1

Sitter inget laddrelä på min 1200 motor. en utbytes motor med 6 volt.

Har inte mekat 1200 och 6 V innan så vet inte hur det skall se ut.

Har ett men vet inte om det är rätt finns inga hål det passar i.

Ser även att det saknas det bandet som håller generatorn på plats. hänger detta ihop med laddrelät på något sätt?

Så här ser det ut just nu:
http://forumbilder.se/images/5a19201145311bcb9.jpg

kanske någon har en bild på hur det skall se ute eller kan förklara? Blir ju svårt att köpa något som jag inte vet hur det skall se ut riktigt.

MVH Alex

2

Är inte det där en 12v generator??? ICQ/an

3

Det finns 6-volts generatorer med samma diameter som 12-voltarna! Är det en sån, så tror jag att reservdelskatalogen säger att det ska vara en speciell laddregulator till den, men jag tror nog att det funkar lika bra med en från en vanlig 6-voltare med lilla diametern.

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

4

där ser man ICQ/ab

5

Det ser ut som att den genertorn ska ha ett relä monterat vid sidan om motorn eller inne i bilen? Generallt sett så ska ett laddrelä vara avpassat för effekten på generatorn har jag fått lära mig.

6

Jo generatorn och även motorn är inte original utan någon senare variant verkar alla ens om.
Dock så är alla sladdar avklippta runt generatorn så jag har ingen aning om hur det skall hänga ihop. Det laddrelä jag har ser ut som ett sådant som sitter under baksätet på min 12v bubbla, förutom att det är märkt 7 volt så det skulle kanske kunna var rätt då?

Men alla generatorer skall ha ett sånt band som den sitter fast med väl?

7

Alex's skrev:

Jo generatorn och även motorn är inte original utan någon senare variant verkar alla ens om.
Dock så är alla sladdar avklippta runt generatorn så jag har ingen aning om hur det skall hänga ihop. Det laddrelä jag har ser ut som ett sådant som sitter under baksätet på min 12v bubbla, förutom att det är märkt 7 volt så det skulle kanske kunna var rätt då?

Men alla generatorer skall ha ett sånt band som den sitter fast med väl?

Dom sittar fast med band.

8

Det är företrädesvis -67 som har 6V-generatorer med 12V-diameter.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Ok antagligen en sån då. Men ska hem och kika lite så att det inte är en 12 volt som hamnat där. men allt annat är 6v på bilen så borde vara det på generatorn med ju.

Hur ser man om det är en 12 eller 6 volt? kolla numret är det som gäller eller?

10

Alex's skrev:

Det laddrelä jag har ser ut som ett sådant som sitter under baksätet på min 12v bubbla, förutom att det är märkt 7 volt så det skulle kanske kunna var rätt då?

Det skulle kunna vara ett relä från en Typ 1 1967 eller en Typ 3 1962-66, då de är 6V och tänkta att sitta under baksätet.

Det är möjligt att det går att fula dit ett sådant relä, men det finns oändligt med begagnade reläer av rätt typ, så jag skulle rekommendera att du köper rätt relä begagnat i stället.

Inknackat på generatorn ska det stå hur många volt och ev. ampere som generatorn ger.

11

poäng till ma-rkus det var en 12 voltare! undrar hur den hamnat i bilen då allt annat är 6volt..

det står 14V 30A på den.

Fan beslutsångest nu 12 eller 6 volt på bilen. har typ hälften av varje och en del grejer har jag inte alls till elen...

12

Det funkar (det är inte rätt men det går) att köra med 12-volts generatorn i ett 6-volts elsystem om Du använder ett 6-volts laddrelä! Eventuellt kan det behövas mindre justering av relät för att få korrekt laddspänning, utan att ha verkstadshandboken tillhands så skulle jag tro att man bör ligga på max 7-7,2 volt!?

Jag har själv kört såhär 2 somrar i en av mina bilar.  ICQ/ad

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)