1

Har lite frågor som jag hoppas någon kan svara på.
Vad betyder numren på vipporna på vippstället? (demonterade stället för rengöring och funderar om det har någon betydelse hur de sätts ihop igen.....)

Var köper Ni pluggar till oljekanalerna?

Såg i en artikel på Thesamba att man satt oljetempgivaren till höger om pumpen (alltså på sugsidan till pumpen) och funderar på var man kan hitta dessa grejer här i svearike, tips?

Om man upptäcker att vevstakarna väger olika så antar jag att man tar bort material från de som väger mest? Var tar man bäst bort material utan att skada hållfastheten på vevstaken?

//Björn

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-12-29 11:30:05)

Vevstakar startar man att väga upp sen tar man den lättaste och fixar till så att dom har samma vikt
Du behöver en våg som väger mindre än ett gram för att få dom lika
Man slipar av vevstaken i storändans sidor för att få rätt vikt
Se länk  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5602
det är kanse något mera nyttigt där
Olje pluggar i alu kan du köpa hos persåker i Åkers Styckebruk  länk http://www.persaker.se
Ps det är NPT Gänga på sådana pluggar (koniska)
Du kan även ha koll på oljan i tråget
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Tack för svaren Micke. Hade glömt bort nämda tråd, ligger nu som favorit :-)
Anledningen till frågan om att sätta oljetempmätaren i just hålet till höger om pumpen var att det hålet har jag fått lov att borra upp då "skruven" som satt där inte gav med sig.....och nu såg jag en bra nledningen till att slippa blindplugga hålet.

//Björn

4

Bear skrev:

Tack för svaren Micke. Hade glömt bort nämda tråd, ligger nu som favorit :-)
Anledningen till frågan om att sätta oljetempmätaren i just hålet till höger om pumpen var att det hålet har jag fått lov att borra upp då "skruven" som satt där inte gav med sig.....och nu såg jag en bra nledningen till att slippa blindplugga hålet.

//Björn

Kom ihåg att oljetempgivaren ska sitta så långt ner som möjligt i "tråget".

5 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-12-29 16:09:49)

Bear skrev:

Tack för svaren Micke. Hade glömt bort nämda tråd, ligger nu som favorit :-)
Anledningen till frågan om att sätta oljetempmätaren i just hålet till höger om pumpen var att det hålet har jag fått lov att borra upp då "skruven" som satt där inte gav med sig.....och nu såg jag en bra nledningen till att slippa blindplugga hålet.

//Björn

Oljefilter locket kan du borra ett hål i är ett bra ställe
Jag skulle inte sätta något på sug sidan pågrund av att det kan bli kavitasion i oljepumpen (mikroskåpiska luftbubblor i oljan )
På räsen hadde jag tempgivare på trycksidan av pumpen om du har extra oljefilter (ps glöm inte att jorda sensorn )
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

PPRMicke skrev:

Vevstakar startar man att väga upp sen tar man den lättaste och fixar till så att dom har samma vikt
Du behöver en våg som väger mindre än ett gram för att få dom lika
Man slipar av vevstaken i storändans sidor för att få rätt vikt
Se länk  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5602
det är kanse något mera nyttigt där
Olje pluggar i alu kan du köpa hos persåker i Åkers Styckebruk  länk http://www.persaker.se
Ps det är NPT Gänga på sådana pluggar (koniska)
Du kan även ha koll på oljan i tråget
/// Micke

Finns det andra pluggar eller "måste" jag investera i NPT gängtappar?

//Björn

7

Det finns pluggar med vanliga Rör gängor men inte i alu
Vittsen att man använder NPT är att dom är koniska som tätar bättre än R gänger
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke