101

Fidde skrev:

Intressant Micke, fina prylar du har för att mäta in motorns tider med ICQ/ab

Det blir en massa verktyg som man behöver om  det skall bli bra  ICQ/ab
Om man har skruvat med motorer i 20år så finns det lite konstiga verktyg i lådorna
Det sura är att det är en j#%& massa pengar som är låsta i verktyg  Default/hmm
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

102

Jag brukar mäta varje ingående detalj och sedan räkna ut vändhöjden och det har hittills stämt bra med verkligheten. Tar bort ett moment i kedjan.

Utan in- och ut-vändiga micrometrar och indikerande 2-punktare är det svårt att ha koll på alla kritiska mått.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

103

Svwerker skrev:

Jag brukar mäta varje ingående detalj och sedan räkna ut vändhöjden och det har hittills stämt bra med verkligheten. Tar bort ett moment i kedjan.

Utan in- och ut-vändiga micrometrar och indikerande 2-punktare är det svårt att ha koll på alla kritiska mått.

För min del brukar det vara samtidigt som kamen skall gradas in
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

104

PPRMicke skrev:
Svwerker skrev:

Jag brukar mäta varje ingående detalj och sedan räkna ut vändhöjden och det har hittills stämt bra med verkligheten. Tar bort ett moment i kedjan.

Utan in- och ut-vändiga micrometrar och indikerande 2-punktare är det svårt att ha koll på alla kritiska mått.

För min del brukar det vara samtidigt som kamen skall gradas in
/// M

Det hjälper ju inte om det inte stämmer. Räknar man först så kan man grada in och kolla frigången för ventilerna i samma tempo för så har man alla chims klara.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

105

vad innebär det här med att stresshona? någon som har nåra länktips eller förklaring?

Nils, umeå


orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

106 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-12-10 22:43:34)

alidhojd skrev:

vad innebär det här med att stresshona? någon som har nåra länktips eller förklaring?

Hej Nils
Strerrhona är när man spänner ihop  cylindrana  till sitt rätta mått och rätt moment  sedan honar man cyllen
När du monterar dit topplocken så spänner du ihop cylindrana så dom oftas blir ovala med en stress honad cylle är den i rätt mått till 99%
Det tråkiga är att det är svårt att få tagi sådana
Jag tillverkar dom själv  för att det är det lättaste sättet för att få dom som jag vill ha dom
Du kan låta någon mekanisk verkstad att göra dom
Minna är planslipade sedan svarvade i rätt mått
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

107

Så var det att grada in kamaxelen
Jag skall försöka att vara så tydlig som möjligt (För er som aldrig som gjort detta moment )
Jag startar med att nolla motorn med indokator klocka på kolvtoppen  för att gradskivan skall bli noll grader TDC
Sedan monterar jag  dit indikator klocka 2 och nollställer den
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0655.jpg
Sedan vrider jag motorn tills den visar 1,27mm (0,050tum) och avläser gradskivan att kamkortet stämmer i detta fallet inte sedan drar man runt motorn till kamen stänger (1,27mm på klocka 2) och avläser kam kortet igen och det visar sig att kamen sitter detta fall 2grader fel  ICQ/ad
Sedan gör jag samma på avgas sidan för att vara säker att den stämer
Det var tur att det satt dit ett ställbart kamdrev (som jag alltid gör )
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0656.jpg
Sedan är det bara att dra fast kamdrevet i oljepumps hålet ICQ/ab
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0657.jpg
Jag vet inget annat sätt att grada in kamaxelen om det är någon som har ett lättare sätt Låt mig hör hur
Det kommer mera
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

108

Det är väl så man gör.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

109

Svwerker skrev:

Det är väl så man gör.

Men om kamaxeln satt så mycket som 2 grader fel så berodde säkert detta på det ställbara drevet.2 grader är väl nästan en kugg?

110

6grader på std 8grader på rakskuret
Det är inte altid hålen är där det skall vara på eftermaknads kamar
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

111

I dag så blev det ingen vw meka för polaren kom in med något annat roligt
Är man dum i huvet så leker man med allt som är roligt
Så det blev några timmar i flödes bänken med detta  roliga pryl

http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0658.jpg
Det kommer mera när jag får lust
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

112

Kom igen Micke,uppdatera!! ICQ/ad

113

Nu är det saab som gjäller ett tag i flödes bänken( det var ett skämt )
Jag måste bearbeta lite prylar för att komma vidare med motorn
Det kommer mera lite senare
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

114

PPRMicke skrev:

Nu är det saab som gjäller ett tag i flödes bänken( det var ett skämt )
Jag måste bearbeta lite prylar för att komma vidare med motorn
Det kommer mera lite senare
/// Micke

Är de du som ska rädda Saab nu då Micke  ICQ/ag

115 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-12-14 19:36:08)

Nej Jeppe tvåtakten dog 67
Nu var det lite labb jobb i flödesbänken på en std 044 med 40-35 ventiler i den
Kanalerna är helt  oröda men trevinkel säte
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0661.jpg
Svwerker vad blir det i teorin i hk
Det kan bli en förbannad rolig bruksmotor Default/hmm 
Skall pilla lite i dom så att det blir lite mer  ICQ/af

Det kommer mera
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

116

Det är samma siffror som JPM fick, strax över 120 cfm vid 10 mm så det blir teretiskt lite över den siffran i hk på en fyrcylindrig motor.
Om jag ny minns helt rätt sär väl formeln cfm x 0,2585 x antal cylindrar men jag brukar höfta cfm = hk på en fyrcylindrig.
Lägg noga märke till att det är teoretisk maxeffekt man pratar om för det är fler faktorer än flödet som spelar in.

Det blir inga internethästkrafter iaf för där är visst formeln cfm x storleken på skärmen.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

117

Undrar om dt skulle bli bättre meed 40-32mm istället? Bättre gashastighet  ICQ/ag

118

Mohawk skrev:

Undrar om dt skulle bli bättre meed 40-32mm istället? Bättre gashastighet  ICQ/ag

Det är en bra fråga
Det går att lura avgas sidan så man får högre  gashasighet   ICQ/af
Du har gjort det på din motor utan att du vet om det  ICQ/ab
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

119

Med ett rostfritt avgassystem, det ger 10% högre gashastighet  ICQ/ad

120

Mkt fin tråd........Ruskigt impad

West Coast Volks attitude is everything

121

LIFV skrev:

Mkt fin tråd........Ruskigt impad

Tack för det LIFV
Det var jag behövde för att få mera fart i bygget
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

122

Så var det mera arbete slipa insug  sedan på bort till flödesbänken  å testa och till baka slipa lite till så man får mera flöde i toppar o rör som dom var som std (topparna )
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0662.jpg
Som vanligt kan man inte låta saker vara så filen fick känna lite på topparna så man kan få några CFM mera
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0664.jpg
Senare skall även förbräningsrummen ändras lite
Det kommer mera senare
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

123

Så var en dag till i garret
Som jag sa brukar det vara svårt att inte fila lite i en std topp
Filade lite i kanalerna och förbräningsrummen för att få dom så lika som möjligt (som dom inte är )

http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0665.jpg
Det bästa är att dom blev bättre i flöde än jag har räknat med

http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0666.jpg
Som ni kan se så kan det bli förbannat bra på en gat motor ( eller vad säger du Svwerker)
Nu får jag ta lite piano ett tag
Det kanse kommer mera senare

//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

124

Gott o se Micke..intressant läsning igen..

125

PPRMicke skrev:

Så var en dag till i garret
Som jag sa brukar det vara svårt att inte fila lite i en std topp
Filade lite i kanalerna och förbräningsrummen för att få dom så lika som möjligt (som dom inte är )

http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0665.jpg
Det bästa är att dom blev bättre i flöde än jag har räknat med

http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0666.jpg
Som ni kan se så kan det bli förbannat bra på en gat motor ( eller vad säger du Svwerker)
Nu får jag ta lite piano ett tag
Det kanse kommer mera senare

//// Micke

Kan du förklara siffrorna och diagrammet, hänger inte med alls där ICQ/ad