1

som rubriken lyder,
hur mycket kan man kapa för att få rätta stuket, men ändå ha den körbar.?
Funderar på att kapa 1 varv eller 1,5 men någon har säkert gjort detta förut och kan rekommendera.
Bak är den orginal.

2

Känns som efter montering av 17" finns det utrymme för en hel del sänkning.
Funderar på att kapa 1,5 varv fram samt kapa "lite lagom" uppe och nere  på bakfjädern,
då den smalnar av.
Borde finnas någon som har vet vad som vore lagom för att få bättre stuk men bibehålla vägegenskaper.

Post's attachments

t3.png, 424.48 kb, 640 x 480
t3.png 424.48 kb, 220 downloads since 2012-01-06 

3

att kapa spiralfjädrar beror ju lite på hur dom ser ut.. alla går inte att kapa och få att sitta rätt.. sen kan dom sjunka efter att man kapat dom till vad man tycker vara rätt höjd..
sen med alla hjulupphängningar, så är dom ju designade för en viss ridehight.. när den ändras blir väghållningen inte nödvändigtvis till det bättre, även om det kan "se bättre ut"
man kan ju skaffa antingen en extra uppsättning fjädrar att "kötta"i eller från någon annan bil med lämplig diam /tjocklek.. beror på hur mycket man vill leka/jobba ..tar ju en stund att demontera/montera..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Precis.
Just då det tar en stund att demontera/montera var min tanke att någon annan gjort liknande ingrepp och kan tipsa om detta så man har ett ungefär att gå på..

5

Jag har ett komplett sett med sänkfjädrar som är till salu, det är helt nytt aldrig monterat det ska sänka 4 eller 6 cm kommer inte ihåg

6

Har precis samma funderingar hur många varv skall jag ta?

Jag tror att jag nöjer mig med ett. Nästa fråga är om man skall göra något med det nya sista varvet det ser ju något annorlunda ut när det är kapat? An-liggningsytan blir annorlunda så man kanske bör värma sista varvet något och då får man ytterligare någon cm sänkning.

En fråga till dig med den gula. Har du bytt hjulbultar för att få fast alu fälgen? Var har du isf köpt dessa skall byta till 16" och mina bultar blir något korta? Behöver ha spacers emellan för att det inte skall ta i. eller finns det en annan bra lösning?

Post's attachments

Bild0385.jpg, 323.37 kb, 1200 x 1600
Bild0385.jpg 323.37 kb, 230 downloads since 2012-01-06 

7

Jag har både långa hjulbultar till fram samt långa pinnbultar till bak om någon skulle behöva.

8

Fick byta bultar då det var annan koning än orginal.
Fanns på däckfirman.Möjligtvis något längre,vet ej.
Bak var det bara att smälla dit.
Bytte muttrar även där pga koningen.
Fram fick jag ta 5mm spacer för att få lite marginal.

9

Är spekulant på bultar både fram och bak! Hur långa är dom du har?

10 Senaste redigerad av Fats (2012-01-08 15:37:55)

fram är det bultar, gängningen är 25 mm lång  + koning och bulthuvud.
Bak är det muttrar.
Fick ta bort låsbultarna som sitter i bromstrumman,annars ligger fälgen snett emot.
Med mina fälgar gick muttrarna bak att skruva på 4 varv.Vilket är ok marginal.

11

Hasse T3 skrev:

Jag har ett komplett sett med sänkfjädrar som är till salu, det är helt nytt aldrig monterat det ska sänka 4 eller 6 cm kommer inte ihåg

Vad skall du ha för dom?    ICQ/ag

12

digger520 skrev:
Hasse T3 skrev:

1500:-+frakt

13

Hasse T3 skrev:
digger520 skrev:
Hasse T3 skrev:

Går dom till samtliga t3-pickup modeller eller skiljer det sig på dom luftkylda samt vattenkylda?
Det är bara fjädrarna vi snackar om eller?

14

digger520 skrev:
Hasse T3 skrev:
digger520 skrev:

Går dom till samtliga t3-pickup modeller eller skiljer det sig på dom luftkylda samt vattenkylda?
Det är bara fjädrarna vi snackar om eller?

Det är bara fjädrarna vi pratar om, dom är köpta till en bil tillverkad 1990 o jag vet att framfjädrarna skiljer i längd på gamla o nya framvagnen och jag har för mig att den nya kom 1995 eller 1996 skilnaden är att fjädern på den gamla är längre än på den nya så då borde dom sänka en gammal mer än en ny.
Ett tips till alla syncro åkare är att ta den gamla framfjädern från 2wd å sätta fram på en syncro då höjs den ca2-3cm detta var väl onödigt vetande i denna tråd men ett tips till dom som vill höja sin syncro billigt.

15

Pm:a ditt nr Hasse så ringer ja upp dig!       bobbis

16

Är det någon som har kapat fjädrarna fram o bak än på någon t3:a
Har tänkt o göra det på min -81:a och vill veta hur mycket ni har tagit.Är nyfiken på  hur det har gått.

17

Jag kapade fjädrarna fram på min -90 Tri-star 2 varv och det blev alldeles för mycket.. Köpte istället sänkfjädrar runt om och det blev i mitt tycke kalasbra..

Har inget bra tips på hur man ska kunna sänka bak, då fjädern är konisk.

När man var yngre höll man ju på och försökte AGA sänka.. Dvs värma fjädern med skärbrännare och det gick ju....... Sådär ICQ/ae

bugnbus.se

18

Det går att ta bort lite både uppe och nere på bakfjädrarna.