1

Vet att sådana här frågor kring trimning av motorer alltid är svåra att svara på men jag känner att jag behöver lite vägledning åt vilket håll jag skall gå.......

Frågan är: Går det att köra med dubbla PICT34 på en 1915CC motor med 041-topp (40/35,5) eller behövs det grövre prylar. När det gäller kamaxel så lutar det åt SCAT C35 men inget är bestämt än......

//Björn

2

Bear skrev:

Vet att sådana här frågor kring trimning av motorer alltid är svåra att svara på men jag känner att jag behöver lite vägledning åt vilket håll jag skall gå.......

Frågan är: Går det att köra med dubbla PICT34 på en 1915CC motor med 041-topp (40/35,5) eller behövs det grövre prylar. När det gäller kamaxel så lutar det åt SCAT C35 men inget är bestämt än......

//Björn

Njaa...Dubbla 34PICT är säkert ingen hit.Det är ju tillräckligt mycket problem att köra med en enkel.

3

Allting går utom trasiga klockor och små barn. Allvarligt talat har du några krav på att få ut effekt ur motorn så bör du se dig om efter andra förgasare än original solex. Ett av dom billigaste kitten är dubbla Weber 34 eller hitta ett centruminsug med separata rör till höger och vänster sida. Har själv kört med en Weber DCN 40 i mitten med hyfsat resultat. Håll dig borta från Weber från Alfa Romeo som säljs billigt ibland på Blocket. I 9 fall av tio är dom slut i spjällaxlarna med dålig tomgång som följd. Dom kinesiska kopiorna på Weber funkar helt okej efter lite justeringsjobb. Tror att det finns en norrman som brukar sälja No name Weber för 2500-3000 spänn. Helt okej.

4

Tack för svaren trots att de ur ekonomisk synpunkt inte var så bra ICQ/ab
Får med andra fortsätta leta efter andra förgasare........

//Björn

5

stickan skrev:
Bear skrev:

//Björn

Njaa...Dubbla 34PICT är säkert ingen hit.Det är ju tillräckligt mycket problem att köra med en enkel.

Vilka problem finns?

Har ju valet att köra orginal enkelportstoppar men tänkte då köra 1776cc istället och frågan är ju om dessa skulle passa bättre då?

//Björn

6 Senaste redigerad av stickan (2012-01-11 18:59:45)

Bear skrev:
stickan skrev:
Bear skrev:

//Björn

Vilka problem finns?

Har ju valet att köra orginal enkelportstoppar men tänkte då köra 1776cc istället och frågan är ju om dessa skulle passa bättre då?

//Björn

Det finns inga toppar som passar till dubbla 34PICT!

7

Det som förvånar mig är hurpass få som sätter insprutning av något slag... Men kanske svårt med att få till allt så det funkar bra... Jag har ju ingen erfarenhet själv, men det verkar överlägset för att sen kunna justera allt bra... Kostnaden är väl troligtvis samma ungefär...

Jag har fått uppfattningen att bara vw-gurus och vw-rävar lyckas få förgasarmotorer gå bra... ICQ/ad  Nybörjare verkar ha svårt att få till en bra setup som går bra...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

8

stickan skrev:

Jag fattar vinken ICQ/ab

9

Bear skrev:
stickan skrev:

Jag fattar vinken ICQ/ab

Du kan ju använda dubbelförgasarna som satt i typ3,men dom brukar för det mesta vara i ganska dåligt skick med tex rejält slitna spjällaxlar.

10

stickan skrev:
Bear skrev:
stickan skrev:

Jag fattar vinken ICQ/ab

Du kan ju använda dubbelförgasarna som satt i typ3,men dom brukar för det mesta vara i ganska dåligt skick med tex rejält slitna spjällaxlar.

Anledningen till frågan är att jag har två 34PICT ligger på lager......
Blir nog EMPI HPMX 44:or och vad jag förstår så verkar dessa ganska ok?

//Björn

11

Vissa av EMPI-Förgasarna funkar tydligen och andra funkar inte...DEt sägs att dom nyare ska vara bättre.