Punkt svets. OK.
Då kan jag börja kalla min punktsvets i garaget för en pungsvets, men det ser ju lite annorlunda ut än den som användes på bild.
Alles klar - wünderbar 
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ1: KDF, Split, Oval » Brezelkäferjagt 1972
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 7 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Punkt svets. OK.
Då kan jag börja kalla min punktsvets i garaget för en pungsvets, men det ser ju lite annorlunda ut än den som användes på bild.
Alles klar - wünderbar 
Helt underbar läsning, man bara väntar till nästa inlägg 
angående punkt svets om man får fråga.. e det någon som använder verktygsbodens lilla och i sådant fall funkar den?? givetvis går den inte att jämföra med en stor proffs modell.. men för att sammanfoga 2 plåtar i typ karrosseri plåt tjocklek..
Underbar läsning! Kul att bilen fortfarande är i din ägo.
Tänk om man vart med på den tiden... Splittar för 30 spänn...
Eller några hundralappar för den delen kan duga...
Men 6.500 för en split måste vart skitmycket om du fick ut 1600 pix efter skatt per månad... eller tjänade du dåligt? 4 månadslöner efter skatt för en split kan ju inte vart billigt då... Med tanke på att splittar lär varit som en 20 år gammal ford escort idag??? Nåja.
Kul med historier och bilder! Hoppas bilen kommer ut på vägarna igen i hyfsat orört skick! Förutom nödvändiga reparationer förstås... De flesta bilar är ju antingen sänkta ratlook eller tokrenoverade... Mellanbilar, dvs patinerade och orenoverade termos är ju mumsigt... 
Lönen på E-lux var väl strax under ordinär på den tiden.
Jag vill minnas att ASEAter hade runt 11 spänn i timmen då.
sexåthalft var en jäkla massa stålar då, så det var ju bara för att jag kände honom som jag fick så skapligt (normalt) pris för denna bagge.
Billiga besiktigade bilar kostade runt 1500 då.
Baggen, som för övrigt har fått tillnamnet "FERDINAND" efter en inte helt okänd konstruktör, kommer att vara i exakt det skick och utförande som den hade då jag köpte den. Musöron, sökarlykta, gamla rostskyddsfläckar, ytrost, Artex överdragsklädsel, några hål efter nåt i brädan, 6-volts uttag i motorrummet, originalkofångare med avflagnad reflextape (rött bak och silver fram) .
Det som kommer att vara åtgärdat är en del mindre rosthål (som inte ens syns).
Bottenplattan däremot är skrapad plåtren, mönjad och svartlackad
och tyvärr så har jag (1975) förstört fälgarnas originalpatina..

Hittade denna bortglömda bild på "FERDINAND" då han blott ett halvt år gammal har mött sin andra ägare (bildtexten lyder "Nya bilen 1952").
Som synes redan då utrustad med sidosökare och dimljus(?)
Stor förvåning infinner sig hos mig, då jag kan konstatera att navkapslarna är slarvigt monterade
Rätt monterade navkapslar på efterkrigs-VW;
Luftventilerna skall vara i läge klockan 6, och navkapselns VW-logga i våg
Rätt monterade navkapslar på KdF-wagen typ 82;
Luftventilerna skall vara i läge klockan 12, och navkapselns KdF-logga i våg (om det finns någon logga, eller om det ens finns någon kapsel...
Orsaken till det snabba ägarbytet på den nästan nya wagen var enligt förre ägaren detta;
Då den rullat cirka 500 mil, så råkade den första ägaren ut för vevaxelbrott!!
Bilen byttes då in av Svenska Volkswagen mot en ny, och så såldes den vidare med en KDS-renoverad motor som var något äldre (1950 har jag för mig nu i skrivande stund).
Enligt äldre VW-kännare, så var 25-hästars maskinerna oftare utsatta för större haverier som hade sin grund i det sämre material man hade att förfoga över i efterkrigs-Tyskland.
Å så hittade jag en något nyare bild på min 53-oval, då jag hade kvistat ner till Alvenius i Västerås för att vara med på premiärvisning av 1974 års modeller.
Härligt Roger
Navkapselmonteringen! Detta skall naturligtvis åtlydas hädanefter
....varifrån kommer uppgifterna??
Roger hade ett träningsläger tidigare i somras där vi genomgick en navkapselmonteringsutbildning
Men fixa det på sin egen 53 Oval det klarade inte en ung Roger 
Varifrån??
Från mig!!
Då det gäller fredsbilar, så är det ett samlat antagande utifrån fotografier i samtida försäljningsbroschyrer. Det finns förmodligen dokumenterade misstag genom åren, men de medarbetarna är inte längre närvarande.
Krigarvarianten 82 (och förmodligen också dess typsyskon) har fälgar som är anpassade bland annat för montage i reservhjulshållare (fronten på en typ 82), och där finns inget utrymme för felmontering om man beaktar att KdF-fälgens vattenavrinningshål hamnar i läge kl 6. Den som efter det arbetet behagar montera en KdF-kapsel i något annat läge än vågrätt, ja han är nog inte heller närvarande.

