1

Jag ska byta till de korta axlarna på min Notch!

Som tur är fick ja tag i en låda färdig med korta axlar(typ1) redan monterade, uppmålad och klar inkl bromssköldar.

Vad kommer jag att stöta på för problem vid bytet? (har ingen möjlighet att undersöka detta själv då bilen står på loge och saknad av riktigt garage). Som en sann 80-talist är det alltid enklare att fråga först än att försöka själv  ICQ/ad

¤ Hur blir det vid bromstrummorna och kronmuttern? kommer ja att behöva svarva ner trummorna?
¤ Passar Typ3 bromsarna rakt av på en Typ1 sköld eller måste flytta över sköldarna, bromsarna från min nuvarande låda?
¤ Sen var det något som HenrikL skrev i min köpestråd som ja glömt vad men enligt han ja köper lådan utav så var de fixat/fanns på den.

2

Andreas skrev:

Jag ska byta till de korta axlarna på min Notch!

Som tur är fick ja tag i en låda färdig med korta axlar(typ1) redan monterade, uppmålad och klar inkl bromssköldar.

Vad kommer jag att stöta på för problem vid bytet? (har ingen möjlighet att undersöka detta själv då bilen står på loge och saknad av riktigt garage). Som en sann 80-talist är det alltid enklare att fråga först än att försöka själv  ICQ/ad

¤ Hur blir det vid bromstrummorna och kronmuttern? kommer ja att behöva svarva ner trummorna?
¤ Passar Typ3 bromsarna rakt av på en Typ1 sköld eller måste flytta över sköldarna, bromsarna från min nuvarande låda?
¤ Sen var det något som HenrikL skrev i min köpestråd som ja glömt vad men enligt han ja köper lådan utav så var de fixat/fanns på den.

Allt bör passa direkt utom trummorna.Har du trummor för långa axlar så får du svarva av dom för att få på muttrarna tillräckligt långt

3

Ok, precis vad ja trodde. Att ja skulle få svarva ner trummorna!

Enklaste vore ju om ja kunde få tag i ett par trummor nu som ja kan göra iordning innan bytet sker ICQ/ab

Kanske någon som har trummor i Karlstads Regionen som ja kan ta så kan han få tillbaka mina gamla? Vore smidigt...

Någon som vet hur många mm som ska svarvas av?

4

Du har väl en domkraft du kan rycka med till uthuset. Skruva av en trumma och ta med hem till mig så provmonterar vi och mäter ut hur mycket du ska ta, trumman bör gå lätt att få av då det inte är så länge sedan vi bytte hjulcylindern på SCC  ICQ/ab

Ang. sköldarna så måste de bytas om bromsbandsbredden skiljer.

5

Andreas skrev:

Ok, precis vad ja trodde. Att ja skulle få svarva ner trummorna!

Enklaste vore ju om ja kunde få tag i ett par trummor nu som ja kan göra iordning innan bytet sker ICQ/ab

Kanske någon som har trummor i Karlstads Regionen som ja kan ta så kan han få tillbaka mina gamla? Vore smidigt...

Någon som vet hur många mm som ska svarvas av?

Man brukar få svarva av 13-14 mm har jag för mej.

6

Ok då! får fixa de i helgen då! men de luriga är att om bytet ska kunna ske under en helg (ev hemma hos mathias) så bör ja ha trummor färdiga. Kan man annars svarva av dom de som behövs och sätta tillbaka dom på bilen? känns som om de inte är riktigt rätt! ICQ/ab Måste ta mig till garaget där ja ska byta skiten!

7

C.Frisk skrev:

Du har väl en domkraft du kan rycka med till uthuset. Skruva av en trumma och ta med hem till mig så provmonterar vi och mäter ut hur mycket du ska ta, trumman bör gå lätt att få av då det inte är så länge sedan vi bytte hjulcylindern på SCC  ICQ/ab

Ang. sköldarna så måste de bytas om bromsbandsbredden skiljer.

Kapar man av 2-3 mm på backarnas insida om man har dom breda backarna så slipper man byta sköldarna...

8

Har för mig att man tar av lika mycket som distansen som sitter innanför, för har man tex tidig bubbla trumma" smalare" så passar distansen perfekt mellan trumma åh mutter.

9

Om växellådan kom original med korta axlar startade den sitt liv i en Typ 1 1200/1300 och har därmed lägre utväxling än Typ 3.

10

Om den kommer från en vw typ 1 så är hålet för växellänkagets stoppskruv i hockeyklubban på ovansidan. Typ 3 har den på undersidan.

På 4-bults typ 3 trummor på en -67 kortsplinesad låda var det ca 13mm jag svarvade av.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

11

Mr.Zwitter skrev:

Har för mig att man tar av lika mycket som distansen som sitter innanför, för har man tex tidig bubbla trumma" smalare" så passar distansen perfekt mellan trumma åh mutter.

Ja,det stämmer!