26

billjudbilar och dylikt brukar man inte ha fasta nummerplåtar på.. plockas av vid utställningar och ersätts med tex sponsor logga ..man vill kanske inte att folk nödvändigt vet var bilen bor/gör inbrott.. sen att man sätter dit den när man kör hem.. det går ju som sagt innan att man beställer 2 små bak skyltar i omgångar.... men det e ju inte lagligt, skulle tro att ingen bryr sig..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

27

michaelth skrev:

billjudbilar och dylikt brukar man inte ha fasta nummerplåtar på.. plockas av vid utställningar och ersätts med tex sponsor logga ..man vill kanske inte att folk nödvändigt vet var bilen bor/gör inbrott.. sen att man sätter dit den när man kör hem.. det går ju som sagt innan att man beställer 2 små bak skyltar i omgångar.... men det e ju inte lagligt, skulle tro att ingen bryr sig..

Jo det vet jag men om man tänker sig när man har på plåtarna.
Jo visst kan man göra det, men tror ingen bry sig om man ha två små plåtar som egentligen bara ska sitta bak bara.

28

Du kan ju försöka övertyga Trafikverket om det.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

29

Svwerker skrev:

Du kan ju försöka övertyga Trafikverket om det.  ICQ/ab

Jo vi kanske skulle göra så att vi hjälps åt och gör ett långt mejl till trafikverket och se om vi lyckas? ICQ/ae
Skulle va kul och se om vi/man lyckas övertyga dom varför man vill/måste ha andra plåtar.

Någon som är på? ICQ/ad

Eller ska jag försöka själv med ett mejl och rapportera hur det gick?  ICQ/ab

30

alpinebubblan skrev:

Alltså problemet med skyltarna är ju att på vissa passar dom perfekt in med, om man tex ha en bil som ska va original skick, men om man ser från min sida som ska göra ljudprojekt och ska ha ett cleant så kommer det se dumt ut med en fet skylt på.. Det var så jag tänkte, att den kommer förstöra det hela ICQ/ae

Och DET tror jag transportstyrelsen har NOLL intresse av... Du får nog hävda att modellen ursprunligt är gjord så att skylten inte passar eller inte får plats. På en typ1 skulle jag hävda att man måste antingen böja skylten eller att den sitter rakt men sticker ut - plus att skyltbelysningen inte lyser upp hela skylten.

Att du skulle få en skylt för att den är snyggare tror jag inte är en chans i xxxxx. Då skulle alla volvoraggare vilja ha på sina 240 också...

Sista alternativet är som sagt en "piratskylt". Har svårt tro du åker på det om den håller sig till de modeller som finns att få fatt på.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

31

Vi som redan löst problemet kanske inte orkar lös det en gång till.  Default/hmm

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

32

jag vet även att de på gamla vägverket hade en lista över modeller som hade "liten plåt" bak. troligtvis har trafikverket ärvt denna lista. Så ring till dom och säg att du har en 113 lim eller vad det nu står i regbeviset.
Att få till det för att bilen är "ombyggd" är som att säga "jag vill ha och ska ha" och svaret blir "bygg om igen så det passar"

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

33

Jag fick svaret när jag mailade och ringde, (om jag minns rätt nu) FRÅGA INTE - ANSÖK med BILD och ORSAK, gjorde det och fick ja.

Men som sagt, ansökan ska nog inte vara "jag tycker de små skyltarna är snygga och vill ha en" utan snarare "stor skylt får inte plats eller går inte montera eller syns inte, jag BEHÖVER en liten".

Och som sagt igen. bubblan HAR liten skylt i bak, så du KOMMER få en liten skylt om du bara formulerar din ansökan rätt!

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

34

Skälet måste vara av praktisk natur för att gå igenom.
Ville ha MC skylt bak på T1an istället för den stora tvåradiga och sa första gången som motiv:
- Det är mycket snyggare (vilket det kanske inte är egentligen).
Behöver jag säga vad det blev till svar?
Damen sa däremot att det måste vara av praktiskt skäl.
Funderade någon dag sen ringde jag och sa:
- Man slår i och skär sig på knogarna när man vrider om motorluckehandtaget (ovalruta).
Ja men se då gick det fint, klappat och klart ny mc-skylt kom i lådan.

Ett bra motiv med dagens långa enradiga borde kunna vara att man måste böja den efter luckans form för att den skall sitta rätt och att monteringshålen sitter så tätt.
Borra nya säger de säkert, men det är ju original hål och sist men inte minst en veteranbil som skulle minska i värde om man borrar i den.

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

35

Nu har jag skickat ett mejl till dom! Nu bara invänta svar!

36

Jag minns när jag ringde dom om liten skylt bak.

Hon gjorde en slagning på mitt regnr, plockade fram dispanslistan som finns över bilmodeller godkända med liten skylt.

-Nä, du får ingen säger hon.

-Va? Jag har ju en bubbla, dom ska ha liten skylt bak.

-Ja, bubblan ja ,men du har en vw typ 111.

-Ja det är ju en bubbla?

-Nä det finns ingen vw typ 111 på dispanslistan det finns bara vw bubbla.

-Bubbla är ingen beteckning på bilen, det är ju bara allmän slang....

-Du får ingen, klick

-öhhh????

Ringde igen en minut senare och blev kopplad till en kille.

Han slog regnr och säger:

-Jag skickar den idag.

-Tack.

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

37

jag beställde 2 bakplåtar med någon månads mellanrum inga problem alls...

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

38 Senaste redigerad av alpinebubblan (2012-01-26 22:28:25)

putte skrev:

jag beställde 2 bakplåtar med någon månads mellanrum inga problem alls...

Fick hem en liten skylt bak för ett tag sen, kanske 1-2 veckor sen, beställde en till nu bak då jag inte blev beviljad en skylt fram! Så jag hoppas den kommer framöver.
Tror som inte dom bryr sig så mycket, ska då ha original plåten fram när man besikta, sen när det är klart slänger man på lilla igen.