1

Hej ska bygga ut en "snedluta" från gavlen på mitt garage med platts för 4bilar i bredd och skjutdörrar.
Marken är fin plan fast gräsmatta med inte mycket matjord under kanske 10-15cm gissningsvis.
Jag är inte sugen på att gräva ut utan tänte ta och lägga markduk och singel över.

Är det dumt och kommer mina bilar börja rosta? Eller funkar det endå?

Tacksam för svar
MvH Alex

2

Det kan funka tror jag om du får det tillräckligt torrt där inne och det inte ligger i en svacka så regnvatten leds in. Det är väl mer säkert om du gjuter en platta men det är både dyrare och mer jobb inblandat... det viktigaste är ju att få bilarna under tak och skyddade från väder och vind.

Jag kommer göra ett liknande större förråd själv senare i år. I mitt nuvarande mindre förråd la jag i höstas markduk på gammalt stampat jordgolv, på med singel och vanliga billiga 50x50cm markplattor i två "spår" så man kan köra in på betong och inte sprätter runt gruset. En tillfredställande och snabb lösning om man inte vill eller kan gräva ur och gjuta en platta "på riktigt".

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

3

Jag hade nog grävt av och sedan lagt singel+gjutit alternativt asfalterat. Allt beror ju på hur det ser ut...

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

4

Blir grymt svårt och få in min traktor att gräva hönshus och annat jävelskap ivägen.
Sen är det ett riktigt budget bygge med telefonstoplar som stomme och självbärande plåttak. Så helst inte hyra minigräv och frakta bort alla massorna. inte jätte stort men 9*6meter blir det ungefär.

Undrar om nån har egena erfarenheter av en "grusplatta" på markduk och hur fuktigt det blir jämfört med en utgrävad "grusplatta"

5

VWex skrev:

Blir grymt svårt och få in min traktor att gräva hönshus och annat jävelskap ivägen.
Sen är det ett riktigt budget bygge med telefonstoplar som stomme och självbärande plåttak. Så helst inte hyra minigräv och frakta bort alla massorna. inte jätte stort men 9*6meter blir det ungefär.

Undrar om nån har egena erfarenheter av en "grusplatta" på markduk och hur fuktigt det blir jämfört med en utgrävad "grusplatta"

Du gräver naturligtvis för hand.Det finns inte bättre motion!  ICQ/ab

6

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=100&p=2

Läs inlägg 46. Handgrävt alltihop! Är du beredd att offra några helger på att gräva för hand är det helt klart värt det.

7

Fan va hård du är Default/smile
Handgräva är helt uteslutet pga. en ryggskada. Trillade med en järnkamin i en trappa för 8-10år sen och ryggraden gick ur led med 4cm...Jävligt sjukt att det faktiskt går utan att bli fullständigt invalido

8

hade nog lagt en diffusions tät folie.. med något fall sen singel uppepå..
fast helt klart borde matjorden bort.. fuskar man får man bara göra om /göra rätt.. ICQ/ad e jutrevligt att kunna lyfta upp en bil utan stora plyfa skivor under.. eller att hjulen sjunker ner i marken.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Jag har en lada med gjuten platta och en bra verkstad med lyft.
Men jag har så mycket skrotbilar objekt och sånt som jag aldrig säljer, och vill helst kunna ställa undan projekten eller färdiga bilar på ett sätt så dom inte tar skada

10

Haft bilar på gräsmatta och plasttak över många år. Ser inga probem i det om det inte kan regna in så vattnet står kvar som även "Robbanonline" påpekade. Samt måste det lufta ordentligt.  Tänk på att gräsmattan dör till slut och då är det jordgolv. Så ska du inte va där inne och greja skulle jag inte kosta på matta och singel heller..

Bubbla -62
Buss -60

11

hade min oval på grus/gräsblandning några vintrar med ett enkelt presseningsskjul över. Det funkade bra, men det luftade ordentligt och på vintern är det inte så fuktigt ju... Men över tiden tror jag bilar tar skada även av rätt lite fukt... men som temporärt förråd och inte långtidsförvar låter det väl drägligt... men markduk och singel förbättrar säkert avsevärt. tror svärfars fd carportdel på garaget var ungefär så, och han hade en folkabuss som höll sig rostfri i 25 år där...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

12

stenmjöl är ju ett alternativ till singel, blir stenhårt som gjuten platta nästan.

Bubbla -62
Buss -60