Ok, då kortar jag så mycket det går med gavlarna kvar på utsidan av rambalkarna.
-GÖRT!
Nu sablarns ska det snart bli fart i garaget!

Allt som behövs finns på plats.
Väntar bara på gasen som är på G...

En bild på hjulen.
165/50 fram och 175/65 bak.
Fegade lite med bredden bak eftersom jag minns från pickisen jag hade att det kan bli tight innanför skärmkanten.
Däremot har jag börjat oroa mig för ett par elaka stenskott i vindrutan;
Mitt i synen sitter det här eländet...
Kanske inte alls populärt på besiktningen..?
Vad tror ni?
Blir nog svårt att få igenom den där rutan tyvärr 
55 2011-12-17 13:47:42 Senaste redigerad av michaelth (2011-12-17 13:50:02)
hade det "bara " varit det nedre.. så kanske... men sen så har sprickor en ful benägenhet att vandra...
har du kört genom en svärm makadam??
ta med bilden till en glasmästare.. en del stenskott lagas ju nuförtiden.. men jag tror
att dina stenskott är för stora.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Hurra!

har du kört genom en svärm makadam??
JAG har inte gjort någonting!
-Bara köpt en ovanligt rutten buss...
Det övre stenskottet är inte värt att ens försöka laga, ser ut att blivit sån smäll så det tagit i laminatet mellan glaset å då är det bättre å byta ruta. Tar det inte hårt i laminatet så går det oftast att laga stenskott stora som en 5-krona. Men de stora blir aldrig "osynliga".. Du får nog ragga en annan tyvärr Nisse.
Nja, det kan faktiskt bli FÖR smalt i min värld också...
Kan du inte bara köra med ett enkelt mittmonterat dubbelmontage då... 
60 2011-12-18 20:58:07 Senaste redigerad av Nisse (2011-12-18 20:58:41)
Om man ska ge sig på att byta vindruta på bussen, då är det svårt att få behålla kromlisten runt, va?
Gör man en sådan här operation själv, eller är det bilrute-firmor som gäller?
Har för mig att jag hört någonstans att de där listerna är SVÅRA att få dit..?
Man byter väl även listen runt rutan när man byter ruta?
Går det ens att köpa ny rutlist MED kromlisten?
Så då får jag förmodligen nöja mig med en ruta utan den snygga listen, om jag nu måste byta ruta?
Kolla med Micke W om ruta,,han har bra priser på nya,, veterania.se
Om man ska ge sig på att byta vindruta på bussen, då är det svårt att få behålla kromlisten runt, va?
Gör man en sådan här operation själv, eller är det bilrute-firmor som gäller?
Har för mig att jag hört någonstans att de där listerna är SVÅRA att få dit..?
Man byter väl även listen runt rutan när man byter ruta?
Går det ens att köpa ny rutlist MED kromlisten?Så då får jag förmodligen nöja mig med en ruta utan den snygga listen, om jag nu måste byta ruta?
Det är inga konstigheter med den kromade listen , men vad du än gör så försök inte lossa den så länge rutan sitter i bilen för då förstör du den.
Plocka ur rutan och sen om du måste byta gummilisten så lossa kromlisten försiktigt och sen i med den i den nya listen med lite diskmedel och sen är det bara att montera tillbaka rutan. Men man får vara försiktig.
Du kanske rent utav kan använda den gamla listen? (om den är hel)... En del nya gummilister brukar vara lite hårdare... Jobbet borde väl inte vara något problem i sig?... Säg till om du behöver någe hjälp Nisse. Jag har ett snöre som vi brukar använda oss av.
lägger man gummilisten i varmt vatten innan montering så blir den medgörligare.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Tack för alla tips och glada tillrop!
Det här med rutan blir ett senare problem, dock.
Ska väl svetsas å donas en del innan besiktning kommer på tal...
Men jag lägger allt på minnet och lär väl återkomma om fler tips, eller rentav hjälp (MrVw) behövs!
Tack för alla tips och glada tillrop!
Det här med rutan blir ett senare problem, dock.
Ska väl svetsas å donas en del innan besiktning kommer på tal...Men jag lägger allt på minnet och lär väl återkomma om fler tips, eller rentav hjälp (MrVw) behövs!
Absolut, bara å höra av sig, man har ju suttit någon timma med svetsen förut 8-). Pm'a om du vill ha mitt nummer.
67 2011-12-29 23:20:21 Senaste redigerad av Nisse (2011-12-29 23:23:46)
HURRA!
Nu har svetskursen startat!
Klas kom över ikväll för att visa mig lite av svetsandets ädla konst...
Han lär väl iofs. behöva komma tillbaka ett antal gånger innan man ska ropa hej...

MEN: Nu är man på banan!
Det blir inte perfekt, men jag gört (nästan) själv!!!
(Ni får ursäkta det fula trycket på hoodien
)
Härligt, jag vill också lära mig 
Snyggt jobbat Nisse! (Btw så är ju tröjan den skönaste man kan ha!) 
Gott mos nisse. ser framimot att se den rullandes nästa sommar
dette blir nok veldig bra. min er det kortet 114,3 mm med 10mm endeplater. 
Uploaded with ImageShack.us
The Martin: Kan du inte bjuda på en liten bild på din buss?
Som inspiration, menar jag. 
Behövde lite pepp efter en svacka i garaget idag;
Hittade en hel del gamla plastic padding-lagningar och elände lite överallt på bussen, så jag tappade sugen lite...
Fick helt enkelt gå in å jiddra lite med Paint för att få upp humöret... 

Blir det ungefär sådär när det är klart, så blir jag nöjd!
...men det känns långt dit... 
Behövde lite pepp efter en svacka i garaget idag;
Hittade en hel del gamla plastic padding-lagningar och elände lite överallt på bussen, så jag tappade sugen lite...
Fick helt enkelt gå in å jiddra lite med Paint för att få upp humöret...
Blir det ungefär sådär när det är klart, så blir jag nöjd!
...men det känns långt dit...
ser den inte lite hög ut iaf 
75 2011-12-31 00:08:05 Senaste redigerad av Helsings Smedja (2011-12-31 00:09:12)
HURRA!
Nu har svetskursen startat!
(Ni får ursäkta det fula trycket på hoodien
)
Jag måste passa på Nisse... på BR i somras så skulle jag skoja till det lite och frågade efter MB dekaler, du såg så ledsen,sur och förbannad ut att jag smet därifrån. Ursäkta om jag sa nåt dumt..
Bussen däremot ser bra ut. Lite rost och spackel har väl ingen dött av !