151

Mogge skrev:

Jag hade tänkt kunna vinkla hela spaken, men att ha en styrspak på spaken borde fungera.
Dra isär vajerinfästningarna lite, då påverkas inte handbromsen, men man får en fet utväxling för styrningen

Precis, "spak på spaken" is the way to go !  ICQ/ag
Utväxlingen på "spaken" får man anpassa vid wirefästet.

X-tra kul att testa nya lösningar,
ev får jag montera stabiliseringsstag* som fixerar handbromsspaken så att den inte rör sig i sidled när styrspaken används  ICQ/af
(*dvs en enkel klyka som hindrar sidledsrörelser).

" Nya ord man måste lära sig innan HumVWeens sjösättning, tex land i sikte ! "

152

Hahaa, fan va läckert ICQ/ae

För att ytterligare få styrkänsla med denna spak ( och krångla till det mer..) så borde ju en tryckning av spaken åt vänster också ge roderkrafter så att farkosten svänger åt vänster.

Om jag fattat det hela rätt (ibland så), så måste då vänster wire påverkas istället för höger.
Med andra ord någon slags korskoppling av denna spak (vickning åt vänster påverkar vänster wire och tvärs om för vickning åt höger).

Fåsenu, styrbord är väl höger?? (mykke nu! ICQ/ae )

Fantastiskt bygge du håller på med !!!

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

153

ICQ/ag  kul å kunna stödja, vi idioter måste ju hålla ihop..
den där vxl spaken kan du ju serietillverka och sälja på ebay! Har ju själv en sandrail som är gatreggad och som är bedrövligt svår att svänga då framhjulen inte är i marken  ICQ/ad

För övrigt behöver ju ej vajrarna korsas, man viker ju spaken åt de håll man vill överföra drivningen..så de är ju rätt.

STORT creed till alla dina PAINT skisser hela tiden skitkul å se å! är själv lika dan ..
Å de där cad som bilföretagen använder verkar ju inte alls lika bra  Default/lol

hinner den i sjön innan isen lägger sig.........

****************************************************************************
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

154 Senaste redigerad av Mogge (2011-12-03 15:10:15)

Vajrarna ska korsas.
Om man för spaken till vänster/babord så driver det på vänster/babord, så långt rätt, men man åker åt höger/styrbord.

Det blir annars som att cykla med armarna i kors.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

155

Kul att ni engagerar er i mina galenskaper  ICQ/ag

Sjösättning är planerad till våren, gärna innan ev Elmia deltagande.



Wirar hit och wirar dit, kors och tvärs till höger och vänster i uppförsbacke och i nedfös...  ICQ/ae



Fortsätt att teorisera (inte terroriserar !), jag läser och begrundar era åsikter...  ICQ/ab

" Nya ord man måste lära sig innan HumVWeens sjösättning, tex land i sikte ! "

156

Motorn sitter nu på sin rätta plats och "trimningen" av boxen är på börjad (den ska ju trots allt inte se ut som en låda !) ICQ/ab


http://www.gatbilar.se/cars/53/3/4ee51df34eaf3.jpg
Här syns "proppeller-ramen" som oxå fungerar som fäste för karossen och motorboxen.


Jobbar för tillfället med sånt "som inte syns" på bilen (wirar, fästen mm mm),
men snart fortsätter jag med div synliga plåtarbeten och datt ICQ/ab

" Nya ord man måste lära sig innan HumVWeens sjösättning, tex land i sikte ! "

157

ALLTID skönt med uppdateringar...!!!  ICQ/ad
Jag petar upp dig lite till i listan.....   ICQ/ab

När jag sladdade in på tråden - som färsking på BV, (ja, t.o.m. tack vare ett tips om DITT projekt) - så läste jag mig igenom alles - sida för sida....
Nu tänker jag inte göra det IGEN, utan har ett par grejer i skallen gällande äldre inlägg jag vill tipsa/tycka om...

Du snaxade tidigare om att du skulle justera in drivhjulen till propparna mot bilens hjul, med dessa hjul hängande - obelastade...
Jag misstänker ju med STÖRSTA sannolikhet att dina hjul kommer att vara "upptryckta" en bra bit i fjädringen tack vare dess stora flytförmåga!
Jag kalkylerade ju tidigare att varje puck kommer att bära ca 125 kg om dom är HELT under vatten! M.a.o. så har du ett tryck uppåt på ca hälften om halva hjulet är under vatten - 62,5 kg cirkalisa...
Ställ en badrumsvåg under vardera bakhjul och släpp ner bilen tills du har nått värde du tror på..... DÄR vore det bra att justera in skottkärrehjulen till att börja med...!!! ;o)

Sen - istället för krympslang på vajrarna, där materialet i slangen inte är gjort för ändamålet "rörelse" - så finns det ju fina gummibälgar till handbromsvajrarna (VW) som skulle vara ett bra alternativ! ( http://www.reproparts.se/img/galleri/galleri-28.jpg )
Lite SIKA, kattstrypare och humor så borde nog f-n det vara tätt...!!!  ICQ/af

Keep it up - (ordagrant)...

