1

Vad kan sådana vara värda i bra skick? Kan fixa bilder till helgen.
Fick med dom till 57an när jag köpte den men skaffade rätt modell så dessa är "över".

2

kolla lite på thesamba o gör dej en uppfattning, finns ju olika av ribbade pilar också o det e tydligen stor prisskillnad..

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … id=1051199

tror det va ett par på tradera för ett tag sen o de gick för runt 4000kr har jag för mej, kanske nån annan minns bättre..

ålands volkswagen klubb på facebook

3

Gör inget förhastat nu nicklas.....fredde eller jag.... ICQ/ab

4

Är det ett par, eller två udda?

Originallack?

Kulör?

Slitage?

Fabrikat?

Ålder?

Skador?

Ja det är några prisindikatorer för ribbade pilar, och det finns säkert några fler. ICQ/ad

Ett BRA pris för ett par i GOTT SKICK är upp till , säg 2500 spänn. ICQ/ae

Sen kan man ju alltid begära mer, men då får man räkna med att de också kommer att fungera som hyllvärmare. ICQ/ad

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

5

En sak till, skulle det vara höger o vänsterpilar är det i ett annant prisläge också....

6

Eller Cab-pilar?? ICQ/ae (kortare och krummare)

7

ok ovalpilar verkar ju säljas för 1000 så nog ska väl bra split gå för mer än 2500???

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

8 Senaste redigerad av Johan W (2011-12-20 17:06:18)

Ja 3,5-4k skulle jag nog kunna betala om jag inte ville ha dom råttiga Default/hmm

Pratade med en gubbe i sommras som hade sålt ett par för 400 någon månad tidigare ICQ/ad
och han hade fått priset av sånna som visste Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

9

Tradera Niklas, Tradera.

Då kommer marknaden att betala vad de är värda.
Sätt ett min pris där du tycker att det börjar kännas lönt att sälja.
Sen sprider du budskapet att de finns där på all världens forum.
Skriv säljtexten på både svenska och utrikiska.

Annars kan de ju ligga till sig i "finhyllan" för det blir inte fler gamla originalpilar tillverkade så med tiden lär värdet öka......

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

10

Glöm inte att det finns repro för typ 4000 spänn för den som önskar nytillverkat ICQ/ad

11

KdF Kundendienst-Berater skrev:

Glöm inte att det finns repro för typ 4000 spänn för den som önskar nytillverkat ICQ/ad

Och det min käre Roger borde betyda att gamla fina original borde vara värda minst 4000....

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

12

Det verkar ju som om splitmarknaden är för liten för att reproprylarna ska rasa i pris...

För oval och senare prylar är ju skitbilliga reporgrejjor, för att inte tala om BRM kopior etc.

Själv tycker jag 4000 är satans mkt pengar och skulle inte betala det för pilar utan hellre köra ovalpilar till jag snubblade på ett par till ett "vettigare" pris (för 4000 är nog traderapris och inte "veteranmarknadspris").

Men för den som har en fin originalbil där BARA pilar fattas för att få den komplett och klar - då är 4000 ingen stor sak... Men att "bygga" en bil för de priserna bara går ju inte...

Lycka till med försäljningen, sälj inte i dollar eller euro bara för då är det nog bättre ha kvar pilarna att byta mot en limpa eller nåt annat man kan överleva på, för det lär inte euron duga till...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

13

Reine skrev:
KdF Kundendienst-Berater skrev:

Och det min käre Roger borde betyda att gamla fina original borde vara värda minst 4000....

Ähhh, vad är väl gamla ribbade pilar för nått att ha....

Gamla, slitna, dammiga, oljiga och, och..... alldeles UNDERBARA ICQ/ad

14

Ska kolla lite noggrannare på dom till helgen och ta nån bild.
Vad jag förstod ska dom komma från samma bil.
Får se hur jag gör!

15

Vad är det som skiljer split mot oval pilar?
Har några pilar som jag fick med till mitt projekt som jag köpte i sommras.

16

http://50split.blogspot.com/2010/11/pil … relse.html

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

17

Jag skulle vilja säga att den pil du kallar Barndoorpil fanns på både bubbla och buss sent 52 och hela 53. För att sedan 54 ersättas med så kallade släta pilar.
Således så är pilutförandet paralellt lika på både buss o bubbla under alla år.
Säker är jag inte men det är det intryck jag fått genom åren.

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

18

Jag har inte slagit detta för säkert, men Rustas ville påvisa att dessa ej satt på bubbla. Dessutom blev bubblans pilar släta i och med switter. (okt -52) Om jag inte är ute på min hopvikbara crescent med aphängarstyre.
Hela -53 satt inte "barndoor pilen" på bubbla iallafall, det är jag helt säker på! Men, hur/när/vilka satt var har jag inte någon koll på. Jag tror själv inte att den jag kallar BD pil satt på alla BD´s. Detta inlägg är mera än 1 år, och jag har uppsnappat mera fakta under detta år. Dessa har ju en annan profilering än alla andra profilerade pilar, varför vet jag ej, om det beror på tillverkare? Sen finns ju som sagt flera olika modeller, både på profilerade å släta pilar.

Dessa kort är ju framförallt en enkel jämnförelse på hur olika pilar ser ut. Och, kommer du till lapphellvetet någon gång bengt, så har du möjlighet att kolla in dessa i min bokhylla. ICQ/ab

Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett

19

50 split skrev:

Jag har inte slagit detta för säkert, men Rustas ville påvisa att dessa ej satt på bubbla. Dessutom blev bubblans pilar släta i och med switter. (okt -52) Om jag inte är ute på min hopvikbara crescent med aphängarstyre.
Hela -53 satt inte "barndoor pilen" på bubbla iallafall, det är jag helt säker på! Men, hur/när/vilka satt var har jag inte någon koll på. Jag tror själv inte att den jag kallar BD pil satt på alla BD´s. Detta inlägg är mera än 1 år, och jag har uppsnappat mera fakta under detta år. Dessa har ju en annan profilering än alla andra profilerade pilar, varför vet jag ej, om det beror på tillverkare? Sen finns ju som sagt flera olika modeller, både på profilerade å släta pilar.

Dessa kort är ju framförallt en enkel jämnförelse på hur olika pilar ser ut. Och, kommer du till lapphellvetet någon gång bengt, så har du möjlighet att kolla in dessa i min bokhylla. ICQ/ab

Ja tror att du är ute med din cresent i frågan om ribbade pilar till switter och ovalbaggar från 1953.

Jag har bildbevis från original VW-litteratur att ribbade pilar finns på 1953 ovaler!
Dessutom så har jag två 1953 barndoors med ribbade pilar, där jag vet att åtminstone den ena har sina originalpilar kvar, och den andra hade ribbade pilar under en övernitad plåt (då den fick tuttblinkers 1960 ca).

Cykla på nu, så kanske vi ses !!! Default/lol

20

Fast, ett par kompisar har tillsammans haft över 10 bubblor, (baggar är nåt man bara säger kring örebro, ser det mera som en könsjukdom.... )
å där är det bara typ 1 som hade ribbade, så jag undrar om inte 53or är lite "man tager vad m,an hittar i nästa kartong på hyllan" som Kajsa Varg sa.
Att man hade tio kartonger på hyllan, och tre av dom är ribbade, och sju är släta. 53cab har väl släta, och, ja, varför skulle caben få de före?

Nää Roger i Sala.... Tror inte du har helt rätt heller!!!
Men, jag har en hellvettes massa original literatur hemma, så ikväll "ska jag äga dig" som små ungarna säger nu för tiden.... ICQ/ad

MVH Danne

Tel 07noll357185ett

21

Hah!!!! Default/hmm
Kom igen du "pöjk"!! ICQ/ad

Leta reda på nån lappluva som du kan börja förvälla i växellådsolja, inför fritering och uppätning före jul!! ICQ/af

22

Jag var och se en 53 med profilerede bilar...

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

23

Jag har hittat originallitteraturen, där man bl.a. kan se en sprängskiss på en switter med ribbade pilar. Sedan så finns en fin beskrivning av "BAGGEN" då den får oval bakruta. På de originalfotografierna så ser man oxå tydligt att även oval"BAGGARNA" har ribbade pilar.

Enligt den tekniska ändring som beskrivs för den 21 december 1953, så införs 30 hk motor mm, inklusive släta pilar. Datumet är lite tveksamt eftersom flera källor anger den 20 januari 1954 som startdatum för 30 hästaren.

24

Jag skulle kunna tänka mig att det fanns profilierade och släta pilar parallellt. Det finns väl olika tillverkare där också. Jag kan tänka mig att det inte ens var så många som tänkte på dom detaljerna på -50-talet ICQ/ab

Alkestam hade släta på sin hösten -53 barndoor, och jag har för mig att den hade inte gått i trafik i många år.

25

Demian skrev:

Jag skulle kunna tänka mig att det fanns profilierade och släta pilar parallellt. Det finns väl olika tillverkare där också. Jag kan tänka mig att det inte ens var så många som tänkte på dom detaljerna på -50-talet ICQ/ab

Alkestam hade släta på sin hösten -53 barndoor, och jag har för mig att den hade inte gått i trafik i många år.

helt rätt.....som med så många andra detaljer som alla numera tror e årsmodell bundna så är det helt klart att vw använde det som fanns tillgängligt, dom hade nog ingen aning om att det skulle vara vilda debatter om vad som är rätt o fel på olika årsmodeller.  ICQ/ag

Blanda inte ihop min personlighet och attityd.
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...