1

Har börjat montera en del gummilister och tätningar. några verkar inte vilja sitta kvar, kan man limma dessa på plats (vill helst inte bocka till listhållarna då dom är redan lackade)

Än så länge handlar det om gummitätningen för bagageluckan i nederkant, samma sak gäller motorrumtstätningen mot luckan. samt dörrtätningen som syns på bilden.

http://soderbergs.info/bilder/zatzy/DSC_0019%20%28530x800%29.jpg

2

Dörrlisten får man limma med sånt typ av klister som blir segt inte hårt. Feltema hade förr någon burk med en bisonoxe på som var helt suverän till gummilister o mattor. Men om den finns kvar är osäkert...fråga Kee.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Fick ett tips om att 3M hade ngt bra lim för ändamålet

Medlem i Halmstad Luftkühlers

4

Det du ska använda är ett kontaktlim,finns hos färghandlaren.

//micke

If it sounds good it is good!

5

Vilket kontaktlim som helst? har beställt 3M spray 74 som jag ska ha till innertaket bla. kan den funka?

6

vet inte om mattlim funkar här, men jag har använt det till klä om skrovsidorna (inne) i båt och det är mycket bättre än kontaktlim då det inte "hugger" men bygger på samma princip och som jag förstår har samma egenskaper i övrigt... kanske nån annan vet om det funkar?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

7

Lurv skrev:

Vilket kontaktlim som helst? har beställt 3M spray 74 som jag ska ha till innertaket bla. kan den funka?

Tror inte det, spay lim är bättre om det är tex tyg som ska spännas upp tex för innetak.
Matt limmet är väl grovt i konsistensen och svårt att pensla på utan at det lägger sig helt galet, kontaktlim behöver bara läggas tunnt på bägge ytor och påförs med liten pensel beakta torktiden och lägg på plats, klokt att provmontera listen "torr"märka upp "checkpoints" före så man vet var man ska vara.. Lim att använda är något liknade Casco/Bostik som är möjliga att lägga på med pensel.

//micke

If it sounds good it is good!

8

ja mattlim är inget vidare.... jag är mattläggare. :-) det är alldeles för tjockt för att det ska funka bra i bilen. möjligen om man limmar nån heltäckningsmatta i golvet men inget tyg i taket eller så.

jag kan rekomendera kontaktlim, det har funkat för mig. eller ja det har ju inte lossnat än i alla fall.

spraylim eller dyligt funkar ju bäst till tyger.

om man använder golvlimmet så är det lite för lätt att man lägger på för mycket och därför får en genomblödning. och det är ju skitfult.

9

Kan någon skriva något märke/namn på lim som funkar? så jag vet vad jag ska köpa? har bara lekt lite med biltemas konaktlim och de släppte efter en varm sommardag...

10

jag köpte kontaktlim på flugger
det funkade till mina gummilister

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

11

Jag har ett svart kontaktlim från 3M som jag använde när jag bytte listerna på min Cheva-van,det heter Weatherstrip Adhesive Partno.05113508011,ett fantastiskt bra lim,sitter som berget!Går alldeles utmärkt att limma kortände mot kortände
vid skarvning av "skum"-lister typ Cheva mm,är lite geleártat i konsistensen och trådar inte lika mycket som vanligt kontaktlim,minns tyvärr inte var jag köpt det.. ICQ/an

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

12

Jag använde kontaktlim från Wurth.

13

Krångla inte till det. Ta vanlig Casco kontaktlim och pensla på där listen inte vill sitta fast. Om du låter den torka blir det svårt att få listen rätt på första försöket, men om du lägger på lim och trycker dit listen på en gång kan du justera lite. Listen kommer garanterat att sitta fast. Se till att delarna du vill limma är rena och helst lite ruggade.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

14

Nej man ska inte krångla till det, men jag limmade listerna med något vanligt "tar-det-som-finns-i-garaget" varianten på förra bilen och det reagerade med gummit så de blev som hårdplast efter en månad eller två. vill inte göra om det igen därav frågar jag vad som folk vet funkar.

15

Casco kontaktlim fungerar utmärkt men hittar du DuPont:s variant så är du i hamn. Den är mycket lättarbetad.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss