1

Slänger ut en fråga om någon har vxl-låda liggandes?  Min låter nu som en stenkross vid all belastning så det lutar åt ett kass pinjonglager ..eller ännu värre.
Behöver alltså en 16" låda eller om någon vet en händig mekaniker som är både kunnig o bra?

Har en 14" syncro låda (AAN)  liggandes, men det lär blir sådär med olika utväxling fram o bak, så den kan få bli del ett byte om det skulle va så..

2 Senaste redigerad av Tristar (2019-03-29 21:53:37)

16" lådan är inte speciell utan det viktiga är att titta på vilken slutväxel din låda har.
Det ser du om du letar fram växelådskoden som står på lådan.
Sen kan du ta vilken låda du vill med samma slutväxel.

Här är en länk till en tabell där du ser vilka som passar..

http://www.club80-90syncro.co.uk/Syncro … os%205.htm

Den enda du måste göra om du inte hittar en låda från en 16" det är att flytta över drivaxelflänsarna från din 16" till 14" lådan.
För du har kraftigare drivaxlar och knutkors på din.
Så har du tur så stämmer den lådan du har liggande.

Med vänlig hälsning Patrik

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

3

Hej Patrik!
Jo jag har tittat i tabellen innan o, slutväxeln på AAN var tyvärr inte rätt för 16" lådan är en ALK.
Som jag ser det måste det till en en annan låda, men du menar alltså att en AVL , AVR eller 6PA skulle funka om man flyttar över flänsarna?

4

mena såklart AKL..

5 Senaste redigerad av Solex (2012-01-13 21:44:27)

Ett alternativ är ju att leta rätt på en framdiff med samma utväxling som AAN lådan, det är förmodligen lättare
alltså byter du både växellådan och slutväxeln(framdiff,framaxelväxel eller vad man nu väljer att kalla den;).

6

Ja, det finns ju det alternativet åxo såklart. Någon som gjort detta ? Erfarenheter körmässigt med terräng-växeln, någon?

O så får man ställa om sig i nördhuvudet att bilen inte blir som orginal åxo  ICQ/ac

7

Ja 16-tummare år inte att leka med vad gäller kostnader på delar. ICQ/am
!4 tummare kör man med å 16 tummare samlar man på! ICQ/ae

Om du vill köra med din 16 tummare, så samlar du på dej ett antal 14 tummare för slaktning av viktiga delar. ICQ/af

Kolla i den länkade tabellen över vilka utväxlingar som passar ditt behov.

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

8

folkvagnservice skrev ju också något om en händig mekaniker

Ingen som har några tips!  titta över o byta lite lager och montera afrikaplåtar  TDI konventering, byta utväxling

|o\/o|

9

KdF Kundendienst-Berater skrev:

Ja 16-tummare år inte att leka med vad gäller kostnader på delar. ICQ/am
!4 tummare kör man med å 16 tummare samlar man på! ICQ/ae

Om du vill köra med din 16 tummare, så samlar du på dej ett antal 14 tummare för slaktning av viktiga delar. ICQ/af

Kolla i den länkade tabellen över vilka utväxlingar som passar ditt behov.

Min samling = 2st 16" ICQ/ag
Bara en som går o ingen reservdels-samling = ICQ/ac

10

David h l skrev:

folkvagnservice skrev ju också något om en händig mekaniker

Ingen som har några tips!  titta över o byta lite lager och montera afrikaplåtar  TDI konventering, byta utväxling

Precis, Vem är en hejare på dessa prylar o kan sin sak?
Borde väl finnas någon pensionär från VAG, annan person eller firma som kan göra växellåds jobbet någonstans i detta land?

11

Varför inte renovera den låda du har och köra vidare i många år till utan bekymmer? Mina erfarenheter av lådor är att det går att plocka isär dem och få dem i toppskick igen men man måste investera i dyra verktyg (eller tillverka), och då landar man på nivån att istället lämna bort lådan och kostnaden i princip är densamma. Det fanns en farbror på västkusten som gjorde busslådor förut, vet dock inte vem det är. I Stockholm är det kört, de två gubbar som verkligen kunde bussar har lagt av och till och med flyttat utomlands.
Du kan både köpa delar eller skicka lådan till Aidan Talbot. Jättetrevlig och hjälpsam lirare i Wales.
http://www.aidantalbot.com/live/
Och ärligt talat, att hitta en fräsch låda för småpengar är numera ett minne blott. Det är bara inse att våra fordon har passerat botten på värderingskurvan där de var billiga...

12

svenne duva skrev:

Varför inte renovera den låda du har och köra vidare i många år till utan bekymmer? Mina erfarenheter av lådor är att det går att plocka isär dem och få dem i toppskick igen men man måste investera i dyra verktyg (eller tillverka), och då landar man på nivån att istället lämna bort lådan och kostnaden i princip är densamma. Det fanns en farbror på västkusten som gjorde busslådor förut, vet dock inte vem det är. I Stockholm är det kört, de två gubbar som verkligen kunde bussar har lagt av och till och med flyttat utomlands.
Du kan både köpa delar eller skicka lådan till Aidan Talbot. Jättetrevlig och hjälpsam lirare i Wales.
Och ärligt talat, att hitta en fräsch låda för småpengar är numera ett minne blott. Det är bara inse att våra fordon har passerat botten på värderingskurvan där de var billiga...

Gubbe,västkusten? Namn eller någon annan ledtråd för att söka vidare? Någon annan som känner igen?

Har du någon susning om frakt till han i Wales?
Känns som att den kan dra iväg en del och såklart, inget är gratis om det skall vara något att ha och det löser kanske problemet fort och bra på alla vis
son
På den sämre av mina bilar sitter en fungerande låda.  Men som du o fler påpekat är dom "Soon rare", så det är synd att offra en bil för att donera lådan till den bättre.   Jag är ute efter en fungerande låda men vill inte köpa en renovering av tex  VAG  för 25´-´."så gärna renovering absolut!;)

13

Gubben på västkusten måste vara Bengt i Holm.

Han lever o håller på fortfarande vad jag vet.

14

Hör med Landenius här på forumet,han håller väl på med växellådor.

15

barken skrev:

Hans Landelius (Södertälje) tar inte i busslådor med tång.

16

folkvagnservice skrev:
svenne duva skrev:

Gubbe,västkusten? Namn eller någon annan ledtråd för att söka vidare? Någon annan som känner igen?

Har du någon susning om frakt till han i Wales?
Känns som att den kan dra iväg en del och såklart, inget är gratis om det skall vara något att ha och det löser kanske problemet fort och bra på alla vis
son
På den sämre av mina bilar sitter en fungerande låda.  Men som du o fler påpekat är dom "Soon rare", så det är synd att offra en bil för att donera lådan till den bättre.   Jag är ute efter en fungerande låda men vill inte köpa en renovering av tex  VAG  för 25´-´."så gärna renovering absolut!;)

Det är dyrt om du som privatperson vill skicka något, men om du snackar med någon som skickar på ett företag så är priset ungefär hälften. Försök att deala till dig en frakt med en påse bullar någonstans. ICQ/ab
Eller så frågar du Aidan, han kanske har fraktavtal redan.

17

Det stämmer som du skrev dom passar bara slutväxlen är samma.
Drivaxelflänsarna är lätt att flytta över och det är det enda som är special i övrigt är allt samma.

Jag kan verkligen rekomendera Aidan.
Hälsa honom från mej.
Har du ingen panik så kan vi säkert ordna gratis frakt dit men hem är värre.
Då får det blir Schenker eller så tar du en liten semestertripp samtidigt när det är tid att hämta den.

En beg låda kostar ca 3000-5000:- om du inte hittar den av någon som inte vet vad han har.
En renoverering går på ca 12000:- om du skall behålla bilen så är det värt en renovering.
För lådorna är inte dom bästa.

Med vänlig hälsning Patrik

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

18

svenne duva skrev:
barken skrev:

Hans Landelius (Södertälje) tar inte i busslådor med tång.

Okej ICQ/ad vet bara att han pular med växellådor.