Fasen nu har jag abstinens.... Vill få mer vw kuriosa 
Nu får du tya dejj littegranna...
Det finns ett antal stårys på VW-lagret, men jag har varit lite upptagen med att köra godståg genom hela Sverige, så det har inte funnits ti för å skanna..
En ståry som jag ff inte hittat originalbilderna till
, är den om bonnläppen som ringde på min andra annons, och som sade att han hade en nybesiktigad femtia till salu för 10000 spänn
, och att han hade 10 baggar på en åker, varav en var en förtinia...
up next, but first some words from our sponsor...
Kan inte du komma och berätta en god natt saga för mig någon gång? 
Men först måste du läsa sannsagan om den svenska Schwimmen som du hittar i tråden om How to´s (Guider) i undertråden om Schule del A 
Trevlig läsning och sköna bilder! 
Måste bara fråga om du inte har någon bild invändigt på vredet för sökarlyktan? Ska ta och montera en på min nu någon dag framöver.
Hojj Spaan!
Försöker fixa fram detaljbilder imorgon!
Jaha! Nu är det dags att fortsätta denna tråd.
I ett svagt ögonblick så bestämde Jag och Calle att "nu skulle Ferdinand ihop!"...
GuVWa och Barndoor-51 ivrigt påhejandes/pikandes att den inte var klar nångång.
Jaja, men det är ju bara å hänga på motorn på chassit å skruva på karossen, så det är ju inge jobb. Själva jobbet med å renovera chassiet är ju redan klart, å GuVWa å bd-51 å ja har ju fixat den rost som fanns på karossen, soo whats the big deal??
Nu skulle bara alla skruvar mm tas fram från sina gömmor.
Hmmm, vart fan är karosseriskruvarna, å hur var det nu?? Sålde jag bilens ribbade pilar i ett svagt ögonblick för 25 år sen??...
Skönt att chassiet är iordninggjort i alla fall, .... men vänta nu... var är huvudcylindern?? Den sitter inte på sin plats på chassiet......

Jaha... En styck original huvudcylinder i orenoverat skick!
jag hade en fabriksny ersättare i en hylla, men eftersom "Ferdinand" är en bil som skall göras i ordning med sina gamla delar i så stor utsräckning som möjligt, så måste jag pröva med att göra iordning denna rostklump!!
Isär med skiten, å konstatera att den var fylld med bromsgogga å annat!
jag honade upp loppet, rengjorde samtliga detaljer, å letade rätt på nya gummidetaljer. Konstigt nog , så hade jag sparat en renoveringssats åt mej själv??!
Smäkkade ihop den, men saknade ett originallock till behållaren. Det gamla locket var buligt å trasigt, så det hamnade på hyllan med "begagnade originaldetaljer som kan duga om 20 år".
Den rostiga bottenplattan som inköptes från "Andersson" i Stugun i vintras hade däremot ett superfräscht lock, så det var bara att skruva av ock göra rent!!

Härligt, NU är det bara å skruva på huvudcylindern, lufta bromsarna, skruva på karossen å...
Ska vi kanske kolla hur bromsarna ser ut, tyckte Calle!
Av med baktrummorna, och "va vare jasa?" Nya cylindrar å belägg å nya trummor!!

Av mä framtrummorna, å "va faen nulå?" Orenoverade bromsar...!!!?
Vy över dagsläget för två veckor sedan, å man kan se att jag tillber högre makter i Wolfsburg, att alla originaldelar till "Ferdinand" må komma fram NU!!

Runt fredagen den 13 så fortsatte vi monteringsjobben på chassiet.
Calle monterade papperspackningarna mellan bakaxelflänsarna och skruvade fast flänsarna samtidigt som jag höll på å förevisa en T3 campingbuss för några spekulanter från Jöttebörrj då ja plötsligt förnam en stor stillhet och tystnad från området där Calle var... Det var så tyst så man kunde höra en 26 VFISa!!
Efter att jöttebörrjarna åkt hemåt, så fick jag reda på vad som hade hänt!!
En liten pinnbult i växellådan hade behagat knäppa av, då Calle skulle kontrolldra alla muttrarna till plåtflänsarna..

Nu var goda råd inihelvitte dyra, men efter att ha konsulterat GuVWa, så tyckte han att "Det där det kan nog Bengt fixxa!!"
Sagt å gjort, jag ringer Bengt, men va faen... Bengt var på väg till nån leksaksmässa i Varberg, å sen skulle han hämta nån gammal VW-pickup i Danmark...
GuVWa besöktes för att införskaffa hjullager/renoveringskit till bromscylindrar å bromsbelägg till framvagnen, å eftersom vi "råkade" ha med oss den sjuka växellådan (vilken flax å vikket sammanträffande), så kikade GuVWa på "eländet" å konstaterade att "den där satt jäkligt olyckligt till....

Den där försöker vi värma loss, men det blir vanskligt å svetsa fast en mutter på resterna med tanke på att lådan är gjuten i ett material som kan ta eld....
Stumpen som stack ut ville inte ta åt sig av GuVWas induktionsvärmare, så det blev lite mer pyssel och oro än vad vi va beredda på...

GuVWa gav upp försöket att förvärma stumpen, utan svetsade på en mutter istället, som lossnade då han försökte skruva ur eländet...
Då tog GuVWa till en större mutter och lite mer svets, och nu blev det nervöst ånyo.... skulle lådan ta eld?....
Det gick vägen med svetsandet, och nu skulle den skruvas ur!!
Eftersom det är GuVWa som håller på, så lyckas givetvis detta olycksaliga arbetet!! Stumpen ger med sig, och låter sig skruvas ur!!! Stor lättnad spred sig hos oss alla!!! Tack GuVWa för den utmärkta insatsen!!!
Nu kunde vi fara hem å skruva i växellådan ånyo, å sen är det ju bara å renovera frambromsarna, smäkka ihop skiten, skruva på karossen å besikta!!!! 
Förresten, ja skiter i karossen, å kör så här till Pålsboda...
Jag provkörde för 10 minuter sedan, och kunde konstatera att det mesta fungerade till belåtenhet efter stilleståndet på 36 år
!
Nu är det nog faen bäst å hugga in på karossmonteringen, annars blir GuVWa och Barndoor-51 sugna på å retas!!

Härligt att se den på hjul igen 
Ahhh gött, ni har några veckor kvar sen jäklar......

Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 7 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ1: KDF, Split, Oval » Brezelkäferjagt 1972
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.