158

TILLÄGG.....
Nånstans på vägen ner i vattnet börjar ju givetvis kaross, flytlådor och sådant att hålla fordonet flytande, SÅ ingenting stämmer bara sådär i MIN teori, utan det blir ju i slutänden ett förhållande mellan kroppens flytkraft gentemot hjulens och det är ju DÄR du har nivån på dina hjul i vatten....

Så antingen avancerad volymberäkning på alla luftfyllda volymer kontra vägning av alles..... ELLER test irl.....!!!  ICQ/ad

159

-ÄÄÄHHH...... va fan....... köp en pool på ÖB - ställ bilen i mitten vid montage av pool och vattenfyll skiten..... Poolen alltså....  ICQ/ag
SEN kan du ställa poolen på tomten så kan ungarna ha kul.... Om du redan HAR en pool - vad väntar du på!!!!  Default/lol

160

Raffes pool-idé är ju fanimej genial! Annars krävs en mycket noga utvald provkörningsplats, och kran/vinsch redo för eventuella räddningsinsatser... lätt att det blir stressigt. Kollar man på klipp på youtube på folk som kör ned i vattnet med sina schwimmwagens så är det mycket få som inte ser livrädda ut i sjösättningsögonblicket ICQ/ab Med poolen går det ju att fylla, kolla läckor, position i vattnet (om det blir djupt nog för den att lätta), tömma, göra justeringar mm mm. En nosmonterad vinsch vore nog bra för uppstigningen med tanke på brist på grepp och bakhjuldrift när du ska upp igen.

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

161

Europapallar kan travas i ring och en rejäl pressening som tätskikt.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

162

Ja, galningar av alla kaliber har det alltid funnits!
Jag håller precis på och plöjer genom en bok - verklighetsskildring - skriven av en herre vid namn Ben Carlin...
Boken heter "Med jeep över Atlanten" (eng. "HALF-SAFE - across the Atlantic by jeep") och tokfan tar sig över pölen i en moddad amfibie-jeep som han köpte efter WW2... en 1942 Ford General Purpose Amphibious GPA
Tips - Googla på "half-safe"

163

Raffe skrev:

Ja, galningar av alla kaliber har det alltid funnits!
Jag håller precis på och plöjer genom en bok - verklighetsskildring - skriven av en herre vid namn Ben Carlin...
Boken heter "Med jeep över Atlanten" (eng. "HALF-SAFE - across the Atlantic by jeep") och tokfan tar sig över pölen i en moddad amfibie-jeep som han köpte efter WW2... en 1942 Ford General Purpose Amphibious GPA
Tips - Googla på "half-safe"


Klart frän Kille och tjej
Rörliga bilder här..
http://www.youtube.com/watch?v=z-Gqi-RlbO0

"ljushuvud"

164

Det där var bara en blänkare vad det gäller andra amfibiegalningar - man KAN inte vara värsta galningen efter Ben Carlin...!!!  ICQ/ag

Nu är jag ju själv på G med amfibie, vilket jag väntar ett tag med att presentera - så jag har lite att visa helt enkelt...
MEN Projekt "Kommendeur Schwimm" är på G.... en -57:a bagge med Transporter Syncro-drivlina och ett dj-vla flyt....!!!  ICQ/ad

Så ny tråd kommer inom kort...!!!

165

Era ideer tål att tänkas på  ICQ/ag

"Den dagen den sorgen" helt enkelt  Default/lol


Arbetet med "aktern" fortsätter ICQ/ab


http://www.gatbilar.se/cars/799/3/4eeb73de8acf0.jpg
Måttar in transportläget för proppelrarna.
Proppelrarna och propptunnlarna paintmålade för att få en uppfattning av vad som komma skall...


Det är mkt nu, upptäckte idag att jag och mina bilar var med i sista nr av Gatbilar !
Alltid kul när "tokerierna" uppskattas av folk ! ICQ/ag

" Nya ord man måste lära sig innan HumVWeens sjösättning, tex land i sikte ! "

166

Nu är bastun på och ölen kalla ! ICQ/ag

Behövs verkligen efter dagens kapande, svetsande och slipande ...


