1

Hej igen!
Tänkte starta en tråd ang renoveringen av min "pärla" -56a bubbla.
Börjar med info ang hämtning i Helsingborg osv.

Fick nys om en orörd -56a bubbla i Helsingborg.
Efter att varit nere och tittat på bilen gav jag ett bud som avslogs, då.
En vecka senare undrade säljaren om jag fortfarande var intresserad.
Så vad gör man, blev affär.
Tog ledigt från jobbet en fredag, hyrde kärran på torsdag kväll tänkte iväg tidigt fredag morgon, MEN.
Märkte att lyset på ena sidan bilen/kärran inte fungerade, tänkte att det räcker att byta kabel.
Bytte kabel fredag morgon kl 7, då slocknade alla lampor på kärran och bak bilen, suck.
Två timmars väntan på tappen gav inget, åkte till Bilia Stenungsund.
Väntade 2 tim där innan de hittade var säkringarna satt.
Uthyraren av kärran fick givetvis betala reparationen, synd bara på den lediga fredagen bara.
Blev ingen hämtning fredag, hyrde på ett annat ställe på lördag.
Drog iväg, frugan var med för att jag inte skulle somna på vägen.
Kom ner efter 4tim körning, chockade frugan med vad jag skulle släpa hem.
Lastade och drog hem, ca 5tim senare var vi hemma där jag även idiotförklarades av döttrarna åxå men sitta i bilen gick bra tydligen.
Suck, vad gör man inte för VW ovaler,,,,,,,,,,,,

Post's attachments

Attachment icon 20111119621.jpg 539.87 kb, 100 downloads since 2011-12-26 

Attachment icon 20111119626.jpg 478.53 kb, 103 downloads since 2011-12-26 

2

I huset bakom den gula tapp-skylten ska det stå en lyxbuss i nåt källargarage...men huset har ingen nerfart. Hmmmm....

Trevlig bil ändå. Hur fick du nys om den?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/f83f4d230dfff202c768ca7dc3c1f248.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

3

Sen kom arbetet med att dissikera den orörda/osvetsade "pärlan".

Hmm, domkraftsfästen lösa/avrostade ja ja svetsa dit nya.
Lossade skärmarna, yess "ingen" rost trodde jag.
Byte av torpedspets höger bak konstateras, även underplåt höger mot tröskel avrostad plus fotstegsplåt höger sida bytas.
Bestämde mig för att om det ska bli riktigt lagat måste bubbla karosslyftas.
Under och fick loss samtliga bultar utom en som INTE gick att få loss vare sig med påsvetsad bult eller mutter dragare, nåja får svetsa dit en kort gängad stång att fästa en mutter på vid hopmonteringen.
Alla kablar loss, rattstång, bensin slang, ja allt jag kom på, trodde jag.
Funderade länge på vilken höjd jag skulle ha på bockarna karossen skulle stå på, 1m lät lagom.
Främre bocken gick att lirka in men den bakre var lite värre.
Bild på den stolte ägaren i passande huvudmundering.
Fick ta en domkraft och börja hissa baken, lite vingligt och värre blev det.
Som tur var stod den stadigt på den främre bocken.
Började få upp baken men tyckte att det gick lite segt, dvs att bottenplattan gärna hängde med i början.
Har ju lossat allt, INTE. Kabelanslutningarna till motorn/batteriet stod som en fiolsträng.
Sänka lite försiktigt, lossa ALLA kablar och börja hissa igen.
Under med mera pallvirke och uppflyttning tills baken är en meter över backen.
Under med bocken, klart.

Post's attachments

PB200199 (Small).JPG, 50.19 kb, 640 x 480
PB200199 (Small).JPG 50.19 kb, 198 downloads since 2011-12-26 

PB210233 (Small).JPG, 55.34 kb, 640 x 480
PB210233 (Small).JPG 55.34 kb, 205 downloads since 2011-12-26 

PB230264 (Small).JPG, 43.14 kb, 640 x 480
PB230264 (Small).JPG 43.14 kb, 210 downloads since 2011-12-26 

PC030287 (Small).JPG, 49.34 kb,  x
PC030287 (Small).JPG 49.34 kb, 5 downloads since 2011-12-26 

PC100380 (Small).JPG, 46.16 kb, 640 x 480
PC100380 (Small).JPG 46.16 kb, 193 downloads since 2011-12-26 

4

Blocket, den DYRA ovalen.

Nåja ut med chassit för att få plats att börja svetsa.
Tippa upp karossen på sidan fr att underlätta svetsningen mm.
Köpte underplåtar tröskelplåt på Upp North, men tyckte inte att pressningen var bra.
Belöt mig för att använda plåtarna ändå, lite ånger nu i efterhand då det syns att det inte är orginal.
Nåja spetsen höger bak blev en dyrare historia då jag fick beställa på Woffe, men det är likt orginal.
Har skrapat tectyl halva dagen och även fått ur isoleringen under baksätet.
Får vara nöjd med dagen.
Bestämmt att en timma varje dag i garaget för att hålla igång renoveringen men vad jobbigt när man kommer hem från jobbet, äta och skulle man råka hamna i soffan är det kört.
Blev lite rökigt i garaget i dag efter tectyl borttagningen.

Post's attachments

PC260437 (Small).JPG, 40.65 kb, 640 x 480
PC260437 (Small).JPG 40.65 kb, 307 downloads since 2011-12-26 

PC260446 (Small).JPG, 45.29 kb, 640 x 480
PC260446 (Small).JPG 45.29 kb, 189 downloads since 2011-12-26 

5

Kommer bli riktigt fint de här . Då kanske vi få se den på vägarna till våren ...

6

Yess, svetsplåten kommit.
Nu ska det färdigställas på höger sida så att jag kan tippa upp den på andra sidan.

Post's attachments

Kopia av PC260442 (Small).JPG, 43.58 kb, 640 x 480
Kopia av PC260442 (Small).JPG 43.58 kb, 206 downloads since 2011-12-28 

7 Senaste redigerad av Marantz (2011-12-30 21:59:27)

Det var skillnad på plåt det, från Woffe.
Riktigt tjock o go att klippa o svetsa i.
En liten bild på lagningen.
Nu ska svetsarna på tröskeln fyllas i och slipas sen klart på den sidan.
Bara skrapa färdigt tectylen och ta bort motorrums gummina.
Något tips för de går ju bara av när man försöker få bort dem.

Post's attachments

PC300453 (Small).JPG, 43.55 kb, 640 x 480
PC300453 (Small).JPG 43.55 kb, 210 downloads since 2011-12-30 

PC300453 (Small).JPG, 43.55 kb, 640 x 480
PC300453 (Small).JPG 43.55 kb, 213 downloads since 2011-12-30 

8

Marantz skrev:

Det var skillnad på plåt det, från Woffe.
Riktigt tjock o go att klippa o svetsa i.
En liten bild på lagningen.
Nu ska svetsarna på tröskeln fyllas i och slipas sen klart på den sidan.
Bara skrapa färdigt tectylen och ta bort motorrums gummina.
Något tips för de går ju bara av när man försöker få bort dem.

Han har bara bra grejor ICQ/ag
Du kan prova att bändaisär skenorna genom att trycka ner dom lite.  Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/f9bd6c3303ccdcb2ac363eea465c49c9.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

9

HMMMM, bända isär genom att trycka ner dem lite????????????   ICQ/ag
Alltså gummilisten till motortätningen behöver lossas.
Lite brutalt våld kanske hjälper, brukar fungera.

sten

Post's attachments

PC260449 (Small).JPG, 51.62 kb,  x
PC260449 (Small).JPG 51.62 kb, 6 downloads since 2012-01-01 

10

Tryck ner listen genom att knacka på den så långt in som möljigt med hammare och träbit Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/eda376afac0e56afa87c4ff15c0f1505.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/f3d4e2fd4d6c8321b0dab8f184b4f9a3.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/e25580cc9946cf3a6c4868f614a39049.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

11

Japp, fick bort gummilisten.
Trodde den skulle sitta lika dj¤%&%¤gt som huvlisterna men icke.
Skrapat klart under baken, där satt en limmad/skruvad isolering framför motorn.
Är det orginal, har även isolering i dörrar och sidopaneler orginal?

Post's attachments

P1010459 (Small).JPG, 52.96 kb,  x
P1010459 (Small).JPG 52.96 kb, 6 downloads since 2012-01-01 

P1010460 (Small).JPG, 46.82 kb,  x
P1010460 (Small).JPG 46.82 kb, 3 downloads since 2012-01-01 

P1010461 (Small).JPG, 47.39 kb, 640 x 480
P1010461 (Small).JPG 47.39 kb, 205 downloads since 2012-01-01 

P1010462 (Small).JPG, 48.99 kb,  x
P1010462 (Small).JPG 48.99 kb, 6 downloads since 2012-01-01 

12

Hej igen!
Händer inte mycket just nu.
Har fått bort allt tyg inv men kan inte lista ut hur jag ska få bort innertaket.
Har ju tippat ner bubblan nu när högersidan är klar, tänkte ta bort tyget invändigt innan upptippning på vänstersidan.
Någon som vet hur vore jag tacksam.

/sten

13

Tycker de har hänt mycke på kort tid här ändå!! (om man jämför med mina projekt)

Isoleringen är inte original! Varken i dörrarna eller över växellådan. Troligtvis nån som tyckt att de låtit mycke in i bilen.

14

Tack för svaret.

Såg orginal ut över växellådan, välgjort.

30mm stenulsisolering fastklistrad med asfaltsgegga i dörrar och bak, lite SVÅRT att få bort.

Jobbar så fort jag orkar, har ju en familj och arbete att sköta.

Har ju en dröm att bli klar till sommaren.

Men det är ju hur dyrt som helst och tiden räcker inte till.

Köpte dessa snobbringar på Tradera, passar bubbla INTE.

Stört omöjligt att få säljaren ta tillbaka, trots ska passa 5håls stora bult.

Troligen lite bredare fälgar passar de på.

Får väl lägga ut dem här.

/stenis

Post's attachments

PC300450 (Small).JPG, 56.92 kb, 640 x 480
PC300450 (Small).JPG 56.92 kb, 203 downloads since 2012-01-08 

15

Skulle tro att de är till en Saab v4

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

16

Enligt säljarens "experter" ska de passa en bubbla.
I samma annons sålde han även Saab grejor.
Tycker att säljaren skyldighet är att alltid ta tillbaka om det visar sig vara felaktigt annonserat, men inte denna säljare.
Inget att göra åt.

stenis

17

Surt med såna säljare ! Men vill du absolut ha såna som garanterat passar bubbla så finns det här i ladan..  ICQ/ad

Snyggt jobbat på resten iaf !

You´ll never know...

18

Ser fram emot snobbisarna helsing!

Svetsat lite på tröskeln idag.

Inte roligt att svetsa upponer, svetsen sätter igen hela tiden eller går som en dröm.

Döttrarna frågade, "vem är den där farbrorn mamma"? när jag kom upp från ett pass i garaget.

Jaja roligt både i garage och hemma hela tiden, förutom när man klätt om och sätter sig i soffan för att titta på tv.

Då är det tre hönor som bestämmer vad som ska tittas på, fångarna på slottet suck.
Bara att sätta sig vid datorn för att kolla läget

Lite bilder på voffes och bubbla.

PS, vad tror ni om rören i trösklarna?

sten

Post's attachments

P1140480 (Small) (2).JPG, 46.85 kb, 640 x 480
P1140480 (Small) (2).JPG 46.85 kb, 218 downloads since 2012-01-14 

P1140481 (Small).JPG, 45.68 kb, 640 x 480
P1140481 (Small).JPG 45.68 kb, 188 downloads since 2012-01-14 

P1140484 (Small).JPG, 43.24 kb, 640 x 480
P1140484 (Small).JPG 43.24 kb, 229 downloads since 2012-01-14 

19

Ser ut som ventilations drasuter.. kanske finns att köpa på Ahsell?

20

Vad jag menar med rören är om det skulle förbättra värmen på rutorna istället för att värma upp trösklarna innan de går fram till golvet/rutan.

Har satt ett 50mm rör utanpå utblåset från motorn som går fram i tröskeln och ett 30mm rör invändigt som är kopplat tiil röret upp till framrutan.

Kanske blir lite bättre flås på framrutan, får se om det fungerar.

Ett annat stort projekt på gång: bila upp hela källargolvet.
Golvvärmen som pajat, svinkallt på golvet.

Suck en massa kronor till fel projekt.

Och jag som tänkte beställa white walls.

stenis

21

Det blir nog bra med rören, såg i nån tråd nån mer som hade gjort samma sak på sin.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

22

Händer inte så mycket nu, lagat tröskel och lagt i bakre torpedspetsen med delarna från Woffe..
Håller på att fylla upp svetsarna på trskelplåten, fy sjutton för att slipa svets.
Man är ju halvblind så näsan måste befinna sig 15cm från flexen, snacka om att bli svart om snoken.
Och så var helgen slut igen, suck.

stenis

23

Hej på er alla!

Motorn lossad, står på bänk för koll.
Växellådan håller på att plockas loss nu.

Nya delar till bak/framvagn beställda, lager-tätningar-bussningar-dämpare-damasker.
Ja det mesta som behövs och DYRT blir det, suck.
Lite svårt att gå tillbaka och svetsa klart karossen när man väl börjat med chassit.

stenis

24

Suck och stön, när man äntligen svetsat klart karossen (tror man) upptäcker jag idag mer ROST.

Skrapar insidan under baksätet på hjulhusen, då fastnar spackelspaden i rost som kommer utifrån under förstärkningen/dubbelplåten.
Ser bra ut utifrån, men man vet ju att rosten ligger och gror om man bara skiter i att byta plåten.
Det är den stora med ett hål i för stötisen som måste bytas, neeeeeeeeeeeeej vill inte.

Men kommer inte att bli nöjd själv annars så det är bara att beställa, hoppas Woffe har.

stenis

25

Har hittat plåt på Dahlhems, någon som vet om kvaliteten på deras plåtar?

stenis