1

Jag läste i senaste Expressen om att man ska blanda ut mer etanol i bensinen, och att 95 oktan kommer att försvinna helt. Högre förbrukning lovas men mindre koldioxidutsläpp. Och, att majoriteten av bilarna som rullade i Sverige skulle klara av denna övergång.
Och vad jag vet är vi folkvagnsåkare en minoritet, så hur påverkar det här oss mer än att våra bussar och pickuper kommer att sörpla två liter milen?
Etanol är ju som sagt var inge vidare för slangar och liknande..

2

Lånat från ett annat bilforum jag frekventerar.  ICQ/ag

Användning av etanol i äldre fordon

Många länder har hoppat på den politiska tåget att använda etanol, vilket kan få mycket negativa följder för äldre fordon. Utan att gå in i politiken och / eller kostnader både finans-och för miljön att använda etanol är denna artikel skriven för att hjälpa till att åtminstone hålla igång äldre motorer som körs med etanolblandat bränsle. Eftersom jag är specialist på förgasaren bara, går jag inte in på ändringar som krävs för bränsletankar, bränslepumpar, bränsleledningar, etc., och lämnar detta område för andra specialister.

Etanol har mindre energi än bensin. Bensin har 117.600 BTU per gallon, etanol 67.000 BTU per gallon.

De vanliga blandningarna i denna stund är E-10 och E-85. Siffran efter E är ungefärliga procent etanol blandas i bensin.

För att bestämma energi innehållet på en gallon av blandningen, kan man använda följande ekvation:

BTU blandning = [(Andel etanol gånger 670) + (procent bensin gånger 1176)]

Alltså:

E-10 BTU blandning = [(10 gånger 670) + (90 gånger 1176)]

E-85 BTU blandning = [(85 gånger 6.700 + (15 gånger 1176)]

Eller

E-10 har 112.540 BTU per gallon

E-85 har 74.590 BTU per gallon

För några för mig okända skäl, möjligen de olika oktantalen (olika brinnhastigheter) av bensin och etanol, blir slutresultatet mindre än den empiriska formeln skulle förutsäga. Det är, användning av E-10 reducerar körsträckan med cirka 10 procent snarare än de 4 procent som skulle förutsägas med den empiriska formeln. Att körsträckan minskar verkar vara en omvänd funktion av kompressionsförhållandet. Det betyder att sämre resultat uppnås med låg kompression motorer än hög kompression motorer. Det är min övertygelse (åsikt, inte dokumenterat genom provning) att dessa observerade resultat beror på de mycket höga oktantal (läs långsammare brinntid) på etanol. Låg kompressions motorer bränner helt enkelt inte av mycket av etanolen. Effekten sjunker också om inga ändringar görs i förgasarens bestyckning samt modifiering av tändning.

E-10 bör ses som en vätska som innehåller 90 procent bränsle, och 10 procent utfyllnad.

För förgasare tillverkade efter cirka 1935 och ett fordon som i huvudsak används på höjder upp till 4000 meter över havsytans nivå , föreslås följande kalibrering för att kunna använda etanol bränsle:

E-10 sänk bränslenivån 1 / 32 från ursprungliga specifikationerna, öka kretsarnas bränsleflöde med 10 procent, öka tomgångs munstyckets diameter 0,002 tum.

E-85 - Nej, jag går inte in på det alls, lycka till alla som försöker det!

Dessutom:

Accelerator pumpar med neopreme gummin måste bytas till etanolresistenta dito, gärna med lädertätning.

Skumplastflottörer bör bytas till mässingdito.

Förgasare med vakuum styrda tillskottsventiler kan behöva omkalibreras.

Underlåtenhet att göra dessa förändringar kommer att göra att motorn går magert. En mager blandning gör att motorn går varmare än normalt, och detta kan orsaka slitage av ventiler, böjningar eller sprickbildning av topplock, avgasgrenrör, etc. Även en varmare motor som är igång kan ha mer problem med "varmavdunstning", ett tillstånd som ofta miss-diagnoseras ånglås. Ånglås, emedan sällsynt, är vanligare med etanol-blandade bränslen. Det bör påpekas att motorn förmodligen kommer att gå något svalare än normalt efter att kalibrerings ändringar har gjorts på grund av extra syre i etanolblandat bränsle.

Det är mycket prat på nätet om att bränsleinloppsventiler med neopreme spets inte håller för bränsle med etanol. Felen på inloppsventiler är mer ett resultat av tillverkarnas underlåtenhet att "sätta" sätet i ventilen. Sättning av inloppsventilens säte tycks eliminera dessa problem helt. Detta bör alltid göras vid renovering av förgasare som använder ventil som har neopreme spets . Vi har inte sett problem med neopreme spets ventiler, där sätet har satts.

Etanol-spetsade bränslen kommer också att attackera vissa metaller, speciellt aluminium. Detta beror förmodligen på att vattenlösligheten hos etanol. Bästa råd jag kan ge för att minimera detta problem är att köra fordonet oftare, inte låta bränslet bli gammalt i förgasaren.

Det bör också noteras att på grund av det högre oktantalet för etanol-blandade bränslen, så är mer effekt är möjlig för dem som bryr sig mer om effekt än körbarhet och bränsleekonomi. E-85 håller på att bli ett favorit bränsle för många racers.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

3

Alltså, detta är inte helt åt helvete, men ändå inte bra för oss?

4

Michos Miche skrev:

Högre förbrukning lovas men mindre koldioxidutsläpp. ..

Så det blir dåligt för bilen (och plånboken) och för alla växter (de lever ju på CO2)...  ICQ/ad

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

5 Senaste redigerad av MrSpock (2011-02-21 08:03:08)

Har själv en Skoda Octavia RS som tjejen kör på dagarna.
Tydligen skall detta vara den ENDA Skoda-modellen som inte går att köra på E10. Jävla typiskt.
Men det gör ändå inget, för jag kör ändå på 98 oktan redan idag. ICQ/ab

EDIT: Hittade info om bilar som inte klarar E10 på följande länk:
http://bit.ly/fqwNWn

Och mer info här: http://www.automotorsport.se/news/22294 … n-bil-det/

MVH
/ MrSpock

VW typ 1 - 68

6

Här i Finland gick vi över till E10 vid nyårsskiftet. Länk till en sida med lite mer info: http://www.e10bensiini.fi/sv/

VW Typ 1 1959 L358 Granatrot

7

Så länge 98 oktan finns kvar är det väl bara att köra på den?

8

Om man har en bil som inte klarar E10 så tankar man 98 oktan? Låter ju inte så farligt?

9

Men då måste det ju finnas 98 oktan tillgängligt... Där vi tankar försvann 98 oktan för tre år sen. Då får man börja köra Shell V-Power istället om inte 98 finns?

Aja, får väl ut och leta 98-mack idag då..

10 Senaste redigerad av RAINIER (2011-02-21 10:01:06)

Finland ökar biobränslenas andel i vägtrafiken som en del av kampen mot klimatförändringen

Bla bla bla bla.... all in the name of climate change.
Hur dumma tror de att vi är? Det är väl common knowledge att människornas andel i klimatförändring är försumbar och att regeringen använder det bara som ursäkt att sno mer och mer pengar från oss? Och varför det? Därför att regeringen kan inte beskatta fisande koer, eller utbrytande vulkaner, eller oceaner...

Sen är det också common knowledge att det är bara en myt att en ökning av CO2 orsaker en ökning temperatur, för att det är snarare tvärtom. Varje gång tempareturen ökade i världens historia, ökade CO2 halten 800 år därefter. Logiskt, eftersom en ökning av temp orsaker att oceaner släpper mer CO2.
Men varför öker temp då, om inte pga CO2? Som alla vet är temp på vår planet beroende av solens aktivitet. Och den aktiviteten ändrar hela tiden, därför sa de på 70-talet till våra föräldrar att vi går mot en ny istid.
Det var inte meningen att börja en diskussion om Global Warming Scam, men det upprör mig bara när regeringen uttnytjar folkets naivitet.

Självklart är det bra att bli av med stinkande fabriker (som den till Toyota Prius...), för att det förbättrar miljön lokalt (inte roligt att bo nära en sån fabrik), men på global nivå har det ingen betydelse. Det finns troligen forummedlemmar som inte håller med, men då kan vi kanske starta upp ett nytt topic och inte förstör den här bensin topic från Michos.
.
.
.
.
.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

11

etanolen är väl bra på sätt och vis, men vad jag förstår kleggar den ned mycket komponenter, dvs inte bara korrosivt mot vissa material utan även om dessa är OK så i etanolbilar så kletar tex spridare igen, etanolbilar kräver tätare service pga mer nedskitning av oljan etc. Troligen så behålls literpris fast våra bilar kommer dra mera och kräva mera service. Dåligt! Skulle man få lite verkan så borde man ju köra ännu större inblandning vilket nog många bilar skulle klara...

Man får väl som sagt gå över på 98 oktan...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

12

ännu ett bra bidrag av våra fina politiker, precis som med elskatten! jävla tomtar!! ska in med vedpanna i huset för att sänka kostnaden med 17000 per år så man kanske skulle gjort det på bilen också. gengas  ICQ/ad

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

13

RAINIER: Prata på ni, det är bara intressant att läsa olika åsikter ICQ/ab

Men ja vad ska man säga? Jag tycker det är löjligt det hela. Vi ska behöva krångla med sämre soppa som förstör våra bensindrivna fordon, bara för lite koldioxid(Eller ja, mer pengar till staten bakom kulissen). Vad gör Kina och Ryssland åt problemet? Inte ett skit. Sveriges CO2-utsläpp är ju som en piss i Mississippi ju...

14 Senaste redigerad av johan_l (2011-02-21 20:21:42)

RAINIER skrev:

Finland ökar biobränslenas andel i vägtrafiken som en del av kampen mot klimatförändringen

Bla bla bla bla.... all in the name of climate change.
Hur dumma tror de att vi är? Det är väl common knowledge att människornas andel i klimatförändring är försumbar och att regeringen använder det bara som ursäkt att sno mer och mer pengar från oss? Och varför det? Därför att regeringen kan inte beskatta fisande koer, eller utbrytande vulkaner, eller oceaner...

Sen är det också common knowledge att det är bara en myt att en ökning av CO2 orsaker en ökning temperatur, för att det är snarare tvärtom. Varje gång tempareturen ökade i världens historia, ökade CO2 halten 800 år därefter. Logiskt, eftersom en ökning av temp orsaker att oceaner släpper mer CO2.
Men varför öker temp då, om inte pga CO2? Som alla vet är temp på vår planet beroende av solens aktivitet. Och den aktiviteten ändrar hela tiden, därför sa de på 70-talet till våra föräldrar att vi går mot en ny istid.
Det var inte meningen att börja en diskussion om Global Warming Scam, men det upprör mig bara när regeringen uttnytjar folkets naivitet.

Självklart är det bra att bli av med stinkande fabriker (som den till Toyota Prius...), för att det förbättrar miljön lokalt (inte roligt att bo nära en sån fabrik), men på global nivå har det ingen betydelse. Det finns troligen forummedlemmar som inte håller med, men då kan vi kanske starta upp ett nytt topic och inte förstör den här bensin topic från Michos.
.
.
.
.
.

Det är väl så att det är en rätt komplex grej och inte helt lätt att säga orsak-verkan map klimatförändringar, men en sak är väl rätt säker, att pumpa upp olja och elda upp den är inte så smart, oljan kan vi ha till bättre saker, generellt att ta upp saker ur jorden och använda upp är inte så bra, nån gång tar de slut och troligen så är några av sakerna man tar upp skadliga på ett eller annat sätt. Om vattenkraft är bättre än kärnkraft eller tvärt om, om elbilarnas batterier bättre än diselavgaser osv kan man ju debatera rätt mycket, det bästa torde vara att använda så lite som möjligt.

Men etanolen är nog rätt lätt att se kretsloppet av då cykeln är lite kortare än att dinosaurier pressas ihop och utvinns miljoner år senare...

oljeindustrin är ju dessutom otroligt stark och framförallt är det ju diktaturstater som tjänar pengarna, en smutsig industri både mot miljö och mänskliga rättigheter....

tex i brasilien där man har sockerrör är det nog rätt sannolikt att etanol är både bättre för kretsloppet och miljön då det är billigt att ta fram, ger renare avgaser och man slipper dras med alla oljeolyckor och annat skit som oljeindustrin för med sig...

Och folkorna har gått på det i mängder av år... dvs vi borde rätt lätt kunna anpassa våra bilar för att klara detta, borde bara vara att prata med några brassar som pular med VW...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

15

Om politikerna skickar hem ett gäng brassar för att etanolkonvertera alla mina boxrar så är jag på! ICQ/ab

16 Senaste redigerad av RAINIER (2011-02-21 21:54:47)

Tyvärr så har alla drivmedel (till t.ex bilar) nackdelar. Elen kommer från.... kärncentraler, förbränning av kol/olja, eller mycket bättre: från vatten och vindkraft. Men effekten från vatten/vindkraft är ganska låg. Sen behöver elbiler som Toyota Prius 150kg med batterier. Och vad gör man med dem efter de pajar? Och extra vikten då? Elbilar är bara bra för storstäder, för att slippa smog. Men på motorväger är de väldigt oeffektiva.

Alternativ 2; ethanol. Ethanol utvinner man från t.ex. mais. Men att förvandla mais till ethanol kostar så mycket energi, så att effekten är ganska besvikande. Sen kan vi fråga oss om det är etiskt att ödla mat för bränsle till våra bilar medan halva världen svältar.
Våra traditionella energikällor kommer att bli slut nån gång, så vi måste hitta på nåt smart genom förskning.

Ang. rädda miljön; jag vill rädda miljön, men inte genom beskattade lögnar. Jag vill att hela världen källsorterar och inte begravar sina sopor i marken eller kasta plastavfall i havet. Sluta med kapa skogar, de är vår källa av syre. Sluta med att producera elektronika (mobil telefoner, tv-apparater, etc.) med dålig kvalitet, så att vi måste kaste bort dem efter bara några år. Onödig tillverkning och skrotning av såna saker förstör miljön på riktig.

Till sist tror jag att det bäste för miljön är att köra dem bilarna som redan finns och serva dem ordentligt så att de inte blir för smutsiga, särskillt när det gäller dieselbilar. Att tillverka en bil är dåligt för miljön, men också att skrota en. Tänk att i framtiden kommer vi att skrota de redan 2 miljon tillverkade Priussen med 150kg batterier/styck. Om de har bytt ett paket batterier bara en gång i livet (vissa pajade redan efter 3 år!), då snackar vi 600 miljon kilo batterier. Det är verkligen inte klok!
Min Bubbla har bara en 10kg batteri  ICQ/af Min bil har inte blivit ersättats med en nytillverkad bill för 37 år. Pga av det blev kanske 3 bilar inte tillverkats och inte skrotats. Nu snackar vi miljövänlig  ICQ/ab
.
.
.
.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

17

jo, men brassarnas klimat och odlingsförutsättningar gör nog att DERAS etanol är ett bra alternativ och om man ser hela kretsloppet och det går plus i energi så är det ju fine. I brasilien finns vad jag förstår ej problemet med att de inte kan tillverka mat nog för sin egen befolkning.

Men att svensktillverkad etanol inte är så bra är nog sant. Men finns ju annat vi kan tillverka bränsle av, tex biogas från sopor - energi som annars bara går ut i tomma intet.

Problemet är att det kostar MASSOR med pengar att anpassa en motor för ett visst bränsle (nu pratar jag nya motorer och inte efteranpassade), och energin finns i massor av olika former, därav är det orimligt att bilarna ska gå på gas, etanol, raps, biodisel, tallolja, el, bensin, disel mm mm. 

Nåväl, jag tror trots allt vi ska vara ganska nöjda med att våra upp till dryga 60 år gamla bilar går att köra i princip rakt av på det som finns tillgängligt överallt...

Utsläppsrätter ska vi inte ens diskutera, för där är nog den stora skattebluffen...

Jag håller annars med dig helt om slit och släng - jag skulle önska att fler inte åkte och köpte nya prylar hela tiden. 100 år gamla stolar, bord och så vidare funkar oftast utmärkt, även om ett och annat fakstiskt slitits ut och gått sönder över tiden. Allt var ju inte bra. Mycket nytt är skit, tex knakade det till i köksdörrn nu i kväll - gångjärnet är delvis av plast, dörren av nån slags blandning av papp och masonit. Helt klart INTE byggt för att leva 100 år. Snarare 20. Jag undrar om det inte varit bättre med en riktig dörr, men kanske är det mer ekonomiskt att riva ett hus efter 30 år och bygga ett nytt, samtidigt ser vi ju att det inte är möjligt på miljonprogramsområdena, det är ju folks hem det är frågan om, det går inte att få alla att flytta... 

Näe, vårt samhälle är inte långsiktigt hållbart, så är det helt enkelt...

Jaha, då har vi trashat tråden rejält, men enl trådskaparen ok så... ICQ/ab

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

18

Slå ditt slag för naturen och renovera befintliga bilar istället för att tillverka nya! ICQ/ab Bra sagt av herr de Klark ICQ/ab
Sen det där med beskattade lögner, tyvärr har du rätt att det är så. Och det värsta är att man tvingas vara med på det...

En kompis har två likadana bilar med likadana nummerplåtar för att han hatar att betala mer skatt än han behöver, men det är en annan historia...

19

för 2 sommrar sen hade jag en audi a6 2,6 v6.
den körde jag på e85 hela våren och sommaren och en bit på hösten innan den vart trögstartad, för det blir etanolbilar när det är kallt, då gick jag över på bensin igen.. inget överhuvudtaget hände med bilen av detta, förutom att man får byta bränslefilter efter första tanken. har kört ren etanol i flera bilar jag haft och inget händer . har även bekanta som körde sin baybuss hela sommaren 06 på e85. utan det minsta beskymmer, han vred på bränsleregulatorn lite mer bara. inget hände med den heller. så att vi går runt och tror att bilarna kommer gå under med e10  kan vi ju glömma, för det finns ju inga problem bara lösningar. det lilla extrabränsle våra vagnar behöver fetar vi bara på i förgasaren.
och att startproblem kommer uppstå av e10 tror jag inte då det är så pass mycket bensin i det.

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

20

En kompis till mig har en skattebevriad biogas-bil, men kan inte tanka den nånstans i Sthlm området. Så, han kör på vanlig bensin, liksom sin granne som betalar massor med skatt.
I Holland är det också lite kortkat; om man kör på LPG, då betalar man mycket MER skatt. Men literpriser är mycket MINDRE (15,14 kr/l för RON98 vs 6,83 kr/l för LPG). Så om man kör mycket på LPG är det billagare annars är det bara dyrare.
Billigaste alternativet är som många veteranbils-entusiaster gör; bygg ett LPG system på bilen och utnyttjar billigt literpris och slippa betala (dyr) skatt, eftersom veteranbilar är skattebevriade.  ICQ/ab

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

21

larsson skrev:

inget överhuvudtaget hände med bilen av detta, förutom att man får byta bränslefilter efter första tanken.

Har hört från folk som kör motorer som är "fabriksanpassade" för etanol i motorprovceller, både tunga och personbilar, att det visst påverkar. Det kompenseras ju med andra serviceåtgärder - så äger man ett etanolfordon som är rätt servat är det väl hyggligt lugnt. Sen har jag inte haft nåt stort intresse att gräva djupare i det än att det helt enkelt finns problem med etanol. Å andra sidan slipper man andra problem, etanol ger väl mindre sot och skit i ljuddämpare om jag fattat rätt...

Men tyvärr som många andra diskussioner är det svårt för en enstaka person att dra slutsatser av hur den egna bilen klarade ett eller ett par års körning. Det är för många andra faktorer som spelar in...

Inte ens motorprovceller som kör dussintals motorer dynget runt motsvarande flera livslängder samt vinter och sommarprov hittar alla problem.

Vad man dock kan säga av resonemanget om tex denna A6a är att motorerna inte omedelbart rasar pga etanolen, till och med att de troligen klarar det rätt bra och det på en bil som är i slutet av sin livslängd kan chansa utan nån jätterisk. Är ju inte omöjligt att ta reda på vilka komponenter och hur serviceintervall ändrats på de bilar som finns i fabriksanpassade etanolversioner, tex saab.

Kletet från etanolen löser sig med vanlig soppa, så 10%iga är väl troligen inget problem, kanske inte 85an heller, men att köra på 98 ibland för att lösa upp skiten är nog inte fel...

RAINIER skrev:

I Holland är det också lite kortkat; om man kör på LPG, då betalar man mycket MER skatt. Men literpriser är mycket MINDRE (15,14 kr/l för RON98 vs 6,83 kr/l för LPG). Så om man kör mycket på LPG är det billagare annars är det bara dyrare.

som disel här altså... har alltid tyckt det är bättre att skatta på bränslet än bilen, en bil som rullar få mil kan dra hur mkt som helst och ändå släppa ut mindre än en supersnål bil som körs massor...

Billigaste alternativet är som många veteranbils-entusiaster gör; bygg ett LPG system på bilen och utnyttjar billigt literpris och slippa betala (dyr) skatt, eftersom veteranbilar är skattebevriade.  ICQ/ab

Det är ju helt perfekt!

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

22

Jag kör själv en Passat 2010 Biogas och det funkar ju utmärkt - jag har 40% lägre förmånsvärde jämfört med mina kollegor som kör Passat Diesel och jag kommer runt 85-90 mil fulltankat = nästan dieseldistans ICQ/ab

Angående vårt samhälle och konsumtion - många prylar idag tillverkas ju för att ENDAST hålla ett par år eller mindre - allt för att vi ska konsumera konsumera konsumera...ta mobiltelefoner som exempel.
Hörde någon berätta att på Sony Ericsson så gör de verkligen så, de bygger telefonerna för att endast hålla max ett par år.
Annat var det när man körde med sin Ericsson T65 - den ligger hemma i byrån och jag ger mig fan på att den funkar fortfarande ICQ/ab

MVH
/ MrSpock

VW typ 1 - 68

23

MrSpock skrev:

Annat var det när man körde med sin Ericsson T65 - den ligger hemma i byrån och jag ger mig fan på att den funkar fortfarande ICQ/ab


yngling!! varför inte backa till ericsson (långt innan sonyericsson) och nämna 237, 337, 318 mm eller varför inte min första privata mobil siemens s3+ som jag kostade på för ett par tusen kr med utdragbar antenn och extra tjockt batteri. vill minnas att det var 20 timmar standby på den och var oerhört imponerad!  Default/lol

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

24

jn skrev:
MrSpock skrev:

Annat var det när man körde med sin Ericsson T65 - den ligger hemma i byrån och jag ger mig fan på att den funkar fortfarande ICQ/ab


yngling!! varför inte backa till ericsson (långt innan sonyericsson) och nämna 237, 337, 318 mm eller varför inte min första privata mobil siemens s3+ som jag kostade på för ett par tusen kr med utdragbar antenn och extra tjockt batteri. vill minnas att det var 20 timmar standby på den och var oerhört imponerad!  Default/lol

Nå ja, min första mobil var faktiskt också en Siemens S3a ICQ/ad
T65:an är dock den jag fortfarande har liggandes kvar här hemma

MVH
/ MrSpock

VW typ 1 - 68

25

Köpte GSM när de började säljas billigt med abonemang - men var ju knappt nån täckning... En nokia som var sådär byttes efter nån vecka mot en motorola micro tac som höll hur bra som helst - man bytte ju när abonemanget tog slut för då fick man en ny till reducerat pris, båda dessa var GSM, ingen av dem hade SMS, bytte till en Ericsson 198 tror jag den hette... Man kunde slå ihäl en älg med den och farsan fick den av mig och bytte ut sin gamla NMT telefon... Som nog gått att döda en elefant med... ICQ/ag Men faktiskt så har nog ingen mobil dött helt för mig nån endaste gång, förutom de jag tappat i backen rejält... Båda mina gamla SonyEricsson ligger i en låda och fungerar vad jag vet...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)