Men, nu är transportfästena oxå avbockade från "att göra listan".


http://www.gatbilar.se/cars/949/3/4eebb4cd866b2.jpg

http://www.gatbilar.se/cars/360/3/4eebb4d875ff3.jpg


Samma vev används hela tiden när man flyttar på proppelrarna, nåt annat hade ju bara varit dumt... ICQ/ae

" Nya ord man måste lära sig innan HumVWeens sjösättning, tex land i sikte ! "

167

" Nya ord man måste lära sig innan HumVWeens sjösättning, tex land i sikte ! "

på vilket språk tänker du att den frasen behövs... dvs vart har du tänkt stäva... ICQ/ad  iofs behöver man kanske inte utropa detta på det specifika landets språk... nu när jag tänker efter... ICQ/ae

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

168

Tänkte mig en tur till Island*, så land i sikte på isländska blir: "land í sjónmáli !"
Fast iochför sig, jag tror inte min ev reskamrat blir klokare av det !!!  Default/lol


* NOT !!!!!!



Efter ännu en "hjärnsmälta" så har jag bestämmt mig för att strunta i proppelrarna ! ICQ/ae


Har alltid gillat stuken på "turbofan" motorer som sitter på dom flesta passagerarflygplan,
så varför inte testa nåt liknande på HumVWeen, fast i vatten då ?!?!?


Planen (ej korrekt skala på detaljera, bara en tankeskiss):

http://www.gatbilar.se/cars/650/3/4eedf95285940.png
Istället för att ha en proppeller efter drivhjulet så har jag massor av "blan" innan.
"Vattentuben" blir då även kortare och därmed mer lätthanterlig
ICQ/ag


Planen innan var ju ändå att ha en kon framför drivhjulet och en efter + en propp.
Nu blir det bara en kon med en massa blad och inget efter drivhjulet förutom "vattentubfästet" ICQ/ab


Nä, dax att dra på sig uniformen och bege sig till jobbet snart...

" Nya ord man måste lära sig innan HumVWeens sjösättning, tex land i sikte ! "

169

-NOW WE TALKING...!!!  ICQ/ag
Proppar hör väl förra årtusendet till....!!!  Default/lol

170

F*n oxå, blir inget "vattenjet" bygge iallafall ! ICQ/ac

Proppellerbommen ligger alldeles för nära drivhjulet och därmed blir själva turbinen
bara ca 26cm i diameter, alldeles för litet enl mig...

Högsta hastigheten teoretiskt på turbinen skulle bli ca 10ooo rpm, men bara i teorin vill säga.
Tror att greppet mellan "hjulena" skulle släppa långt innan dess.

Försöker mig på att ändå behålla stuket/utseendet och vänder på konceptet,
monterar 39cm turbinen längst bak istället ICQ/ab


Har börjat tillverka en prototyp-turbin i 1,5mm plåt,
men den riktiga ska göras i 3mm för styvhetens skull.


http://www.gatbilar.se/cars/403/3/4eef8eb2430cc.jpg

http://www.gatbilar.se/cars/76/3/4eef8ebd9557a.jpg

" Nya ord man måste lära sig innan HumVWeens sjösättning, tex land i sikte ! "

171

Du vet att det finns en anledning till att växelhuset är torpedformat på en utombordare/derv?
"Känns" som om däcket sitter liiite i vägen för vattenflödet.

10 000 RPM??? Du ska nog inte ha så stor stigning på turbinen.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

172

det känns som långa hävarmar till propparna, jag tror du riskerar att få problem med "fladder"  på propparna när du ska köra med grejerna...... en massa krafter i alla olika led som påverkar på långa hävarmar....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

173

10ooo i teorin, men inte alls i närheten av det i verkligheten (nöjer mig med en tiondel)...

Jooo, vattenflödet är ju inte "rent" runt propp-/turbinarrangemanget, men men...

Glöm inte bort att detta är en bil som hjälpligt ska ta sig framåt i vatten,
inte en båt med optimala sjöegenskaper  ICQ/ae


Men trots det så ska vattenflödet bli bättre med koner runt " dom långa axlarna",
dvs en droppform ska eftersträvas  ICQ/ab

" Nya ord man måste lära sig innan HumVWeens sjösättning, tex land i sikte ! "

174

Jag tror på vattenjetten! Riktigt ballt! Mindre risk att propellern skadas/fastnar i botten eller vattenväxter. Av den anledningen är hjul-mot-hjul en bra kraföverföring också, du kan ju spänna den så den inte slirar vid normal drift men vid belastning/motstånd/kollision så kommer friktionen släppa och du undviker krökta propelleraxlar och andra skador. Riktigt smart faktiskt!

Kolla utformningen på fläktbladen, de flesta impellrar i vattenjetsammanhang verkar ha 3 breda blad med låg stigning när man googlar på bilder.

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

175

Alpenretter skrev:

Glöm inte bort att detta är en bil som hjälpligt ska ta sig framåt i vatten,
inte en båt med optimala sjöegenskaper  ICQ/ae

Kom att tänka på detta top gear avsnitt Default/lol
http://www.youtube.com/watch?v=nl3bsL7Nbnk

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage