1

Hur stort axiellt resp. radiellt glapp tollereras på en växellåda, 1303s?
Och hur åtgärdas detta?

Ät gul snö, det kan vara öl.

2

Ring Mats Herrlander i 046 området. Hör det från säker källa istället från 20 olika.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Så sant, verkar bara som folk här brukar ha rätt bra koll.  ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

4

lowang skrev:

Hur stort axiellt resp. radiellt glapp tollereras på en växellåda, 1303s?
Och hur åtgärdas detta?

Om det är ingånde axel så skall det vara radiellt "glapp"
Allt annat ÄR FEL om det är axlarna i lådan som du syftar på som har glapp
Du som bor nära MATS H ta kontakt med han
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5 Senaste redigerad av lowang (2011-12-15 14:01:18)

Ok, det "glapp" som finns är typ 0.5-1mm radiellt ingående axel.

Ät gul snö, det kan vara öl.

6

Att "känna på" ingående axel i en lös VW-växellåda ger ingenting...eftersom denna axel är "skarvad" med en M8 pinnskruv och en utanpåliggande splineshylsa inne i diffhuset....

7

ok, finns det nån del man alltid byter när man ändå ska ha ut och in låda
eller nåt man bör kolla, hade gärna sluppit dela hela skiten ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

8

Jag bytte packboxarna bakom drivknutarna när jag ändå hade lådan ute för några år sedan. Inte för
att det var något direkt läckage, men det var lite kladdigt och med tanke på hur gamla de var, så tyckte
jag det var lika bra att passa på.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

9

lowang skrev:

ok, finns det nån del man alltid byter när man ändå ska ha ut och in låda
eller nåt man bör kolla, hade gärna sluppit dela hela skiten ICQ/ab

Om man inte ser något läckage - nej...

Däremot växellådsfästen, drivaxel-damasker om man ser att de är skadade och urtrampningslagret  ifall det känns slitet (missljud) ?