1

Rakt på sak. Jag ska på måndag åka till tysken och handla stark varor. Bilen i fråga är en Rav4 som har en Lastvikt på c:a 400kg. Min fråga är om jag plockar bort dom två bakre sätena får man då ersätta deras vikt med last. Tex lasta 450kg istället då sätena kan tänkas väga 25 kg/st. Är jag helt ute och cyklar eller är detta enligt regelboken.

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

2

J.Schill skrev:

Rakt på sak. Jag ska på måndag åka till tysken och handla stark varor. Bilen i fråga är en Rav4 som har en Lastvikt på c:a 400kg. Min fråga är om jag plockar bort dom två bakre sätena får man då ersätta deras vikt med last. Tex lasta 450kg istället då sätena kan tänkas väga 25 kg/st. Är jag helt ute och cyklar eller är detta enligt regelboken.

En bil är ju registrerad med ett visst antal personer...

3

alpinebubblan skrev:
J.Schill skrev:

Rakt på sak. Jag ska på måndag åka till tysken och handla stark varor. Bilen i fråga är en Rav4 som har en Lastvikt på c:a 400kg. Min fråga är om jag plockar bort dom två bakre sätena får man då ersätta deras vikt med last. Tex lasta 450kg istället då sätena kan tänkas väga 25 kg/st. Är jag helt ute och cyklar eller är detta enligt regelboken.

En bil är ju registrerad med ett visst antal personer...

Och exakt vad menar du med det. Skulle jag inte få montera ur stolarna.

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

4

tja så länge du inte overskrider totalvikt så vem skall säga något.. iofs måste du lastsäkra lasten...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

michaelth skrev:

tja så länge du inte overskrider totalvikt så vem skall säga något.. iofs måste du lastsäkra lasten...

Jo det är klart den är ju dyrbar!

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

6

Alltså kan va mycket möjligt man får ta ut sätet/sätena.

Men för mig låter det mer möjligt  att man måste ha sätena i bilen  eftersom bilen är gjord med dom platser som ska finnas där, om dom inte finns där är det ju inte lika många som kan åka i den som det egentligen ska och blir fel vikt.

Det går ju vända på frågan med, om man skulle sätta in fler säten än vad som egentligen får vara i.

Annars skulle det ju inte finnas någon idé att ha en lag som säger att en bil måste ha dom platser den ska ha.

Det var bara en tanke, Jag kan ha fel, det har jag säkert, men så tycker jag i alla fall  ICQ/ad

7 Senaste redigerad av michaelth (2012-01-06 23:20:43)

tja att sätta i säten förutsätter ju bälten nuförtiden..= infästnings punkter...
att ta ur kan ingen hindra.. men om dom vill gnälla kan dom säga att man måste ha lastförskjutnings skydd.. om man bara packar fullt bakom sätena, så är ju dom från början avsedda att till viss del lastsäkra.. sätter man ett par välplacerade spännband över "lasten" tror jag inte det skall var några synpunkter på det.. kan ju iofs vara skönt att veta att inte 10 flak öl kommer en i nacken vid en ev panik bromsning..
har själv monterat ut bäde framstol och baksäte och haft last i bilen dock var det väl last säkrat med lastöglor i stols infästningar/bältes infästningar.. körde så till tyskland genom både polis kontroll och tullen.. dom tittade dock lite.. men var ju inte för många passagerare och total vikten var okey..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

michaelth skrev:

tja att sätta i säten förutsätter ju bälten nuförtiden..= infästnings punkter...
att ta ur kan ingen hindra.. men om dom vill gnälla kan dom säga att man måste ha lastförskjutnings skydd.. om man bara packar fullt bakom sätena, så är ju dom från början avsedda att till viss del lastsäkra.. sätter man ett par välplacerade spännband över "lasten" tror jag inte det skall var några synpunkter på det.. kan ju iofs vara skönt att veta att inte 10 flak öl kommer en i nacken vid en ev panik bromsning..
har själv monterat ut bäde framstol och baksäte och haft last i bilen dock var det väl last säkrat med lastöglor i stols infästningar/bältes infästningar.. körde så till tyskland genom både polis kontroll och tullen.. dom tittade dock lite.. men var ju inte för många passagerare och total vikten var okey..

Då fick vi ju svar på frågan, jag trodde det var så att man gatt ha i stolarna då det påverka bilens vikt och antal sittplatser, men som jag skrev, jag hade förmodligen fel  ICQ/ad

9

michaelth skrev:

tja att sätta i säten förutsätter ju bälten nuförtiden..= infästnings punkter...
att ta ur kan ingen hindra.. men om dom vill gnälla kan dom säga att man måste ha lastförskjutnings skydd.. om man bara packar fullt bakom sätena, så är ju dom från början avsedda att till viss del lastsäkra.. sätter man ett par välplacerade spännband över "lasten" tror jag inte det skall var några synpunkter på det.. kan ju iofs vara skönt att veta att inte 10 flak öl kommer en i nacken vid en ev panik bromsning..
har själv monterat ut bäde framstol och baksäte och haft last i bilen dock var det väl last säkrat med lastöglor i stols infästningar/bältes infästningar.. körde så till tyskland genom både polis kontroll och tullen.. dom tittade dock lite.. men var ju inte för många passagerare och total vikten var okey..

Tack så mycket för detta. Det blir till att ta med sig lastnät.spännband och kanske en våg.

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a