Känns mycket bättre i så fall med en gammal hederlig fyllefrossa... 
Meddela oss om ni kommer fram till något om trösklarna. Sitter precis å håller på beställningsknappen. Kram. Lasse
............................................................................................
53 2011-12-28 20:50:02 Senaste redigerad av Barndoor51 (2011-12-28 20:51:20)
Jaha då har vi grottat ner oss i lite tröskelklurigheter
Vi börjar genast att konstatera att German metal´s tröskel är av absolut toppkvalité!!
Det enda som var skillnad mot en NOS var att ”invikningen” inte var riktigt lika ”vass” som original.
Det som Björn hade haft ”problem” med vid inpassningen var troligen en transportskada? Då den högra delen hade ett vikits lite för mycket, men efter korrigering så var den spikrak och i helt rätt form. Fullt jämförbar med en NOS
Den andra tröskeln som han köpt hos ”up north” var gjord av Creative Engineering och var verkligen en katastrof! Den var vind och sned, avrinningarna i botten var halvtaskigt gjorda och pressningen för dörrspanjoletterna hade gjort så att mittdelen av tröskeln hade bågnar utåt, på grund av detta så har Creative försökt att krympa plåten där i mitten med ett uselt resultat, samt att radien inte stämde riktigt heller. För att inte tala om där man ska fästa den mot innertröskeln! Såg mest ut som ”havet stormar” så vågigt var det
Med en sådan tröskel så är det mycket snidande innan den kommer på plats.
Men det är ju klart att den är i alla fall bättre än annan ”billig” plåt.
En annan tröskel jag gärna skulle vilja kolla närmare på är Autocraft´s! Men en sådan hade vi inte….
Även Gersons gröna trösklar kanske någon som har erfarenhet av kan komma med lite info och bilder?
Jag hade även en gammal tröskel som jag köpte från VW custom & speed för ca 10 år sedan, men den tänker jag inte ens gissa vilket fordon den passar på
Hoppas dom slutat sälja den!
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
54 2011-12-28 21:38:38 Senaste redigerad av masen (2011-12-28 21:39:24)
jag har en autocraft tröskel men jag har ju ingen att jämföra med.. fast den ser ju bra ut där den ligger....skulle vara intressant med ett test pån
Toppen!
Då ska jag beställa en tröskel. Ska nån mer ha något så kan vi parta på frakten?
/Lasse
............................................................................................
56 2011-12-28 22:20:54 Senaste redigerad av Patrik B. (2011-12-28 22:21:37)
Ursäkta trådkapning,men nån Creative plåt har nog inte skickats från Up north. Den måste ha slunkit med från nåt annat håll
Härligt Nico med "nystarten",lyckades pressoperationen?
Jag hade på känn att German-Metal tröskeln är grym i passformen. Då är det i alla fall inte den det är fel på.
Patrik B: Ja jag pressade upp C-stolpe 5mm och fick då samma mått från takbalk ned till innertröskel vid B-stolpe och C-stolpe men det är fortfarande något som inte stämmer riktigt. Jag börjar misstänka att Gerson-C-stolpen är felaktig. I och med att B-stolpen passade jättebra så är det ju underligt att gångjärnsfästet till bakre lastdörr sitter 5mm för högt med samma mått i höjd på B och C-stolpe. Det är dock inget problem. Jag får flytta fästet på C-stolpen nedåt 5 mm.
Sedan är det ju detta med dörrarna. En av dem har fått sig en smäll och den andre hänger så det blir lite injustering innan detta är klart. Tåååååålammmoooood... suck. Jag vill börja med mellanväggen nu ju!
Ursäkta trådkapning,men nån Creative plåt har nog inte skickats från Up north. Den måste ha slunkit med från nåt annat håll
![]()
Härligt Nico med "nystarten",lyckades pressoperationen?
Vilken tur
Jag blev lite fundersam då jag hade för mig att den mesta plåt var Autocraft som up north levererade.
jag pressade upp C-stolpe 5mm och fick då samma mått från takbalk ned till innertröskel vid B-stolpe och C-stolpe men det är fortfarande något som inte stämmer riktigt. Jag börjar misstänka att Gerson-C-stolpen är felaktig. I och med att B-stolpen passade jättebra så är det ju underligt att gångjärnsfästet till bakre lastdörr sitter 5mm för högt med samma mått i höjd på B och C-stolpe. Det är dock inget problem. Jag får flytta fästet på C-stolpen nedåt 5 mm.
Sedan är det ju detta med dörrarna. En av dem har fått sig en smäll och den andre hänger så det blir lite injustering innan detta är klart. Tåååååålammmoooood... suck. Jag vill börja med mellanväggen nu ju!
Glöm inte att ta ett kryssmått i din dörröppning för lastrumsdörrarna. Det kan ju vara det måttet som spökar. Mät så det är samma mått mellan högre nedre-vänster övre och mellan högre övre och vänster nedre gångjärn.
Jag kan nästan sätta pengar på att det är det som spökar. Om det inte stämmer, är det ju bara att sätta ett litet spännband mellan gångjärnen där du har det största måttet och dra till måttet några mm.
Ja ha... ytterligare ett garagepass avklarat. Mäta, pressa, mäta, kapa, pressa, dra, mäta, mäta igen...
Nu har jag en acceptabel sidodörrsöppning. Dagen gick dessutom åt till att bygga om fästet för nedre gångjärnet i Gersons C-stolpe samt att börja passa in dörrarna. Jag fick ytterligare bevis för att gerson-stolpen var fel för jag hade markerat var en av pressningarna till gångjärnsfästet låg i nivå på originalstolpen ut på karossplåten och där skiljde det 5 mm så nu känns det bra!
Dock blir jag inte klok på min bakre lastdörr. Den har fått sig en törn någon gång i tiden och har en stor spänning i sig som jag försöker släppa på. Jag vet inte hur man skall förklara det... Typ trycker man in botten flyger toppen ut 80mm. Nu har jag kapat en massa snitt i dörren men spänningen är fortfarande kvar. Här skulle man nästan behöva ett plåtslagarproffs till hjälp
Nåja det blir väl att suga tag i dörren igen nästa gång. Synd att det är så tråkigt bara. Dörrarna linjerar bra i överkant i alla fall om man inte försöker pressa in den bakre dörrens botten in emot låskistan för då drar den upp i dropplisten i toppen av dörren. Bara att kämpa på...
Bra kämpat! Du ligger bra till för att få nästa barndoor ut på vägen
Släpp ingen förbi dig bara.. 
Bra kämpat! Du ligger bra till för att få nästa barndoor ut på vägen
![]()
Släpp ingen förbi dig bara..
Gustaf är på gång,han håller på o passar in golvet fram på sin
så de e bara o öka tempot.
Jag läste i tidningen Klassiker för några år sen hur en bilplåtis riktade upp en lastdörr på en splitbuss.
Dörren hade blåst upp i farten medans dom åkte så passformen blev inget vidare efter det.
Detta löstes med en balk som klämdes fast både upptill och nertill på dörren och mellan balken och dörren pressade han med en portopower.
Om din dörr är skadad på samma vi kanske det är värt ett försök ? Har du inget riktverktyg borde en bult genom balken ge samma effekt.
Jag läste i tidningen Klassiker för några år sen hur en bilplåtis riktade upp en lastdörr på en splitbuss.
Dörren hade blåst upp i farten medans dom åkte så passformen blev inget vidare efter det.
Detta löstes med en balk som klämdes fast både upptill och nertill på dörren och mellan balken och dörren pressade han med en portopower.
Om din dörr är skadad på samma vi kanske det är värt ett försök ? Har du inget riktverktyg borde en bult genom balken ge samma effekt.
Ja det skulle kunna vara precis det som hänt. Någon gammal ägare har klistrat dit en extra tätningslist mitt över låsdelen på främre dörren. Alltså krummar dörren för mycket på mitten. Man kommer ju på ett och annat under natten så jag tror jag skall göra en profil efter den andra dörren och sedan ta ned den bakre dörren. Sedan bygga bakre dörren rätt på bänken. Då är ju tipset med balken perfekt för på vissa ställen behöver den bli mer krummad och på andra mindre krummad. Dessutom tror jag det är viktigt att få i rutan i dörren. Det ger nog en viss stadga. Den saknades såklart...
Barken... GustaF ligger nog bäst till av oss alla barndoor-fixare men jag lovar kämpa på för att hålla jämna steg :-)
Då har man börjat planera lite för den nya drivlinan och vad den skall innehålla. Bubblan jag släpade hem strax innan jul kommer att få släppa till växellådan till barndooren. Den skall sedan dockas i denna adapter som jag nyss beställt: http://store.concept1.ca/store/product/ … e-Adapter/
Den möjliggör att man kan montera en nyare växellåda i det gamla utförandet på växellådsfäste. Jag vill undvika åka med stumt fäste då jag inte gillar tanken på det och jag vill inte heller kapa sönder originalfästet. Detta kräver dock en senare bussnoskon. Den kommer dessutom att behöva bearbetas lite. Sedan blir det nog korta drivaxlar till detta.
Konverteringen kommer att resultera i att motorn hamnar 6 mm längre bak i bussen men det skall nog inte vara något problem.
Hoppas kunna åka och hämta fälgar idag också...
jamen det va väl fan vad det ska forceras med dessa barndoors..... ånegstframkallande......för mig......
jamen det va väl fan vad det ska forceras med dessa barndoors..... ånegstframkallande......för mig......
Vänta bara tills du ser hur långt Demian kommit med sin...
? lika långt som förut hoppas jag....... 
Första riktigt vettiga "convertern" jag sett!
Har ju funnits de som använt de två bultarna för "hästskon" att fästa hela lådan i, vilket känns hål i huvudet då de troligen bara ska hålla för att fixera gummipucken - inte för hela belastningen... Enda att anmärka på var väl priset, men det är väl ingen högvolymprodukt... Borde väl funka för tunnellåda i splitbubbla också?
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Den såg riktigt smart ut. Hoppas att det blir affär på fälgarna, tror att dom skulle bli perfekta på bussen 
Känn lugnet. Jag har fortfarande inte ens börjat med min 
Grattis på födelsedan i efterskott... 
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Grattis på födelsedan i efterskott...
Tack Johan! Den spenderades delvis i garaget under den senare delen av kvällen... Bråkandes med de satans sidodörrarna. Det lutar åt en massiv instats med kapskiva och spännband snart.
Idag hämtade jag ut ett trevligt paket från Canada! Det var växellådsadaptern som kommit. Trevligt nog fanns det lite bonusprylar i paketet.
Hmm! Ser ut som concept1´s samvete gnager att dom tagit för mycket betalt
Annars verkar det verkligen vara en trevlig adapter det där, den skulle behövt komma för flera år sedan!