1

Jag behöver inom en framtid byta innertak,sidorna och vid bakruta, ja allt som är i tygväg + golvmatta i en 56a. Hur jävligt är detta? Första frågan gäller golvmattan vid instegen, dessa ser ut att vara klämda under en plåtlist som är väldigt mjuk, jag har petat upp den lite i bakkanten för att kika, å som jag befarade blir den inte snygg när man ska vika tillbaka den.. ? Verkar som att mattorna är under dessa?

2

Originalklädsel och matta är väl svindyrt, alternativet lär väl vara de billigare reproprylarna men som då är i fel kvalité och färg/mönster... även det är väl dyrt (fast allt är relativt).

Är det inte så att om du lyfter ut mattan nerifrån och upp så får du mattan mellan listen och det du bänder med, så slipper du bända plåtlisten med en liten skruvmejsel ovanpå mattan, så blir det inte lika fult...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

3

Detta skulle jag också vilja veta hur man går tillväga.
Skulle behöva lite tyg vid delen där vid bakrutan på min 59a, ser ut som skit just nu där.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

4

johan_l skrev:

Originalklädsel och matta är väl svindyrt, alternativet lär väl vara de billigare reproprylarna men som då är i fel kvalité och färg/mönster... även det är väl dyrt (fast allt är relativt).

Är det inte så att om du lyfter ut mattan nerifrån och upp så får du mattan mellan listen och det du bänder med, så slipper du bända plåtlisten med en liten skruvmejsel ovanpå mattan, så blir det inte lika fult...

Ja bra kvalitet på golvmattorna är ca 5-6 papp, de billiga ca hälften, men jag måste ha det tyvärr. Innertak samt all annat som är i mohair va förvånande rätt billigt, mellan 1900-2500, dock skiljer det som du säger en del i färg, men eftersom allt ska bytas i stort sett...

Så skulle man kunna göra, men de var så dåliga så när jag drog i dom så gick de sönder vid den listen, ska prova med en falstång.

5

jo de kan nog vara rostiga... har funderat på hur jag ska göra med mitt splittbygge... där är de dåliga på min bil. På ovalen är de OK men jag har inte provat att bända upp det...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

6

johan_l skrev:

jo de kan nog vara rostiga... har funderat på hur jag ska göra med mitt splittbygge... där är de dåliga på min bil. På ovalen är de OK men jag har inte provat att bända upp det...

Nej alltså mattorna var dåliga och gick sönder där, inte tröskeln, den e fin. :-)

7

Jag köpte nya ifrån Himmelservice i tyskland.
Det är nog den bästa kvaliten som finns på marknaden
och jag har för mig att det kostade mig ca 5900 kr
Men det är med innetak också.
http://i53.tinypic.com/2nt8hza.jpg

8

Såg trevligt ut!
Vet du vad en komplett inredning kostar? Det du köpt + Dörrsidor + tyg till sätena?
/B

9

johan81 skrev:

Jag köpte nya ifrån Himmelservice i tyskland.
Det är nog den bästa kvaliten som finns på marknaden
och jag har för mig att det kostade mig ca 5900 kr
Men det är med innetak också.
http://i53.tinypic.com/2nt8hza.jpg

Jasså? Det låter ju inte så dyrt heller, är det alltså allt utom klädsel till sätena?
Vad få man frakta å tulla på sådant och hur längesen är det du köpte detta?

10

jag tror att det var 5900 med frakt. Sen är det ju ingen tull eller moms i europa.
Jag köpte det i februari förra året (30års present till mig själv)
http://i55.tinypic.com/205vcee.jpg
en bild på innertaket.
Jag har inte koll på priserna på resten av inredningen men finns nog på hemsidan.
tyget kostar ju iaf 70 euro per meter (140) bredd

11

Ok, är dom bra att ha å göra med?

12 Senaste redigerad av Kjell Roar (2011-11-29 18:25:12)

Ja!  ICQ/ab  Jeg bestilte nytt Webasto soltak (3-fold rag) i fjor fra England (R&S Coachbuilds), da sendte Himmelservice tyg til innertaket til R&S for meg og R&S sydde innertak til rag'en av det. Og resten av tyget for innertaket sendte Himmelservice til meg. Synes det er god service.
Kjøpte også tyget langs B-stolpen, ferdig sydd, som er det samme som tyget i setene.

I en 56'a skal det være gummimatter på gulvet og tunnellen, ikke teppe, originalt.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

13

Ok, låter bra. Japp jag har gunmimattorna och även över tunneln.

14

Lättaste sättet att få loss mattorna vid trösklarna är att sticka in en 40-50mm bred spackelspade under mattan och bända lite grand, lossar hur lätt som helst och ingen åverkan på plåten.
sten

15

Marantz skrev:

Lättaste sättet att få loss mattorna vid trösklarna är att sticka in en 40-50mm bred spackelspade under mattan och bända lite grand, lossar hur lätt som helst och ingen åverkan på plåten.
sten

Det ska jag prova!

16

Många köper innertak, suck vill åxå göra MEN.
Ingen berättar hur man får loss taket då jag ska blästra karossen.
Så: hur får man losstaket helt?

fAMILJEN VILL INTE SLÄPPA NER MIG TILL GARAGET BARA FÖR ATT DET ÄR jUL, VAD GÖRA?

Nåja smiter nog ner en stund ikväll för lite tectylskrapning.

17

Marantz skrev:

Många köper innertak, suck vill åxå göra MEN.
Ingen berättar hur man får loss taket då jag ska blästra karossen.
Så: hur får man losstaket helt?

fAMILJEN VILL INTE SLÄPPA NER MIG TILL GARAGET BARA FÖR ATT DET ÄR jUL, VAD GÖRA?

Nåja smiter nog ner en stund ikväll för lite tectylskrapning.

Det finns ett verktyg som man använder när man tar loss innetaket men att få loss ett
gammalt poröst innetak är nästan utopi.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

18

Himmelservice är jätte bra att ha å göra med, mycket bra kvalite på mattorna innertak

Blanda inte ihop min personlighet och attityd.
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...

19

Jag trådkapar lite här, jag har också funderat över tyg ifrån himmelservice (finns det verkligen inga andra realistiska alternativ, 70euro/m låter i mina öron ganska saftigt för tyg)

I vilket fall, har någon här anlitat sadelmakare eller liknande för att faktiskt göra något med tyget, klä om stolar o dörrsidor samt b-stolpedelen.  Vad behöver en kompetent sadelmakare i form av referensmaterial och ungefärlig tid/kostnad för inredningen?  Väger detta mot himmelservice egna "paket" med färdigsydda inredningar.

Någon med erfarenhet av detta?

20 Senaste redigerad av rogga (2011-12-26 17:48:25)

har för mig att Otto betalade runda slängar 35-40000:- med tyg, mattor, tak etc  från himmelservice och arbete hos en sadelmakare för inredningen i hans Bugrun vinnande -55:a
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/64026.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/64028.jpg
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/6320_116143611115_567331115_2739529_6815870_n.jpg
här som den såg ut när den vann originalklassen på Bugrun
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/6320_116143586115_567331115_2739526_1330639_n.jpg
Här som den ser ut idag hos sin nya ägare i England/Norge
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/16252_198234661115_567331115_3534343_2164446_n.jpg
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/16252_198234651115_567331115_3534342_454153_n.jpg