1

nu är det så att kupefläkten under instrumentbrädan har lagt av......så hur kommer man åt den lättast? måste man riva hela instrumentbrädan?
Från vilka bilar kan det passa? Golf eller passat?
Oooops kanske ska skriva vad det är för bil....en dh -86
tack för tips  ICQ/ab

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

2

Förslag på åtgärder;
1/ Kolla säkring
2/ Byt strömbrytaren (vred) till fläkten
3/ Byt fläkt

Att byta fläkt är lite tidsödande då man skall göra det första gången. Instrumentbrädan skall veck, och det är ju inte allt för många skruvar och muttrar, men de kan sitta hårt eller vara sönderrostade (de mot vindrutan). Sen har du lite kablage som skall kopplas veck, men det är inget större problem.

Köp exvis Haynes verkstadshandbok för närmare detaljer, och du;  LYCKA TILL!!! Du fixar´t!! ICQ/af

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

3

tja det vart alternativ 3 för säkringen går direkt ja vrider på fläkten och lagren i den låter inte roliga....

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

4

Hej Fredde!

Har man gjort det några gånger gör man det på 2-3 timmar.
Första gången räkna med 4-5 timmar.

Här är en beskrivning med bilder hur man gör.

http://www.benplace.com/dash.htm

Enklast är att byta hela värmepaketet och kolla noga att fläkten går felfritt innan du monterar in den.
För det är ett vanligt fel med knisslande lager och att det bränner till slut.

Med vänlig hälsning Patrik

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

5

bytte torkarmotor på min, hade ingen internet guide och höll på att förlora förståndet... Otroligt drygt! mycket skruvar så räkna med 4-5 timmar.
guiden är bra men du behöver inte ta ratten...

Nils, umeå


orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil