1

Ända sedan jag sålde min 65a i somras har jag saknat att ha en vw att umgås med, men nu trillade jag äntligen tillbaka igen! är nykär igen!  Default/lol

En oval 55a, besiktad till sommarn 2013, jävligt solid, fin patina, dock skärmarna utbytta samt ytrostiga, men gillar stuket så den ska nog fortsätta i denna skepnad! fast den ska gifta sig med asfalten först innan den ska ut på vägarna ICQ/ag
Även väldigt fräsch invändigt!

http://i44.tinypic.com/10sdhqr.jpg

http://i41.tinypic.com/jsorgk.jpg

Get low, or die tryin

2

stenhård

3

ser bra ut

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

4

-56?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

5

25hpman skrev:

-56?

55a i papperen iaf ICQ/ab
låt höra granskningen 25hp, blir lika impad varje gång!

Get low, or die tryin

6

Vad 25hp menar är att den visserligen är tillverkad 55, men i augusti skedde en rad ändringar som gör den olik en "äkta" 55:a. Din är tillverkad i oktober och räknas som årsmodell 56 - kan vara bra att veta om du behöver beställa reservdelar ICQ/ad !

Men vad som drar till sig min uppmärksamhet är ju det svarta skåpet bakom: En Edsel Villager Wagon från 1959 ICQ/ae - Jag äger en likadan fast röd och vit, har du fler bilder på den pärlan? ICQ/ag

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

7

Mats W skrev:

Vad 25hp menar är att den visserligen är tillverkad 55, men i augusti skedde en rad ändringar som gör den olik en "äkta" 55:a. Din är tillverkad i oktober och räknas som årsmodell 56 - kan vara bra att veta om du behöver beställa reservdelar ICQ/ad !

Men vad som drar till sig min uppmärksamhet är ju det svarta skåpet bakom: En Edsel Villager Wagon från 1959 ICQ/ae - Jag äger en likadan fast röd och vit, har du fler bilder på den pärlan? ICQ/ag

Okej där ser man!
Kan vara bra att veta! Tack,
visste dock att tidiga 55or var annorlunda mot senare, men att det är en sen 55a, blir den en 56a då? eller är det bara att den ser ut som 56orna?
Nej har tyvärr inga fler bilder, kan fråga ägaren om jag får ta några när jag ska till bubblan nästa gång, står även en fin ford ranchero 59a i ladan också ! o massa mer bubblor....

Get low, or die tryin

8

Aha, jag förstår - det är inte din Edsel...

Från allra första början körde VW med tillverkningsåret som årsmodell. Under tiden gjordes det löpande en massa små förändringar lite när det passade...

Från och med augusti 1955 var det slut med detta och sedan dess gjordes i stort sett alla ändringar på en enda gång i början av augusti och utgjorde starten på en ny årsmodell. Årsmodellåren går augusti - augusti varje år.

Detta är viktigt för oss som VW-ägare att känna till - men på länsstyrelsen hängde man inte riktigt med här, utan fortsatte att registrera alla VW efter tillverkningsår en lång tid efter 1955.

Bra listor för datering och löpande förändringar hittar du på http://www.vwtyp1.com/teknik/

Och grattis till en cool ... 56:a ICQ/ab !

, . .·´¯`·..

9

Sover ni inte på natten?  ICQ/ae

10

25hpman skrev:

Sover ni inte på natten?  ICQ/ae

Sova har man tid att göra när man är pensionär Default/lol

Get low, or die tryin

11

Vad är skillnaderna på en tidig 55a o en senare? Vore kul o veta, då man inte har 100 koll hur det ligger till ICQ/ab

Get low, or die tryin

12

Massor. Inredning, bakljus, dörrar, ventrutor, handtag, ratt, bottenplatta, (vxl-låda)...ja, det är en j_vla massa som har annan funktion eller utseende.

13

25hpman skrev:

Massor. Inredning, bakljus, dörrar, ventrutor, handtag, ratt, bottenplatta, (vxl-låda)...ja, det är en j_vla massa som har annan funktion eller utseende.

Ok, tack för svar, kul att veta som sagt!

Get low, or die tryin

14

sista_bossen skrev:

Vad är skillnaderna på en tidig 55a o en senare? Vore kul o veta, då man inte har 100 koll hur det ligger till ICQ/ab

Du fick ju en länk med lista på förändringar ICQ/ad ! Orkar du inte kolla där så klistrar jag in lite här i tråden då:
* Större bakljus.
* Dubbla avgaspipor.
* Bensintanken ändras och flyttas. Röret blir 60 mm.
* Framstolarna blir 3 cm bredare och ryggstöden blir justerbara i tre lägen.
* Värmeknoppen flyttar framåt.
* Batteriet 66 Ah.
* Ny böjd växelspak.
* Värmeeratten flyttas till bredvid växelspaken.
* Handbromskabeln sitter nu direkt i handtaget.
* Kurvhandtagen på B-stolparna får plasthöljen.
* Ny ratt.
* Nya dörrar och klädsel.
* Nya yttre dörrhandtag med ett "veck" på mitten.

Kan även tillägga att baksätet flyttades längre bak, med påföljd att batteriet flyttades längre bak, med påföljd att bakre pressningarna på bottenplattan flyttades längre bak. Även skenorna till stolarna fick ett nytt utseende (samma 1956 - 64)

, . .·´¯`·..

15

Mats W skrev:
sista_bossen skrev:

Du fick ju en länk med lista på förändringar ICQ/ad ! Orkar du inte kolla där så klistrar jag in lite här i tråden då:
* Större bakljus.
* Dubbla avgaspipor.
* Bensintanken ändras och flyttas. Röret blir 60 mm.
* Framstolarna blir 3 cm bredare och ryggstöden blir justerbara i tre lägen.
* Värmeknoppen flyttar framåt.
* Batteriet 66 Ah.
* Ny böjd växelspak.
* Värmeeratten flyttas till bredvid växelspaken.
* Handbromskabeln sitter nu direkt i handtaget.
* Kurvhandtagen på B-stolparna får plasthöljen.
* Ny ratt.
* Nya dörrar och klädsel.
* Nya yttre dörrhandtag med ett "veck" på mitten.

Kan även tillägga att baksätet flyttades längre bak, med påföljd att batteriet flyttades längre bak, med påföljd att bakre pressningarna på bottenplattan flyttades längre bak. Även skenorna till stolarna fick ett nytt utseende (samma 1956 - 64)

Oj tack så mycket, hade helt missat länken! men tack återigen!

Get low, or die tryin

16

tror det är samma färg som min -56 :=)

http://nobbe.kicks-ass.net/diverse/oval_56/oval1.jpg

den har samma härliga "californien stek stuk" på lacken om än inte lika mkt och är även den solid :=)
har du röd vinyl i din oxå ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

17

Nobbe skrev:

tror det är samma färg som min -56 :=)

http://nobbe.kicks-ass.net/diverse/oval_56/oval1.jpg

den har samma härliga "californien stek stuk" på lacken om än inte lika mkt och är även den solid :=)
har du röd vinyl i din oxå ?

Härligt!!
Nej jag har biege tygstolar i min ICQ/ab

Get low, or die tryin