1

Vet nån från vilket modellår det är förplikt att ha:

* Bälten fram
* Ventilation på insidan av vindrutan
* Vindrutspolare
* Sidospeglar

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2 Senaste redigerad av alpinebubblan (2012-01-12 10:44:45)

Detta fick jag av besiktningen (tror jag, det står inte var ifrån mailet kommer ifrån och jag har helt glömt bort, det står bara namnet på personen):

4 § Personbil av 1970 eller senare års modell skall ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, som i personbil av 1974 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon.
Personbil av 1971 eller senare års modell skall ha bilbälten även i baksätet. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten som i personbil av 1975 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon.
Bilbälte för mittplats och annan sittplats där övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas får vara höftbälte.
Bilbälte för annan sittplats än vid dörr får, i fordon av 1978 eller tidigare års modell, vara s.k. diagonalbälte.
Sittplats vilken utgörs av längsgående säte, bakåtvänt säte, klaffsits eller är mittplats på säte i en personbil av 1983 eller tidigare års modell vars sätesbredd är mindre än 1 350 mm, behöver inte ha bilbälte.

Hittade en länk angående speglarna:

https://www.flashback.org/t701560

3

paragraf 4 av vilken förordning?

4

inte för att vara den, men satt det orginal i bilen kan det lika gärna sitta kvar.
Är det ett ombyggt fordon gäller andra regler och har den byggts om till öppen kaross kan det bli riktigt skojjigt... dvs du behöver ingen vindruta, och därmed ingen spolning.
Tänkte bessa mitt nästa bygge utan ruta bara för att man får....

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

5 Senaste redigerad av alpinebubblan (2012-01-12 10:54:57)

Lurv skrev:

paragraf 4 av vilken förordning?

Vadå mena du? mena du vilken kategori (eller vad det nu kallas) paragrafen är under eller?

Personbil och lätt lastbil

Övergripande krav

Stog det ovanför paragraferna

Alltså jag fick väldigt många paragrafer, hur bältet ska sitt fast och massa annat, så jag tog bara den där delen.
Sen om jag har fel eller rätt vet jag ju inte, men det måste väll nästan va då han skickade det?

Kan ge ett tips, om du undrar något eller så, skicka till besiktningen och fråga, har jag gjort och dom har haft bra svar och svarar ganska fort ICQ/ab

6

Undrade mest vilken förordning (lag) du läste ifrån, vore kalas att kunna peka på den när jag själv ska besiktiga då vore det kalas om du kunde ge förordningsnummer (brukar vara årtal:löpnummer) kapitel nummer där man hittar denna paragraf 4.

7

Lurv skrev:

Undrade mest vilken förordning (lag) du läste ifrån, vore kalas att kunna peka på den när jag själv ska besiktiga då vore det kalas om du kunde ge förordningsnummer (brukar vara årtal:löpnummer) kapitel nummer där man hittar denna paragraf 4.

jaha trodde jag skrev något fel ICQ/ae
Vill du jag ska sända dig alla paragrafer i din email eller ska jag bifoga det här?
Det är både text och bilder

8

Kan det vara Vägverkets Författningssamling VVFS 2007:307 kanske?

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm

...30:e kapitlet.

9

Ducce skrev:

Kan det vara Vägverkets Författningssamling VVFS 2007:307 kanske?

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm

...30:e kapitlet.

Aa precis liknar det

10

nja jag tror det snarare är tsfs 2009:84 eller om det är 86 kanske.. det är i vilket fall den författningssamling som står överst på besprotokollen.

Luft fryser inte, luft kokar inte..

11

Jag har ringt med bilprovningen.

* Bälten fram: t.o.m. '69 [inga], '70-'73 [trepunkts], '74> [rullbälten, så inga fasta racebälten heller]
* Bälten bak: t.o.m. '70 [inga], '71-'74 [trepunkts], '75> [rullbälten]
* 2-Punkts bälten: till en mittplats var det inte är möjligt att montera 3-punkts (min '74 Bubbla är godkänd med 2 punkts bak...)

* Ventilation på insidan av vindrutan: står ingen årsmodell i lagen, så alla bilar måste ha det (även T-Ford ???)
* Vindrutspolare: Fr.o.m. '71
* Sidospeglar: t.o.m. '67 [bara innerspegel], '68> (båda sidor)

12

RAINIER skrev:

Jag har ringt med bilprovningen.

* Bälten fram: t.o.m. '69 [inga], '70-'73 [trepunkts], '74> [rullbälten, så inga fasta racebälten heller]
* Bälten bak: t.o.m. '70 [inga], '71-'74 [trepunkts], '75> [rullbälten]
* 2-Punkts bälten: till en mittplats var det inte är möjligt att montera 3-punkts (min '74 Bubbla är godkänd med 2 punkts bak...)

* Ventilation på insidan av vindrutan: står ingen årsmodell i lagen, så alla bilar måste ha det (även T-Ford ???)
* Vindrutspolare: Fr.o.m. '71

Få man fråga vad säger lagen angående ventilationen? är det en lag fast utan årsmodell bara?
Menar bilar som inte ha det ska väll inte behöva ha ventilation?

13

Det sa jag också till mannen: "Men hur bevisar man att ventilationen inte fanns från början, alltså att jag inte har plockat bort den?"
Eeehm, nja. Det måste väl gälla för alla bilar då...att ha ventilationen....  Default/hmm

14 Senaste redigerad av Handy (2012-01-26 00:01:59)

Med detta menas väl att årsm 69 och nyare ska ha spegel på båda sidor, eller?   Årsm. 68 har ju bara en ytterspegel original.

Ang. ventilationen, kan det också vara skillnad på täckta karosser, öppna bilar, kitcars, etc. Beach Buggy har ingen ventilation/defroster till vindrutan...

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

15 Senaste redigerad av RAINIER (2012-01-26 00:31:11)

Besiktningmannen sa BÅDA sidospeglar, men jag tvivlar starkt på det  Default/hmm
Ventilationen behöver man inte ha om man inte har en vindruta  ICQ/ad
Annars måste man alltid ha defrosters. Men han lät inte övertygande tyckte jag.
.
.
.
.
.

16

Angående speglar så noterade jag att på instruktionsboken till min 1303 S från 1975 är det en bil på framsidan med endast en spegel. Borde inte det var skäl nog?
Det med ventilationen lät som blaha. Här oppe är det inte ens säkert att de kollar pilar eller tuta... ICQ/ab

17

tveksamt om det är en lag på defroster....

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

18

Besiktningsmannen läste från sin bok: "Alla bilar ska ha defrosters på vindrutan med undantag av bilar som är godkända utan vindruta."
När jag regbesiktigade min 1974 Bubbla för 3 år sen, kollade besiktningsmannen om det blåste från defrosters, men förra året gjorde han inte det.... Default/hmm

19

rent allmänt ! kan man göra regbes före man renoverat bilen ?
så man vet att papper osv är i ordning innan man lägger ner tid pengar och arbete på nåt som kommer att bli problem med vid regbes ?
så man får en modernt regnummer och sedan när man är klar gör en vanlig besiktning ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

20

Jag tycker att det känns lite luddigt men förnuftet säger att en täckt bil med kaross och vindruta behöver defroster, det går inte att hävda att det är en sommarbil och det kan ju ändå börja regna, imma igen, etc. Defrostern behöver ju inte vara så avancerad, behöver väl inte gå luft ifrån motorn genom kanaler och sånt, eller? Visst borde det räcka gott med en liten elektrisk värmefläkt i främre bagaget kopplad till de två utblåsen vid rutan. Men du kanske vill ha bort allt där vid rutan?

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

21 Senaste redigerad av alpinebubblan (2012-01-26 22:23:13)

Handy skrev:

Jag tycker att det känns lite luddigt men förnuftet säger att en täckt bil med kaross och vindruta behöver defroster, det går inte att hävda att det är en sommarbil och det kan ju ändå börja regna, imma igen, etc. Defrostern behöver ju inte vara så avancerad, behöver väl inte gå luft ifrån motorn genom kanaler och sånt, eller? Visst borde det räcka gott med en liten elektrisk värmefläkt i främre bagaget kopplad till de två utblåsen vid rutan. Men du kanske vill ha bort allt där vid rutan?

Skulle det inte gå om man har en kupévärmar som sitter under instrumentbrädan vid fötterna?
Antingen ha en vanlig kupévärmar som har en omvandlare eller en kupévärmar som gå på 12 volt, men det kanske är mer för den som ska glida på sommarn.
Men var ju en idé i alla fall ICQ/ab
Då värmen stiger. (bero på hur bra den stiger under plåten?)

22

Har inga slangar kopplade från motor till värmerören och ingen annan defrosterfunktion heller på min 66a splitbuss.
När jag besiktigade för något år sedan såg besiktningsmannen att en av pluggarna för värmerören fallit bort, varpå han sa att jag skulle fixa det så att inte avgaser skulle komma in den vägen...... ingen anmärkning mer än muntligt.

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

23

på min oval (sommarbil förståss) har jag aldrig haft värmen inkopplad, slangarna borta hålen pluggade, och ingen har kommenterat detta någon av gångerna jag besiktigat... så har det sett ut sen 1997 eller nåt sånt och den har varit besiktigad i princip hela tiden så det är ett antal gånger...  Jag har inte saknat defrostern heller, men då kör jag inte tidig vår eller höst... och frusit har jag gjort om man har ventilationsrutorna öppna som man kan behöva för att slippa imma...   Dock har jag övervägt att ha nån form av värme i bilen, det är rätt bra att ha...

MEN regbesiktigar man så är de nog mkt noggrannare med att allt är OK...

Bälten är ju bra att ha, jag har monterat i det även om man inte MÅSTE ha, så är det inte frågan om en helt orörd "museeibil", i med bälten!

Speglar, jag skulle överväga att skaffa en temporär spegel för besiktingen om de kräver så, men spegel är rätt bra att ha om man kör i tex sthlm med bilen... jag har en liten biltema-vinkelspegel på insidan av ventilationsrutan (den godkänner förståss inte besiktningen, men när jag kör filkörning så fäller jag ut ventilationsrutan och har då en spegel ICQ/ab )  kan man både äta kakan men slippa ha den... ICQ/ad

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

24

johan_l skrev:

Bälten är ju bra att ha, jag har monterat i det även om man inte MÅSTE ha, så är det inte frågan om en helt orörd "museeibil", i med bälten!

Ja, bälten ska man ha om man kör med bilen. Men bälten bak tycker jag är helt onödigt (och fult) eftersom ingen sitter bak ändå.

25

Lånar tråden lite då ni är inne på bälten? Kan man använda andra bälten från andra bilar utan att besiktningen säger något? Eller måste det vara original från början?
Varför jag undra är för att jag tycker att original inte är snygga och vet inte om dom är lika säker som nyare?