1

Det är så här att jag och min sambo ska gifta oss den 28 jan. Valet av bil var ju inte jätte svårt då min bror äger en riktigt Sjysst baybuss -70. Frågan till er är ju vilken som är bäst av vinter däck eller snökedjor. Det är ju inte krav på detta då den är äldre än 30 år. Så är vädret som det är nu så är ju sommardäck det enda rätta. Men det är ju för hoppningsvis snö den dagen. Själv tycker jag det vore skit häftigt med polerade empi femmor lågprofils däck och kedjor. Men nån som har erfarenhet av detta ös på.

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

2

Sommardäck funkar om profilen inte är för låg och gummit är färskt,man får anpassa körningen efter greppet helt enkelt...

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

3 Senaste redigerad av robbanonline (2012-01-05 15:59:20)

Du får kolla vad du får tag på för snökedjor, jag tror det kan vara svårt att köra med kedjor på lågprofildäck med polerade fin-fälgar utan att riskera att fälgarna skadas, men håller med om att det vore fränt  ICQ/ab

Jag körde runt en hel del med bay förra vintern, med dubbdäck känns det väldigt säkert. Akta dig för diken som gömmer sig under snön bara, jag hittade ett sånt vid ett tillfälle...  ICQ/ad

http://img835.imageshack.us/img835/4397/diket.jpg

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

4

Med kedjor tar du dig fram överallt i snö... MEN över 60-70 km i timmen (vilket förvisso är mer än vad man skall köra med kedjor) på packad snö blir det snorhalt. Bakdelen på bilen börjar dansa värre än en B-skådis i let's dance. Jag körde en hel del bay med snökedjor för några vintrar sedan i kombo med sommardäck, nu hade jag bara kedjor bak och styrning/ bromsning var förbaskat intressant, dvs obefintligt. I vinter har jag kört en del med snökedjor + vinterdäck på bubbla och det är ruggit kul på mindre skogsvägar med 30 cm nysnö, mindre kul när man skall ut på landsväg. Summa sumarum skall ni köra max 60knyck och det ligger snö = snökedjor fungerar ypperligt.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/allatelefonbilder20111230061.jpg

5 Senaste redigerad av J.Schill (2012-01-05 20:14:36)

Tackar för all feedback på mitt problem. Kul att ni bjöd på härliga vinter kort på era vw:s såna kort är ju inte speciellt vanliga tyvärr.
Jag vet nog inte hur detta ska lösas än, men kommer jag över några billiga vinterdäck så kanske det blir det, annars lutar det väl åt att köpa 2st kedjor på biltema och testa.
Bjuder på en bild jag med då!

Post's attachments

bild-5.JPG, 420 kb, 1417 x 1063
bild-5.JPG 420 kb, 223 downloads since 2012-01-05 

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

6

Snygg buss ICQ/ab

7

Jäkla fin buss där!

Vad är det för sänk på den?

8

Kul att ni gillar den! Det är hästskor bak och droppade spindlar fram, han jag köpte den av har även svetsat dit vanliga sänksatser på framvagnen men dom är i högsta läget just nu.

//Fredrik

9

Avsmalnad framvagn?

10

Ja det är det också, men jag kommer inte ihåg hur mycket då jag inte gjorde det själv. Men jag har för mig att det var en tum mindre än vad man normalt brukar ta bort

11

Lite snällare mot fälgarna borde väl dessa vara.. http://www.autosock.cc/

You´ll never know...