt om man har tiden för sig... För har man tid på sig och köper en pryl här och en där så "känns" det inte lika mycket som att hosta upp mycket på en gång... ICQ/ae

Antar att "How to hotrod..." skrevs på den tiden då det GICK att hitta sjyssta prylar på närmsta bilskrot? Vilket ju inte gör nu... Nåja, ska leta efter boken och läsa lite...

19

Jag såg till att skaffa nytt då jag var trött på allt gammalt junk. Gruntanken var att sätta ihopa själv, men pga av att jobbet med jämna mellanrum skickar iväg mig utomlands och säsongen kom farandes som ett jihu så var det bästa alternativet att låta någon bygga ihopa den till mig. Håller med Hans Landelius om att smakar det så kostar det!
Kan säga att den motorn jag refererade till ovan var inkl nya kåpor och ett avgassystem för ~5kkr

Har dock ett par gamla lik ståendes jag ska labba med när tid innfinner sig... dvs om sisådär 10 år ICQ/ad

vagnpark:

20

Jag började med att jag skulle sniktrimma ett AB block med 1679 cylindrar och enkelportstoppar... tänkte först bara sätta på dubbel gasare och ett par hemmaportade dp toppa.
Men topparna var slut så då var man tvungen att köpa nått fräscht då de kändes som pengar i sjön att fräscha upp ett par orginal toppar då jag inte kan det själv.  Så då blev de en uppsättning 044 och då var de lika bra att köpa en rolig kam och en uppsättning lyftare när man ändå höll på. Så var man tvungen att dela blocket och inser att de kanske inte är så fräscht och lika bra att borra och fräscha upp det när man ändå håller på.... osv osv $)

21

MrIcka skrev:

Jag började med att jag skulle sniktrimma ett AB block med 1679 cylindrar och enkelportstoppar... tänkte först bara sätta på dubbel gasare och ett par hemmaportade dp toppa.
Men topparna var slut så då var man tvungen att köpa nått fräscht då de kändes som pengar i sjön att fräscha upp ett par orginal toppar då jag inte kan det själv.  Så då blev de en uppsättning 044 och då var de lika bra att köpa en rolig kam och en uppsättning lyftare när man ändå höll på. Så var man tvungen att dela blocket och inser att de kanske inte är så fräscht och lika bra att borra och fräscha upp det när man ändå håller på.... osv osv $)

Välkommen till verkligheten!  ICQ/ag

22

MrIcka skrev:

det drar lätt iväg.... jag skulle bara byta värmekammare.... livsfarligt för plånboken ! ICQ/ad
men ack så roligt!

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

23

Nobbe skrev:
MrIcka skrev:

det drar lätt iväg.... jag skulle bara byta värmekammare.... livsfarligt för plånboken ! ICQ/ad
men ack så roligt!

WORD, det hela började väl med att kopplingen började slira lite på mitt åk så jag tänkte när jag ände skulle ut med motorn köpa en gammal 1500 med dp toppar av en på jobbet. Men sedan tipsade Nobbe om en bil som såldes med 1679 motorn så ja på den vägen är det... ja alltså är allt ditt fel Nobbe Default/smile Jag skickar fakturan sedan!

24

som vanligt e de mitt fel icka ICQ/ad

men sen kan jag tycka att man inte ska se det perfekta motorn som det nödvändiga målet när man bygger sin första maskin.
i många fall är det "failure" man lär sig på, och ska man kliva in på fullt överladdad 2332 med sprut direkt är det inte många som törs trimma på då de snabbt kan bli dyrt...

jag tror man nog kan ha ganska "kul" relativt billigt med de "skrot" man har i garaget.

skrämma upp en org 1600 med en vedboturbo trimning så tror jag man ganska snabbt kan hitta 100hk, och det kan man nog få att hålla nån sommar
om man håller koll på oljetryck / oljetemp har fräsh olja och inte utgick från ett superlik till 1600.... och inte kör som man stulit bilen hela tiden.

så jag säger rock on! testa er fram och lär er på vägen! var bered på att de kan / kommer att rasa , och ta det med ett   ICQ/ab  så kommer erfarenheten  kunskap samtidigt  och sen är det lättare att ge sig på ett mer seriöst bygge.

kort o gott ha KUL!  ICQ/af  i garaget!

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

25

här är en tråd på ett annat forum som en riktig turbotok påbörjade...
helt klart en "billig" trimmning, men så har han kvaddat ett par maskiner på vägen ICQ/ab
hursom, riktigt kul läsning...
http://beachbuggy.se/forum/viewtopic.ph … t&sd=a

vagnpark: