funderar på vad det är för gänga på en -69:a växelspaksknopp....
Undrar även om man kan skifta spakar mellan årsmodeller hursomhelst.
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » växelspaksknoppsgänga
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
funderar på vad det är för gänga på en -69:a växelspaksknopp....
Undrar även om man kan skifta spakar mellan årsmodeller hursomhelst.
Kan svara NEJ på fråga B, men sannolikt så bryr du dig ändå inte om mitt svar för en splitbubbla och oval har inte lika spakar, tidiga ovalers spak passar men blir inte rätt ändå. På de senare vet jag faktiskt inte.
Jag har en spak från en nyare (tror jag) modell på min-66:a (rak spak och original är ju lite böjd) och det passar sisådär. Det går att köra men spaken går att snurra vilket inte går orginal, så det beror väl på vilka krav du har 
//Björn
orsaken till att jag undrar är just det att
1. jag har en kort rak grov sak (12 mm) som går att snurra
2. min nyinköpta knopp (custom) måste borras o gängas och 12 mm är lite väl stort...
orsaken till att jag undrar är just det att
1. jag har en kort rak grov sak (12 mm) som går att snurra
2. min nyinköpta knopp (custom) måste borras o gängas och 12 mm är lite väl stort...
Kan vara M10 eller M12. Testa med en mutter.
bilen jag bygger är baserad på en -69:a, men jag vet att jag har en spak i gömmorna med vit knopp och en böj. Denna spak skulle kunna passa bättre då jag vill ha bak den en bit. Därav frågan om det gick att byta... fast enklast är väl att testa 
Eftersom det går att byta till en nyare spak på en äldre bil borde det väl gå med en äldre spak på en nyare...Eller tänker jag fel nu igen :-)
Eftersom det går att byta till en nyare spak på en äldre bil borde det väl gå med en äldre spak på en nyare...Eller tänker jag fel nu igen :-)
Den böjda spaken har en utstickande plupp på kulan längst ner som håller den i rätt läge och det har inte den raka.
Bear skrev:Eftersom det går att byta till en nyare spak på en äldre bil borde det väl gå med en äldre spak på en nyare...Eller tänker jag fel nu igen :-)
Den böjda spaken har en utstickande plupp på kulan längst ner som håller den i rätt läge och det har inte den raka.
Gör denna "plupp" att det inte går att skifta?
stickan skrev:Bear skrev:Eftersom det går att byta till en nyare spak på en äldre bil borde det väl gå med en äldre spak på en nyare...Eller tänker jag fel nu igen :-)
Den böjda spaken har en utstickande plupp på kulan längst ner som håller den i rätt läge och det har inte den raka.
Gör denna "plupp" att det inte går att skifta?
Man kan kapa ur en bit i kanten på skålen som kulan bottnar i så att pluppen får plats, men hela växelstången måste tas bort för att man ska kunna görs detta.
vilket år togs pluppen bort?
Alternativet är att fixa en annan infästning för min fina nya knopp
ett hål större än 9 mm blir lögn att borra i den
svarva ner växelspaken....
svarva ner växelspaken....
Hur då menar du? 
Man kan kapa ur en bit i kanten på skålen som kulan bottnar i så att pluppen får plats, men hela växelstången måste tas bort för att man ska kunna görs detta.
Eller så borde det gå att ta bort styrpinnen (pluppen) och då den passa?
//Björn
kollade vad jag hade på hyllan och det var en tjock spak till... med en liiiten plupp på kulan.
dock mätte jag inuti spaken, 7.5 mm. Borde gå att gänga M8? dvs kapa av den gängan som finns, gänga M8 eller M10?, och sedan i med en pinnbult.
putte skrev:svarva ner växelspaken....
Hur då menar du?
skaftet va ju för tjockt... han kan ju inte borra så stort hål i den nya knoppen... gör då skaftet smalare..
stickan skrev:putte skrev:svarva ner växelspaken....
Hur då menar du?
skaftet va ju för tjockt... han kan ju inte borra så stort hål i den nya knoppen... gör då skaftet smalare..
Skaftet är ihåligt.... tror jag hittar lösningen där...
Såga av nuvarande gängor på spaken och svetsa fast en bit gängstång passande din knopp. Slipa måla, hepp klart på en kafferast.
putte skrev:stickan skrev:Hur då menar du?
skaftet va ju för tjockt... han kan ju inte borra så stort hål i den nya knoppen... gör då skaftet smalare..
Skaftet är ihåligt.... tror jag hittar lösningen där...
NU har jag lärt mig något nytt.. att skaftet är ihåligt.. kan vara bra att veta..
magoo skrev:putte skrev:skaftet va ju för tjockt... han kan ju inte borra så stort hål i den nya knoppen... gör då skaftet smalare..
Skaftet är ihåligt.... tror jag hittar lösningen där...
NU har jag lärt mig något nytt.. att skaftet är ihåligt.. kan vara bra att veta..
Det är på de korta raka... har kollat på alla 3 spakarna jag har av den modellen. Gängan är inte heller std M12, är nån annan stigning.
Du är på rätt spår dock -
Det är M12 x 1,5 (fingänga) 
hittade en smal spak i gömmorna, en sådan som är lätt böjd... han det vara M7*1? *hoppas då jag har en sådan gängtapp*
Det är en lite udda storlek kanske - M7 x 1.0
Du kan få låna min medans damen är i Ullared och shoppar 
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » växelspaksknoppsgänga
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.