Efter lite djupdykning i Volkswagens gamla register så kunde jag konstatera att Scania Vabis importerat totalt 134 st bussar som tillverkats under 1950.
75 st av dessa var Skåpvagnar, 50 st var Kleinbuss och 9 st var Kombi. Alla dessa var lackerade i grå grundfärg och var det upp till respektive ny ägare att lackera bussen hur de ville, tex med firmans nya logga.
Om man nu bara går efter chassienummerordning så var de 75 första ( äldsta) Skåpvagnar, de börjar med ch-nr 20-03131 och slutar på 20-04610.
Vår 20-03194 kommer på sjunde plats.
Sedan kommmer 10 st Kleinbuss, därefter 9st Kombi och 40 st Kleinbuss igen.
I historieböckerna står det att Nils Wemmert i Helsingborg fick den första bussen, ch.nr 20-03561. Det kanske stämmer men det var ändå 9 st till som levererades den 4 oktober.
Vår Skåpvagn lämnade tydligen Scania Vabis i Södertälje den 6 oktober tillsammans med två andra bussar. Marklunds Elektriska kunde stoltsera med att få den allra första bussen i Jämtland.
Bara drygt 50 av bussarna hann levereras under 1950, resten kom till sina nya ägare under våren 1951.
Scania Vabis i Södertälje ägde minst en kombi och en Skåpvagn som de förmodligen använde som servicebussar. Det finns en bild i "Svenska Volkswagen 50 år" där tre
servicebussar står uppställda i rad med fräck lackering och kromad framstötfångare.
Åtminnståne den främsta bussen är en 50:a.
Med tanke på att stående reservhjulet försvann vid ca ch.nr 5000 så var det bara Skåpvagnarna som kom till Sverige som var utrustade med detta. 